Tato esej je má reflexe na 17. zákonů. Hodnotím sebe v týmu. Pokud se chcete dozvědět něco víc o knize, přečtěte si mou esej na Týmová spolupráce 101. Knížka je shrnutí 17. zákonů, takže tam vložím více teorie.
„Jeden je příliš málo na dosáhnutí velkých výsledků“
Kde jsem byla?
Byla jsem týmový hráč, ale nikdy jsem dlouhodobě nespolupracovala v týmu jako je ten náš. Spolupráce mi nebyla cizí, ale nebyla jsem zvyklá s někým dlouhodobě spolupacovat. Snažila jsem se prosazovat své názory a nenaslouchala jsem ostatním.
Kde jsem teď?
Práce v týmu je pro mne každým týdnem snazší. Naučila jsem se fungovat v našm týmu a pomáhat mu v posunu. Mé PI testy ukazují, že jsem hodně vázaná na lidi a občas jim až přehnaně důvěřuji.
Kam se chci posunout a jak?
Chci rozdělit své pracovní a osobní vztahy. Když se mi tyto vztahy promíchají, nedělá mi to dobře. Pro své blízké bych se roztrhala. Takovou péči ke svému týmu mít nechci, protože by mě stavila do nepříjemné pozice. Dosáhnu toho tak, že rozdělím svůj volný čas od pracovního. Dále se chci posouvat v PI testech na vlně týmovosti a leader dovedností.
„Cíl je důležitější než role“
Kde jsem byla?
Náš tým si na začátku studia určil cíl cestu kolem světa. S tímto cíle jsem se neztotožnila, ale zároveň jsem nedokázala vymyslet jiný cíl, který by seděl celému týmu. Svou roli v týmu jsem neměla definovanou. Role ani cíl pro mě nebyli důležité.
Kde jsem teď?
Týmová cíl je stále stejný a pořád mi nesedí. Snažím se s ním ztotožnit, ale moc mi to nejde. Chtěla bych cíl poupravit, tak aby sedl všem členům. Svou roli mám přesně danou a krásně mi sedí. Více se o ní rozepisuji v dalších zákonech.
Kam se chci posunout a jak?
Chci s týmem probrat změnu týmového cíle. Chci přijít na návrh nového cíle. Dále se chci rozvinout hlouběji ve své roli.
„Každý hráč má své místo, na kterém je nejužitečnější“
Kde jsem byla?
Hledala jsem své správné místo. Snažila jsem se správně uchopit roli komunikačního manažera. Tato role mi nesedla a od hledání role jsem na zimní semestr upustila.
Kde jsem teď?
Mám podstatnou týmovou roli, která mi sedí. Jsem v sub. týmu komunikačního manažera a starám se o informace ke zkouškám. Do této role jsem se posadila sama. V zimním semestru jsme měli zmatené informace a nikdo nic nevěděl. To mi způsobilo silný a zbytečný stres, který nemám ráda. Nerada nevím věci, které se mě týkají, proto jsem si informace ke zkouškám vzala na starost. Nemám stres, protože všechno vím a dokáži to dobře předávat ostatním. Myslím, že v této roli jsme nejefektivnější. Během Face2Face mi většina členů týmu řekla, že mi tato role sedí a jsou rádi, že jí mám. Jsem ráda, že má role pomáhá ostatním.
Kam se chci posunout a jak?
Mé předávání informací týmu není dokonalé. Na své komunikaci se budu snažit pracovat skrz vědomosti z knih a přes zpětnou vazbu od ostatních. Chci v této roli zůstat, jelikož jsem v ní velice spokojená.
„Čím náročnější úloha, tím větší potřeba týmové práce“
Kde jsem byla?
Stála přede mnou velice těžká úloha, která stála před celým týmem. Zaplacení faktury za forest and back. Má týmová spolupráce byla na uplném začátku a tato úloha byla pro náš tým velice náročná. Přesto jsme zvládli fakturu splatit. Namotivovalo mě to k blízké spolupráci s mým týmem. K práci mi chyběla důvěra.
Kde jsem teď?
Náš tým za semestr čelí velkým i malým horám. Společně je zvládáme překonávat. Dělá mi radost, když se mhou podílet na překonání nějaké hory. Ráda se s týmem poouvám dále.
Kam se chci posunout a jak?
Nemáme definovanou naši horu, kterou chceme překonat. To mě někdy demotivuje. Chci pomoc týmu s vymyšlením hloubkového týmového cíle. Naplánuji na toto téma TS.
„Síla týmu závisí od jeho nejslabšího článku“
Kde jsem byla?
Myslím, že jsem nikdy nebyla slabým článkem našeho týmu. Jsme spíš takový motor. Každopádně mé osobní starosti mě v práci v týmu během zimního semestru zpomalovali.
Kde jsem teď?
Abych zjistila, kde jsem teď, udělala jsem si test z knihy o nejslabším článku:
Já X Přítel X Nedokážu udržet krok s ostatními členy týmu
Já X Přítel X Nerostu v oblasti, za kterou jsem zodpovědný
Já Ano Přítel Ano Mám problémy vidět celkový obraz
Já X Přítel X Nedokážu vidět moje osobní slabé stránky
Já Někdy Přítel X Těžce se mi pracuje s ostatními v týmu
Já X Přítel X Dlouhodobě nesplňuji očekávání v mé oblasti zodpovědnosti
V testu vidím, že nejsem slabý článek. Mám ale problém vidět celkový obraz (naší vizi).
Kam se chci posunout a jak?
Chci se posouvat společně s týmem, a hlavně se nikde nezaseknout. Mým cílem je nezaostat. Dosáhnu toho tak, že budu pozorovat výkony ostatních, komunikovat s nimi. Pokud ucítím, že zaostávám, proberu s týmem, co mohu zlepšit.
„Vítězné týmy mají hráče, kteří hýbou věci vpřed“
Kde jsem byla?
Vždy jsem chtěla být katalyzátorem. Byl to můj cíl, na který jsem se moc upnula. Dělala jsem pro to vše a moc jsem se na tento cíl upnula. Rozhodla jsem se to změnit a přestala jsem na sebe tlačit. Díky tomu jsem zjistila, že opravdu mám vlastnosti katalyzátoru, a hlavně mám velký zápal pro dotažení věcí do konce.
Kde jsem teď?
Myslím, že nejsem katalyzátor, ani jím momentálně být nechci. Zároveň si myslím, že hýbu věcmi v před a snažím se náš tým dotáhnout k výsledkům.
Kam se chci posunout a jak?
Chci se sjednotit s týmovým cíle, abych mohla tým posouvat správným jednotným směrem.
„Vize dává členům týmu směr a jistotu“
Kde jsem byla?
Nepracovala jsem na sobě, nesnažila jsem se ztotožnit s týmovou vizí.
Kde jsem teď?
Snažím se pochopit týmovou vizi. Myslím, že toho neorientování týmu na cíl, celý tým deprimuje.
Kam se chci posunout a jak?
Chci s týmem pochopit naše směry, proto jsme se rozhodli sepsat si naše kompasy a po zkouškovém je společně probrat.
Zde jsou mé kompasy:
Morální kompas – Má vize musí přinést něco dobrého pro lidi, musí být morálně správná, pomáhat lidem.
Intuitivní kompas – Má intuice mě vede ke službám, které budou lidem pomáhat a dělat radost.
Historický kompas – Chci, aby se změnilo přemýšlení o podnikání. Kolem mě všichni chtějí podnikat sami, maximálně ve dvou. Já vidím budoucnost v týmovém podnikání a myslím že sólo podnikání je pase.
Směrový kompas – Můj směr je výdělek. Chci vydělat dostatek peněz na zabezpečení své budoucí rodiny.
Strategický kompas – Můj strategický kompas je diverzifikace. Nechci vydělávat peníze jen z jedné věci, chci své pracovní portfolio rozumně rozdělit.
Vizionářský kompas – Mou vizí je: Dělat věci tak, aby na mě byli mé děti pyšné, až jim budu vyprávět co jsem dělala.
„Zlé postoje zruinují tým“
Kde jsem byla?
Nebyla jsem shnilé jablko týmu. Nesla jsem do týmu spoustu energie a pozitivity. Několik lidí z týmu pochopili mé chování špatně a negativně. To mě dostalo na pomezí dobrého a špatného týmového hráče.
Kde jsem teď?
V této reflexi chci odpovědět na otázky z knihy z části: Jak se stát lepším členem týmu. Chci zjistit, jestli mé myšlení může poškozovat náš tým.
Myslíte si, že by si tým bez vás poradil?
Myslím, že ano. Mou roli by mohl zvládnou někdo další, ale já jsem v ní dobrá. Myslím, že můj odchod z týmu b tým hodně zpomalil. Tlačím lidi k výsledkům, tvořím deadliny.
Věříte tajně, že nedávné úspěchy týmu by se dali připsat na vaše konto, a ne na konto celého týmu?
Ne, myslím si spíše opak. Kvůli svým osobním starostem jsem nebyla schopná podílet ne na nedávných úspěších našeho týmu. Hodně jsem toho prošvihla.
Zaznamenáváte si, kdy členové týmu dostávají pochvalu, anebo výhody?
Ne, to jsem nikdy neudělala. Přijde mi to zbytečné. Radši se zaměřuji na své výsledky a jak mohou posouvat tým, každopádně když někdo dlouhodobě zaostává, nejde si toho nevšimnout.
Je pro vás těžké přiznat si chybu?
Záleží na chybě. Nerad dělám chyby, ale vždy vím, že jsem chybu udělala. Takže nejsem za chyby ráda, ale přesto je vždy přiznám.
Pamatujete si minulé chyby vašich týmových kolegů?
Jak u koho. Pokud se chyba týká mě, nezapomenu jí. Pokud se mě netýká, zapomenu jí. Nehodnotím lidi podle toho, jak se chovají k ostatním, záleží mi na tom, jak se chovají ke mně.
Myslíte si, že jste platově nedostatečně ohodnoceni?
Ne, plat máme všichni stejný, odvíjí se od našich úspěchů. Tak je to správně a podporuje to naši týmovost.
Kam se chci posunout a jak?
Tento test mě velice zaujal. Krásně a jednoduše ukazuje, jak na tom jsem. Chci vidět, jestli se posouvám k hlubokému týmovému myšlení, proto si test udělám příští semestr znovu. Zařadím ho do svého LC.
„Členové týmu musí vědět, že v kritické chvíli se můžou spolehnout jeden na druhého“
Kde jsem byla?
V zimním semestru jsem se cítila zodpovědná za výkony ostatních. Snažila jsem se budovat důvěru. Většinu času jsem dělala práci za ostatní a snažila jsem se jim zalíbit.
Kde jsem teď?
Dělám práci, kterou dělat mám a doufám, že ostatní jsou dostatečně zodpovědní udělat svou práci. U některých jsem o vzájemné zodpovědnosti přesvědčena u dalších zase ne.
Kam se chci posunout a jak?
Myslím, že se náš tým musí posunout k pořádné zodpovědnosti. Chci lidem přestat věci připomínat. Chci je říkat jen jednou, kdo zpomene, musí na své zodpovědnosti pracovat.
„Tým nedosáhne svůj potenciál, když nezaplatí cenu“
Kde jsem byla?
Nejvíce jsem platila svým časem a ochotou dělat věci za ostatní. Můj čas pro mne nebyl cennou komoditou. Svůj potenciál jsem nerozvýjela, protože jsem nevnímala jeho umístění.
Kde jsem teď?
Vím, jaký je můj potenciál. Umím organizovat akce, udělat logistiku a kriticky zhodnotit průběh akce. Můj čas je pro mě hodnotná komodita. Snažím se jím neplýtvat. Rozmyslím si dopředu, jestli je pro mě něco ztráta času či ne a podle toho činnost vkonám. Často uplatnuji pravidlo 80/20.
Kam se chci posunout a jak?
Chci peněžně ohodnotit všechen svůj čas a dostávat za něj výplatu. Má finanční situace nepodporuje mou týmovost. Potřebuji větší podporu týmu ve vydělávání peněz. Chci zařídit co největší výdělky pro naše družstvo. Udělám to skrz Bgčka a celotýmové projekty, jako jsou například vánoční balíčky.
„Když tým ví, jak na tom je, může se podle toho zařídit.“
Kde jsem byla?
Mojí výsledkovou tabulí byl learning contract. Snažila jsem se jím řídit, ale jistila jsem, že nejsem schopná sepsat rozumné cíle a splnit je. Mé cíle se musí snažit o posun projektů a s tím i posouvat mě.
Kde jsem teď?
Nyní se neřídím svým LC. Své dovednosti měřím přes skill profile. Je to pro mě nejlepší varianta měřitelnosti, je dost konkrétní a dovoluje mi se rozvíjet v odvětvích, které mě zajímají. Další tabulí jsou metriky, které se mi daří plnit. Vybudovala jsm si díky tomu svůj čtecí návyk, za který jsem vděčná.
Kam se chci posunout a jak?
Chci zprovoznit měřitelnou tabuli našeho družstva. Řízení podle rocket modelu nám moc nejde. Chci toto téma s týmem otevřít na TS a dobrat se k návrhu řešení.
„Špičkové mají širokou základnu“
Kde jsem byla?
Byla jsem většinu času na střídačce, jelikož mé projekty byly a jsou s lidmi mimo náš tým. Snažila jsem se skrz společné projekty dostat do základní sestavy.
Kde jsem teď?
Nyní jsem v základní sestavě, ale ne díky projektům. Stále mám projekty mimo náš tým. V základní sestavě jsem díky své roli, která je pro tým zásadní. Lidé v týmu se na mně mohou spolehnout. Já se spoléhám na některé z nich. Má důvěra roste velice pomalu.
Kam se chci posunout a jak?
Chci se podílet na týmových projektech, abych byla v základní sestavě i v této pracovní rovině. Chci zapracovat na své důvěře v tým. Musím dávat lidem nové šance, aby dokzali, že jim mohu věřit.
„Tým je definovaný společnými hodnotami.“
Kde jsem byla?
Mé hodnoty se měnili každou chvíli. Nevěděla jsem jaké jsou týmové hodnoty a přišla jsem si ztracená bez směru.
Kde jsem teď?
Své přesné hodnoty stále nemám. Dokážu si určit cíl na kratší časové období, například jeden semestr. Dík těmto směrům si ztracená nepřijdu a jsem ráda, že mohu své posuny měřit.
Znám týmové hodnosty a ztotožnuji se s nimi. Zde jsou zobrazené v mapě:
Kam se chci posunout a jak?
Chci najít své vlastní hodnoty, proto si musím definovat na čem mi v životě záleží a co je pro mne podstatné. Týmové hodnoty mi zatím stačí a vyhovují. Rozepsala jsem můj pohled na tři nejzásadnější:
Otevřenost – Tato hodnota semnou velice souzní. Jsem přirozeně otevřený člověk. Pokud v týmu není otevřenost, hlavně v komunikaci. Nemůže tým dobře spolupracovat.
Kreativita – Definuji se jako kreativní člověk. Kreativita má spoustu rovin, každý jí vnímá jinak. Není potřeba být v kreativitě jednotní. Myslím, že v našem týmu jsme všichni kreativní, každý trochu jinak. Já jsem kreativní v řešení krizových situacích.
Týmovost – Jsem týmový hráč. Radši pracuji v týmu než sama. Bohužel mi někdy dojte trpělivost a přemýšlím nad tím, jestli by se mi práce nedělala jednodušeji, kdybych byla sama. Věřím v náš tým. Bohužel někdy si přijdu, že mě v mých dovednostech brzdí.
„Interakce podporuje akci“
Kde jsem byla?
Vytvářela jsem hodně komunikačního šumu. Hlavně kvůli množství nepotvrzených informací, které se ke mně dostali. Dostala jsem roli komunikačního manažera, kterou jsem rychle opustila, jelikož jsem jí nezvládla ovládnout a správně provádět. Roli jsem rychle opustila a nechala komunikaci být.
Kde jsem teď?
Snažím se najít míru mezi otevřeností a předáváním informací, které jsou podstatné. V mé roli se mi to daří jak kdy. Snažím se sehnat co nejvíce informací od dobrých zdrojů a poté je s přesností předat. Bohužel mi to nejde bez přidání emocí, které k dané věci cítím.
Kam se chci posunout a jak?
Chci se naučit správně předávat informace v rámci mé role, bez emocí a dostatečně obsáhle. Zároveň si zachovat otevřenou komunikaci v ostatních věcech. Docílím toho definováním pravidel komunikace v mé roli. Pravidla si chci nastavit na začátku příštího semestru.
„Rozdíl mezi dvěma stejně talentovanými týmy spočívá v jejich vedení“
Kde jsem byla?
Snažila jsem se být vůdcem, protože mi to vyšlo z PI testu. Vyšlo mi, že mám dobré předpoklady na vedení. Jsem ráda, že můj pokus selhal. Věřím, že mám k vedení předpoklady, ale nyní je neumím ovládat.
Kde jsem teď?
Ustoupila jsem ze všech vedoucích pozic, které jsem měla, kromě jedné. Jsem projektový manažer projektu Svatby v kapse. Přečetla jsem několik knih, abych tým dobře vedla k úspěchům. Myslím, že se v tom každým týdnem zlepšuji. Pravidelně dostávám zpětnou vazbu, díky které vím, jak na tom jsem.
Kam se chci posunout a jak?
Chci se naučit ovládat své vůdcovské schopnosti. Chci si přečíst knihu 21 zákonů vůdcovství. Nechci na sebe s touto dovedností tlačit. Vím, že přijde časem.
“Když vyhráváš, nic nebolí.”
Kde jsem byla?
Má morálka byla nevyzpytatelná, nekonzistentní. Byla jsem zvyklá, že nade mnou je někdo, kdo mě vede. Příchod do tiimi byla velká změna, vše stojí na mě. Mou morálku to velice snížilo. Myslím, že tento problém měl celý tým.
Kde jsem teď?
Celý tento rok se snažím naučit ovládat svou disciplínu a tím si zvýšit svou morálku. Bohužel je to stále den ode dne jiné. Někdy to jde a někdy zase ne. Kdybych to měla počítat, tak většinu dní vyhraje to, že se mi nechce něco dělat. Vnímám to jako velký problém, na kterém musím zapracovat.
Kam se chci posunout a jak?
Chci ovládnout svou disciplínu a namotivovat k vyšší morálce celý tým. Chci zapracovat na formě svého úkolníčku. Potřebuji ho více propracovat a pořádně se ním řídit. Tým namotivuji tak, že jim půjdu příkladem.
“Investice do týmu se postupně kumuluje.”
Kde jsem byla?
Byla jsem střední článek našeho týmu. Věnovala jsem týmu hodně času a tým musel věnovat čas mým problémům a nepřetržitým dotazům.
Kde jsem teď?
Myslím, že se má investice do týmu vyplatila. Mám přesně určenou roli, která mi perfektně sedí. Týmu se investice do mě také vyplatila. Oproti minulému smeestru jsou nyní informace o zkouškách jasnější.
Kam se chci posunout a jak?
Informace o zkouškách sice jsou, ale i já v nich mám trochu zmatek. Musím se odprostit od doněnek a ptát se profesorů na přesné otázky.
Dále se chci více zapojit do projektů týmu. Mám projekty, které jsou s lidmi z jiných týmů a nemám projekt s mým týmem. Můj cíl je být součástí našeho celotýmového projektu, který chystá prodej vánočních dárků.
Závěr
Přečtení knihy a následné sebehodnocení mi dalo strašně moc. Ukázalo mi to, kde se v týmu nacházím, kde jsem byla a kam se chci posunout. V mém týmu je mi příjemně a moje role mi sedí. Ukázalo mi to, jak moc jsem spokojená s naším týmem i mým výkonem v něm.