Sven Carlsson a Jonas Leijonhufvud
Proč jsem si knihu vybrala?
Knihu jsem si vybrala jako další knihu na téma inovace, abych měla větší rozhled a další příklady na toto téma, a protože příběh vývoje Spotify je jeden z dalších inspirativních příběhů, jak se z malého StartUpu stala obrovská úspěšná celosvětová společnost.
O čem kniha je?
Kniha popisuje vývoj Spotify, který je v dnešní době naprostou jedničkou a největším poskytovatelem v oblasti streamování hudby, od úplného začátku až dodnes. Spotify je švédská firma, která začala svůj StartuUp roku 2006 na předměstí Stockholmu, ze které se postupně vybudovala největší technologická společnost v Evropě. Zakladatelem Spotify je Daniel Eka, který s myšlenkou prorazit na trhu v této oblasti přišel a který se spojil se s investorem Martinem Lorentzonem. Tito dva lidé změnili, do té doby upadající, hudební průmysl.
Kniha popisuje, jak velká práce a úsilí je za tímto projektem včetně hledání investorů, přesvědčování nahrávacích společností kvůli právům a licenci k hudbě, vstup na akciové trhy, stejně tak i vyjednávání s Markem Zuckerbergem a překonávání nejrůznějších překážek, jako je boj s konkurencí i překonávání odporu Steva Jobse, kterému se nelíbilo, že by hudbu mohl mít zákazník zdarma, i když jen v základní verzi produktu.
Jednou z největších inovací v hudebním průmyslu, kterou právě Spotify dokázalo, bylo vyvinutí nástrojů, kterými dokážou předvídat, co chce posluchač slyšet. Tedy podle toho, co si vyberu primárně za písničky se začíná skládat algoritmus, který mi nabízí pravděpodobné písničky buď podobného žánru, nebo období ve kterém se tato písnička nejvíce poslouchala, můj věk, odkud jsem atd. a výsledkem je nabídka další skladby nebo interpreta, který mě pravděpodobně bude zajímat a kterého si také budu chtít poslechnout.
Je zajímavé, že autoři knihy se pro přímý rozhovor se zakladateli Spotify neměli možnost setkat. Daniel Ek se na psaní knihy podílet nechtěl. Autoři vycházeli z asi sedmdesáti zdrojů nejrůznějšího typu, od rozhovorů s lidmi, kteří ve Spotify pracovali, především v top managementu, po dostupné audity firmy apod. Autoři knihy jsou ale mnohaletými reportéry ekonomického tisku a měli možnost se v rámci svého působení s autory nejednou setkat.
Autoři v knize uvádí, že v rámci dnu otevřených dveří pro publicisty v roce 2018 se zakladatelů firmy zeptali, proč si myslí, že firma předběhla ostatní konkurenty. Daniel Ek se domnívá, že jednou z možných příčin jejich úspěchu bylo aplikování obchodního modelu Freemium, který v té době ostatní ještě neměli odvahu použít a který umožňuje zákazníkovi využívat základní produkt zdarma, ale pokročilejší služby (tzv. premium) nebo funkce už se platí. I při placené službě se ale jedná o velmi rozumné částky, které by si měl možnost dovolit téměř každý. Jako druhý důvod úspěchu uvádí zakladatel firmy to, že začali ve Švédsku, kde obsadili trh a postupně se pak dostávali do dalších zemí Evropy a podařilo se jim tak přesvědčit trh, že jejich model funguje a že se jedná o model budoucnosti. Takto získali důvěru více a více hudebních osobností i celého hudebního průmyslu, bez které by se nemohli dále rozvíjet.
Závěr + ATP
Pojem Premium a Freemium jsme si nedávno uváděli v rámci projektové části na TS a je určitě dobré ho znát. Uvědomila jsem si, že pojem premium zná prakticky každý, ale u významu freemia se už někdo pozastaví, i přestože je to velice běžné u dnešních aplikací, některých sociálních sítí, nebo např. nabízených služeb (často v online prostředí).
Pro mě osobně je kniha velkou inspirací, protože ukazuje příběh, ze kterého je vidět, že když má člověk velký sen, a především jasnou vizi, ale také odvahu, houževnatost a trpělivost si za svým cílem jít, tak se mu tato energie vyplatí a stojí za to úsilí.