Vítám Vás u druhé eseje ze série - Líný leden od BaTe. Název to popisuje jasně. Snězte tu žábu je super jednoduchá kniha, která rozebírá, jak zvládnou ty nejnáročnější úkoly.
Proto to vezmu z jiného konce → Jak s velkými úkoly pracuji já/co mě kniha naučila → 100% ATP. HA!
Rozkouskovat
Velké úkoly si rozkouskovávám na menší. To mi pomáhá tak ,že mám pocit, že jsem něco udělala i když je to malá část velkého úkoly. Myslím že je potřeba rozkouskovávání obohatit o definování časového horizontu. Kolik času mi úkol zabere? Většinou když je to nad 2 hodiny, rozdělím si to na malé úkoly po půl hodině, nebo po 10 minutách.
Příklad:
Napsání ekonomické úvahy
Vyberu si úkoly podle nálady - často začnu tím nejjednodušším. Když se dostanu do flow, jdou všechny úkoly jednodušeji.
Správná kombinace úkolů
Když kouskuju úkoly snažím se, aby se každý úkol zaměřil do těchto kapitol: kreativita, vyhledávání, psaní, přemýšlení, komunikace, strategie.
Velký úkol se dá rozkouskovat tak, aby se zabrali všechny kapitoly. Když to udělám, pomáhá mi to v tom, že si vyberu úkol podle nálady → mám náladu být kreativní? Vyhledávat? Přemýšlet?
Příklad
Napsání ekonomické úvahy
kreativita → vyrobit grafy, tabulky, obrázky
vyhledávání → najít zdroje, najít data
psaní → napsat konkrétní kapitoly
přemýšlení → Jaké budou kapitoly? Seřazení kapitol?
komunikace → získat zadání od učitelky
strategie → o čem budu psát? Co se mi bude hodit k projektu?
Prioritizace
Samozřejmě rozdělení úkolů na kategorie by nefungovalo bez prioritizace. Úkoly mají přirozené pořadí, které stačí dodržet. Jeden blokuje druhý atd. Prioritizaci si maličko upravuji, pokud se mi do nějakého úkolu opravdu hodně nechce.
Pokud máte s prioritizací problém, zkuste metodu ABCDE - je to fajn metoda, když jí nacvičíte, dostane se vám do hlavy a budete prioritizovat automaticky.
Harmonogram a prostředí
Dlouho jsem zjišťovala, kdy se mi pracuje nejlépe. Jaký mám harmonogram?
Nejlépe se mi pracuje ráno, před a po snídani. 7-10 dopoledne je skvělý čas pro nějaký nepříjemný úkol. Po obědě jsem vypnutá. Zvládnu jen menší kreativní úkoly. Kolem 17:00 se zase proberu a dvě hodiny jsem schopná pracovat.
Díky tomu, že znám svůj harmonogram, vím, kdy si dávat schůzky s klienty a taky projektové schůzky. Pomáhá mi to plánovat si celé dny.
Dále záleží na prostředí - kde se mi dobře pracuje? V minulém domě jsem měla blbou pracovní židli, tak jsem pracovala na gauči. Z toho mě boleli záda.
Teď mám super křesílko, ve kterém se mi skvěle sedí. (BaTe, která právě píše esej na gauči).