Co je to Sengeho učíčí se organizace? V roce 1990 vydal Peter Senge knížku nesoucí název „5. disciplína“. Podle Sengeho je to podnik, který se vždycky proaktivně mění protože je flexibilní a adaptivní. Změnu prostředí spíše přijíma a nebrání se. Učící se organizace budou úspěšný a přežijí tam, kde ostatní podniky selhaly, protože se tyto podniky bojí a nejsou schopni se neustále měnit.
5 zásad Sengeho učící se organizace
Mentální modely
vnitřní představy jednotlivců a organizace o tom kdo jsme, co děláme a jak to děláme. Pokud se má podnik změnit a přizpůsobit, musí být tyto modely konfrontovány.
ATP - Vytvoření prostředí, kde jsou zaměstnanci povzbuzováni k otevřenosti a aby přicházeli s nápady a myšlenkami vytvořit něco lepšího. Každý zaměstnanec musí vědět, že může mít důvěru a sílu vytvořit něco nového a lepšího.
Příklad - Netflix roku 1997 - 2006 -> půjčovna DVD, změna a adaptace převedla Netflix po roce 2006 do digitálního světa online zábavy
Sdílená vize
podnik vytváří společnou vizi budoucnosti - jak bude vypadat v budoucnosti po úspěšné změně a adaptaci. To motivuje zaměstnance, aby pomohli svými myšlenkami a nápady podniku růst. Lidé v podniku se mění protože chtějí, ne protože jim to bylo řečeno.
ATP - Povzbuzování inovací, myšlenek a riskantních nápadu zaměstnanců, aby se mohl podnik posunout blíže k vizi
Příklad - Slevomat před nástupem Ladislava Veselého fungoval jako portál, kde si lidé kupovali zlevněné kupóny. Podnik tak působil „levně“ jako místo, kde si koupíte slevové letáčky. Ladislav Veselý překopal vizi a nyní známe slevomat jako portál, kde si kupujeme zážitky (výlety, degustace, večeře, služby…)
Osobní mistrovství
Zaměstnanci se musí neustále vzdělávat a zlepšovat se, aby se mohli stát „mistry“ svých pozic/rolí (a také svých budoucích pozic/rolí)
ATP - trénink, rekvalifikační kurzy, podpora vzdělání. Zlepšuje-li se jednotlivec, zlepšuje se i podnik.
Příklad - Snapchat v roce 2013, Facebook chtěl touto dobou koupit společnost, ale tehdejší CEO nabídku odmítl. Facebook si udělal vlastní verzi Snapchatu na Instagramu, čímž přebral Snapchatu veškerou klientelu. Tehdejší CEO Snapchatu se rozhodl každému jednotlivci ve společnosti koupit knížku „umění války“, díky které společnost přežila a dodnes jsou na trhu a patří mezi giganty sociálních sítí.
Týmové učení
Zaměstnanci v podniku se musí naučit, jak dobře a efektivně pracovat jako tým, aby dosáhli společných cílů a výsledků. Jednotlivci pracují a řeší problémy efektivněji v týmu. Navzájem se učí od sebe a jako tým se mohou úspěšně přizpůsobit a změnit. V týmu budou více kreativní, efektivní, adaptivní, týmovější…
ATP - podnik povzbudí zaměstnance k interakci mezi sebou, týmovému myšlení mezi zaměstnanci, například otevřený co-work prostor, socializace,…
Příklad: Mondragon Team Academy otevírá MTA cowork prostory celosvětově, kde se může kdokoliv z Team academy přidat do společných cowork prostorů
Systémové myšlení
podle Sengeho je systémové myšlení nejdůležitější a proto je poslední. Zaměstnanci podniku to vidí jako propojený systém (všechny obory, pozice a role v podniku jsou navzájem propojeny). Zaměstnanci musí porozumět tomu, jakou roli hraje jejich pozice v systému, a jak ovlivňuje ostatní části systému.
Proč jsem si knihu vybral:
Knihu jsem si vybral jako četbu na předmět učící se organizace. Moc bych chtěl poděkovat Minh Ly <3, která byla tak hodná a naskenovala nám snad 100 stránek knihy s nejdůležitějšíma poznatkama. Díky moc!!!
Mé hodnocení:
Kniha se mi velice líbila, některé poznatky byly velice zajímavé. Na druhou stranu jiné zase mohly bát shrnuty do pár vět a nemusely být tak zbytečně zdlouhavé. Kniha má snad přes 500 stran a nejdůležitější poznatky jsme mohli projet jen v 70 stran místo 500
Co jsem si uvědomil:
Uvědomil jsem si, že praktiky z učící se organizace využíváme na denní bázi u nás v Tiimi
ATP model z knížky:
sdílení informací
uznání chyb
konstruktivní kritika
povzbuzování
zpětná vazba