Výběr této knihy přišel zase v rámci osudu. Líbila se mi když přišla do knihovny. Ale měl jsem pro to větší důvod si to přečíst, protože jsem měl z marketingu 4.0 dobrý pocit a kniha se mi líbila, tak jsem nechtěl zůstat pozadu s pohledem na marketing. Výhdou (co v předchozí knize nebyla), je to, že na konci každé kapitoly jsou otázky k reflexi. Na otázky, které podněcují reflexi se mi dobře odpovídalo při sepisování eseje na leading with questions, takže to udělám i zde.
Kapitola 1. - vítejte u marketingu 5.0
Dostala se implementace digitálních technologií ve vaši organizaci dále než k sociálním sítím a e-commerce?
Do prdele nedostali jsme se ani pořádně k sockám. Jak se máme prezentovat před našimi zákazníky jako že děláme marketing když žádnej na sebe nemáme. WTF???? (Fakt mi tohle došlo až při sepisování téhle eseje… To jsme dobře v prdeli).
O socky jsme se starali ze začátku u zásilkovny, ze které máme dobré záběry i fotky. Měl to na starosti Matěj a Kačí jestli se nepletu. Teď na to úplně zapomínáme. Z BG třebíčské whisky nemáme asi ani jednu fotku nebo o ní nevím. Socky jsou pro naši firmu super referencí (a dokážu si to představit i jako referenci do budoucna) a zároveň budují povědomí o Tiimi.
E - commerce taky nemáme… Představuji si pod tím hlavně SEO. Nemáme ani dodělané webovky a zatím jedeme jenom na direct marketing který už může být mnohem lepší díky technologiím.
Teď když na to koukám s vědomím toho, že Tiimi ve finsku byla nejlepší vejškou na marketing tak se teď trochu stydím… Je potřeba s tím něco dělat. Dodělat web, najít zálibu v marketingu, focení atd., využívat to ve svůj prospěch…
Jaké moderní technologie by mohly přinést do naší firmy nějakou hodnotu?
Mám pocit, že vzdělávací technologie by nám v něčem mohli pomoci v naší společnosti. Řešíme dosti problémů na úrovni družstva. Možná by jsme mohli začít řešit problémy ohledně marketingu naší společnosti a třeba by jsme eliminovali další témata, která řeší hovno.
Přijde mi že specializace v moderních technologiích je teď zlatý důl (robotika, biomedicína, kosmonautika). Kdyby jsme měli hard knowledge těchto technologií, tak si můžeme dovolit mnohem větší zakázky pro nějaké firmy.
Na povrchové úrovni a ve spojení s marketingem mě napadají kanbany (Trello) na plánování postů na IG nebo FB nebo jakékoliv aplikace, které pomáhají s marketingem.
Kapitola 2. - generační mezera
Jaká generace je nyní našim zákazníkem a porozuměli jsme chování a potřeby dané generace?
Imo je naše cílovka na firemní úrovni. Řekl bych že se zaměřujeme na generaci Y a mileniály. In fact mi ale přijde, že se firmy jen tak nedají zařadit do generací, protože zaštiťují mnoho lidí dohromady. Přijde mi taky, že ale firmy chtějí být moderní a tak bych je klidně dal do generace mileniálů. Potřeby bych řekl 2 slovy digitalizace a důvěra.
Je vaše generace zařízena tak, aby jsme mohli prodávat generaci Alpha (narozeni po roce 2000) ?
Já si myslím že v tuhle chvíli ne, ale studium v TAPu by nás mělo naučit tomu, jak se s tím poprat za 15 let kdy to bude nejpočetnější cílovka.
Kapitola 3. - polarizovaný blahobyt
Zahrnuli jsme do naší vize, mise a hodnot zaměření na lidi a sociální dopad?
Z mého pohledu ne a je to možná i škoda. Můžu být ovlivněný tím, že poslední knížku jsem četl o firmě, která má tohle zahrnuto už přes 40 let, ale dává mi to v téhle době větší a větší smysl. Jak z marketingového tak osobního pohledu. Přírody by bylo vážně škoda. Ochrana přírody a částečně i environmentalismus mi přijde jak zaměřený na lidi tak sociálního rázu. Třeba by se mohla cesta kolem světa naplánovat tak, aby jsme mysleli přitom i na přírodu… Necestovat letadlem, jen pěšky, být na cestách 2 roky… To by bylo hodně cool :D
Jak bychom mohli přizpůsobit naši marketingovou strategii SDGs?
SDG = cíle udržitelného rozvoje
Když se na to koukám, tak jsme stále studenti. Mohli bychom se zaměřit na kvalitní vzdělávání. Bylo by to prvním krokem k podpoře. V marketingové strategii se dá referovat k tomu, že naše strategie z určité části naplňuje tyto cíle. Přizpůsobit se dá vždy nějak a přijde mi, že k tomu slouží malé kroky či následná pomoc dílčím oddílům.
Kapitola 4. - digitální rozdělení
Jaké je můj osobní názor na technologie v rámci podpoření či rozboření organizace.
Převážně vnímám technologii za přínosnou a pozitivní. Jde však o věci, které děláme například na počítači. Věřil bych nějakému AI, které dokáže vygenerovat dokonalý copywritingový článek. Věřil bych AI, které dělá nejfunkčnější grafiky pro určité produkty. Chci využívat algoritmy pro svůj užitek. Jsou však věci (hlavně mezilidská komunikace a vztahy), které technologie úplně nepomáhá (subjektivní pocit).
Technologie může firmu podpořit v tom, aby dělala technologicky zpracovatelné cíle lépe, efektivněji a levněji. Avšak cíle lidské by byli lepší bez technologie, která by je mohla narušovat.
Zhodnoť, jestli technologie, které nyní používáme poskytují našim zákazníkům úžasné řešení.
Neuvědomuji si, že bychom konkrétně používali v naši firmě technologie, které by přímo zasahovali našeho zákazníka. Máme vlastní hlavu a ta nám tvoří výsledky.
Pokud jde o UX, tak je určitě co zlepšovat a mohlo by to být právě v těch technologiích. Příjemný, jasný, přehledný a funkční web.
Kapitola 5. - Digitálně připravená organizace
Zhodnoť, jak je naše organizace a naši zákazníci připraveni na digitální dobu.
Jsme mileniálové se zásahem generace alpha. Žijeme digitálně. V rámci marketingu si však myslím, že pohoříváme na tvrdém základu, který nemáme. Známe to z vlastních očí a povrchově. Neznáme to dostatečně do hloubky abychom s tím mohli operovat. (nedostatečná znalost marketingu v obecném slova smyslu). Myslím si, že organizace je na to hodně ready, ale neuvědomujeme si, že to potřebujeme jako sůl. Jsme možná ještě ve starých kolejích.
Naši zákazníci jsou třeba delší dobou praktici, takže jsou připraveni na digitální dobu. Myslím si, že je to suprově vidět u zásilkovny i třeba slevomatu.
Jak bychom mohli více připravit naši organizaci pro to, aby se stala “digitální”?
Jít s trendem a nechat se inspirovat ostatními… Koukněme se na Teslu třeba. Myslím si, že nikdo nemůže říct, že to není digitální firma a je to teď nejlepší firma na světě.
Kapitola 6. - budoucí technologie
Jakou technologii budoucnosti aktuálně používá naše organizace ?
Technologie budoucnosti jsou podle autora: Open source, internet, cloudové služby, mobilní telefony, “velká data” a výpočetní technika
V tuhle chvíli jsme nevyužili žádnou z těchto technologií na takové úrovni abychom z toho profitovali v rámci marketingu. Největší potenciál pro digitální marketing vidím ve “velkých datech”, kdy například Zalando to využívá už na plné obrátky a za poslední půl rok kdy se na to zaměřuju mi reklama vyhazuje čím dál tím častěji oblečení o kterém bych se fakt rozhodoval si ho koupit.
O jakých technologiích organizace přemýšlela do budoucích 5 let?
Nepřemýšlela o žádných. Z marketingového hlediska a perspektivy mi přijde důležité do 5 let se zaměřit podle priority na mobilní telefony; “velká data”; open source; internet; cloud; výpočetní technika.
Kapitola 7. - nové CX (customer experience)
Zmapujte cestu zákazníka a kritické body té cesty.
Oslovení - prodávání - získání (největší “leak” když neoslovujeme nemáme komu prodat; když neumíme prodávat nezískáme; když nezískáme nemáme love ani reference)
Nemáme žádný pasivní přístup pro shánění zákazníků. To by asi mělo udělat právě to, že budeme mít fakt najetý webovky a reklamy, které budou říkat něco v tom smyslu “Vyřešíme váš problém za 24 hodin” a to mi také přijde jako největší tahák pro potenciální zákazníky.
Jak nám s kritickými body cesty může pomoci technologie?
Madafuckin SEO z “big data” searche a příjemný osobní interface pro potenciální zákazníky. Další technologie na networkling nám může pomoci s aktivním přístupem k shánění zákazníků.
Kapitola 8. - nové taktiky pro pozvednutí marketingové technologie
Jak může management lepších dat podpořit marketing v naší organizaci?
V tuto chvíli nemáme tvrdá digitální data, která bychom použili avšak máme data v podobě networku a nějakých referencí či dopomocí pro získávání dalších zákazníků. Můžeme si po zakázkách kouknout na to, jaké firmy si nás najali co je spojuje a to budou naše data. Z mého pohledu však nejde jen o zaměření na firmy jako celky, ale spojuje se mi to, že pro koho jsme dělali z lidské stránky byli v podstatě generace Y tedy lidé starší od nás tak o 20 let.
Jak segmentovat trh pro náš prodej?
Segmentovat trh je vhodné pro to, abychom se mohli lépe zaměřit na náš cíl. Potřebujeme firmy, které jsou mladé smýšlením a v nich i lidi co tak smýšlí. Jak je segmentovat ? Najít společné jmenovatele těchto firem a pak si je podle nich vybírat.
Společné jmenovatele co mě napadají: Staří firmy; obor, kterým se zabývají; startup / korporát; známe tam někoho?; máme tu firmu rádi?; používáme jejich produkty nebo služby?; řeší nějaký problém?; řeší nějaký problém, který vyžaduje kreativitu?; řeší nějaký problém, který postihl více firem?; řeší nějaký problém, který je postihl aktuální situací?
Kapitola 9. - prediktivní marketing
Prediktivní marketing = imput aktuálního stavu + imput našeho měření + imput minulého měření - model predikce - predikovaný output
Zvážila naše organizace prediktivní analýzu pro marketing?
Ne v pohledu digitálního marketingu. Nemáme digitální marketing a ten je pro prediktivní analýzu základem. Nemáme data - nemůžeme dělat predikce. Tohle mě sere, protože jsem měl při čtení pocit, že by mě to fakt mohlo bavit. Predikce je vlastně hra / gambling. Je to prdel.
Z pohledu aktivního pojetí marketingu si myslím, že nám predikce moc nevycházejí, protože nás chtějí firmy, které úplně tak nespadají do společných jmenovatel, které jsem vyjmenoval výše jako na prvním místě. V tuto chvíli jsou to firmy, které chtějí marketingovku aniž bychom využívali princip “chodby s dveřmi”. Já zastávám tu pozici že chci dělat pro firmy, které mi ty dveře poskytnou na to abych je otevřel.
Jak zapojíme prediktivní marketing do marketingových procesů naší organizace ?
Začít sbírat data následně měřit následně implementovat a vylepšovat. Myslím si, že se tohle dá udělat v aktivním i pasivním pojetí marketingu. Jsem pro zapojení naplno, akorát tomu musíme dát dostatečnou váhu. Nestojí to rozhodnutí jen na mě, ale celé organizaci. Těžko také říci, jak silné teoretické znalosti máme k tomu, abychom s tím mohli operovat a zacházet. (TO JE TAK SUPER PŘÍLEŽITOST PRO TO SE VZDĚLÁVAT)
Kapitola 10. - marketing souvislostí
Proces marketingu souvislostí = “senzor” zachytí nám blízkého zákazníka - AI zjistí vše o zákazníkovi - AI identifikuje “profil” zákazníka tím že zprocesuje data získaná - AI zajistí personalizovanou komunikaci - dostaneme výsledky
Jak můžeme dát důraz marketingu souvislostí pro naši organizaci?
Krásně se to propojuje s oddílem segmentace trhu. Zadáme inputy kdo jsou nám blízcí zákazníci a jak k nim přistupovat s marketingovou komunikací. Zaměření jako od amerického snipera. Co může být lepšího?
Vidím tady astronomicky obrovský potenciál pro projekty či firmy, které prodávají produkt. Neuvěřitelné množství personalizované komunikace. Kdyby takhle chytře prodával friend…
Zmapuj cesty, jak udělat marketingový přístup více osobní na základě porozumění aktuálních zákazníků.
U téhle otázky semi víc vybavuje friend než Tiimeri. U frienda se tohle může dostat do takové míry, že se zákazníkům doporučuje jejich značka, velikost i oblíbená barva ponožek. (AI už jsou schopné tohle zjistit a je to pak zase prediktivní marketing. AI ví, že si zákazník nakoupil už 3x adidas ponožky ve velikosti 42 a bude je chtít zas, AI ví, že si kupuje zákazník jen modrá trička doporučí mu tedy modré ponožky)
U Tiimeri možnost BG podle času co vyhledává, možnost lepší predikce cenového rozsahu a ochoty zaplatit za hotovou věc.
Kapitola 11. - Augmented (“rozšířený”) marketing
Augmented marketing - přidání hodnoty k návrhu prostřednictvím dodatečné inovativní nabídky.
Kde můžeme zlepšit produktivitu našich přímých prodejů kterou však může dělat počítač?
AI už teď umí psát perfektní maily přímo pro zákazníka. Jen potřebuje DATA. Ty ale nějak potřebujeme sehnat pro to aby to mohlo být vykonáváno počítačem. Autor tento marketing hodně popisuje na chat botech, které pomocí tohoto marketingu a pomocí zákazníkem napsaných odpovědí upravuje nabídku a vše co se týče prodeje. To se dá implementovat na jakoukoliv landing page.
Jak mohou sales lidi mít větší konverzi při použití technologií, které pracují s tímto druhem marketingu.
Řekl bych, že už bude existovat nějaký selector, kterému budeme dávat aktuální inputy a ten nám bude následně radit jak dál postupovat. Čím víc dat do něj vpravíme tím víc se pomocí AI bude učit a bude nám pomáhat. Mít takovejhle program při navolávání, tak se asi nikdo nebude bát volat nikomu.
Kapitola 12 - agilní marketing
Agilní marketing - analýza z reálného času - objektivní týmy lidí co zpracují data - tvorba několika flexibilních produktů či nabídek (provedou experiment u konkurenta) - podle přijetí konkurence zvolí tu nejlepší možnost - podpora otevřených inovací
Jak agilní jsme my v organizaci a co nám k tomu brání?
V rámci marketingu si myslím, že jsme poměrně agilní. Vybíráme to co známe a to co by mohlo fungovat. Brání nám v tom neznalost, neinformovanost, nepropojenost.
Jaké marketingové iniciativy můžeme vytvořit pomocí agilního marketingu?
Tohle nedokážu říct přesně, protože je to o kreativitě. Té se meze nekladou. Myslím si, že bychom byli třeba schopni vytvořit naprosto nový marketingový kanál, který není ještě zahrnut nebo používán.
Reflexe je úžasná věc. Po tomhle sepsání mám v mozku tak 3,5762 deci endorfinu a myslím si, že neusnu. Musím zmapovat jak tohle dělat u knížek, kde ty otázky nejsou stanoveny.
ATP:
SEO, SEO, SEO, SEO, SEO, SEO
začít shromažďovat data
hloubat dál v marketingu a dělat ho
používat digitální protože chci abych o marketingu věděl jak na něj i za 20 let
prediktivní marketing
sehnat profíka IT