Podnikání z lavice


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.11.2022

Podnikání z lavice   Adam a Pavel Štruncovi

Stručně o knize

Kniha je malá, ale napěchovaná užitečnými radami, tipy, triky a informacemi k nakopnutí prvního podnikatelského projektu. Je napsaná jednodušše, čtivě a bylo u ní jednoduché udržet pozornost. K tomu pomáhá velké písmo, krátké odstavce, různé motta a citace od různých podnikatelů. Kdybych jí měl popsat v jedné větě, je to takový zjednodušený recept pro studenty na to jak začít podnikat.


Záměr a provedení eseje

V této eseji bych si chtěl vypsat všechny poznatky, které mi přišli užitečné, oslovili mě a chtěl bych je nějakým způsobem použít v rámci svého prvního projektu. Zároveň bych rád, aby posloužila těm, kteří tuto knihu nečetli, ale chtějí se dozvědět ty nejdůležitější věci, které v ní byly zmíněné. Půjdu postupně podle částí knihy a výtah budu dělat v krátkých, čtivých bodech.


Poznatky z knihy, které se chystám použít


Úvod do podnikání

  • Nejlepší způsob, jak se dozvědět co je to podnikání a co obnáší, je prostě začít podnikat.
  • Podnikatel je člověk, který si nastavuje vlastní systém a vlastní pravidla.
  • Úspěch v podnikání předurčuje i motivace s kterou začínáme podnikat. Je dobrý nápad se před podnikáním zamyslet nad tím, co je pro podnikání motivací.
  • Co při podnikání riskujeme a co můžeme ztratit?
  • Můžu získat: poznám nové lidi, zažiju úspěchy i selhání, spoustu nových schopností, znalostí a zkušeností, principy z podnikání se dají také převést do osobního života, sebedůvěru, vytrvalost, překonávat překážky, nevzdávat se a vydělat peníze.
  • Nemůžu ztratit skoro nic, protože nemám hypotéku, rodinu a jsem zabezpečený.
  • Můžu ztratit čas. Ale je čas strávený pronikáním ztracený? Ne, vždycky se to vrátí ve zkušenostech a znalostech.
  • Velké věci začínají malými krůčky.
  • Počítej s Dunning-Kruger efektem.


Přicházení s nápadem

Začni s málem, nepotřebuješ geniální nápad.

Rozhlédni se

  • Přemýšlej, hledej problémy a vymýšlej řešení, hledej potřeby lidí a přemýšlej, jak bys je mohl naplnit.
  • Kde je problém, je i řešení.
  • Ber problémy a stížnosti ostatních jako podnikatelskou příležitost.

Převezmi nápad ze zahraničí, který v ČR dosud nikdo dobře nezrealizoval.

  • To, že je zájem o danou věc v zahraničí, neznamená, že je u nás. Ověř si to.

Inspiruj se

  • Projížděj internet, koukej na okolní startupy, jak ostatní podnikají, spojuj věci dohromady.
  • Zapisuj si všechno, co tě napadne.

Zkontroluj si, že už to někdo jiný nedělá.

  • Hledej případnou konkurenci.
  • To, že to někdo dělá ještě neznamená, že to nemůžeš dělat taky. Můžeš to udělat líp/jinak, poptávka může být velká atd.
  • Zeptej se potenciálních zákazníkuů, jak naposledy řešili problém, který řeší tvůj produkt/služba.

Vytvoř plán

  • Místo zdlouhavého byznys plánu si vyplň Lean Canvas. Ujasníš si, co vlastně představuje tvůj projekt a kdo jsou tvoji zákazníci.
  • Na stránce leancanvas.cz si projeď rychlý kurz zdarma.
  • Vyvaruj se toho, že budeš řešit něco, co řešit nemáš, a vyzkoušej metodu 5 PROČ.

Poznej svého zákazníka a urči svou cílovou skupinu.

  • Neznalost zákazníka je jedna z nejčastějších příčin neúspěchu.
  • Choď za zákazníky a umisťuj reklamu tam, kde se shlukují.
  • Čím užší zacílení, tím lepší.
  • Co je pro všechny, není pro nikoho.
  • Vytvoř si avatar zákazníka - postup tvorby avatara je v knize.
  • Uvědom si tím kdo je tvůj zákazaník, jaký je, jaké má potřeby a jak se k němu efektivně dostat.

Ověř si, že je o nápad zájem

  • Ptej se lidí, sdílej, získávej zpětnou vazbu a nejen od přátel a rodiny.
  • Ptej se lidí, kteří jsou v tvé cílové skupině, s ostatními netrácej čas
  • Když to někoho zaujme, ideálně si rovnou řekni o kontakt.
  • Vytvoř si seznam základních otázek ohledně produktu/služby.
  • Otázka, kterou otevřeme konverzaci a zároveň zjistíme, jestli daná osoba spadá do naší cílové skupiny (pokud nespadá, dále se neptej). Například můžeš začít mluvit o problému, který tvůj nápad řeší. Zda ho dotázaný řeší také, poznáš na jeho reakci. Hned o něm sám začne mluvit a pro tebe to jsou cenné informace, jak tvá „cílovka“ problém vnímá.
  • Pohlaví, věk, student/pracující.
  • Už jste někdy tento problém řešili? (Problém, s nímž pomáhá tvůj produkt/služba?)
  • Jak ho řešíte teď?
  • Kolik vás stálo poslední řešení problému?
  • Líbí se vám tento nápad?
  • Proč se líbí/nelíbí?
  • Koupili byste si to?
  • Proč ano? Proč ne?
  • Jaká je maximální cena, kterou byste za to dali a jaká (pro vás) nízká cena?
  • Máte nějaký nápad na zlepšení?
  • Soustřeď se na nejčastější odpovědi.
  • Nezapoměň udělat vyhodnocení a analýzu odpovědí respondentů.


Zhmotnění nápadu

Prototypování

  • Vytvoř si prototyp na papíře, z kartonu, jakkoliv, tvorbou si ucelíš konkrétněji, jak chceš, aby to ve finále vypadalo.
  • Neboj se jít do detailu, náplanuj si, jak by to celé fungovalo.

Testování prototypu

  • 1. Najdi člověka spadajícího do tvé cílové skupiny. Hledej tam, kde se „cílovka“ nejvíce pohybuje. Můžeš ho ovšem také najít mezi svými známými (ale nedoporučujeme to).
  • 2. Požádej ho, aby otestoval tvůj produkt tak, že si bude zapisovat kaž-dodenní zkušenosti, dojmy a problémy spojené s prototypem (které ti následně předá).
  • 3. Na konci testovacího období se společně o prototypu pobavte. Dej „testerovi“ pár otázek typu: Jak se vám s prototypem pracovalo? Byl vám k užitku? Proč ano/proč ne? Koupíte si ho?
  • Na základě těchto vstupů produkt/službu předělej a nech dalšího člověka z cílovky znovu otestovat stejným způsobem
  • "To, že produkt nevyhovuje jednomu člověku, neznamená, že nebude fungovat pro někoho jıného. Nevzdávej to hned, když testování nebude mít očekávaný úspěch.Ideálně to testuj na co nejvíce lıdech. Zamyslı se nad tím, čím to může být, že to někomu funguje a někomu nefunguje.A pamatuj, když v budoucnu prodáš 1 z 10, je to úspěch."

Zkus produkut/službu prodat

  • Proč začít nabízet ještě nedokonalou verzi?
  • Uvidíš, jak se tvůj nápad reálně uchytí na trhu
  • Získáš další motivaci k tvorbě finálního produktu
  • Získáš zpětnou vazbu od reálných (už platících) zákazníků, která je vždy nejupřímnější, protože už za produkt dali peníze.
  • Je dobré prvním kupcům nabídnout něco navíc. Například možnost vrácení peněz nebo něco k produktu zdarma. Minimálně nastav nižší cenu (klidně poloviční).
  • Neboj se, že tě lidi za tvůj ještě nedokonalý produkt odsoudí. Pokud zákazníci uvidí, že se produkt snažíš stále zlepšovat, spousty věcí ti odpustí. Buď k nim upřímný, přiznej, že produkt není ještě dokonalý.
  • Hlavně nezapomeň využít kontaktů, které jsi získal při testování nápadu a prototypu.

Služba - start - začínáme s tím, co máme

  • Podnikání ve službách má své výhody. Jednou z nich je, že většinou můžeš začít ihned. U produktu musíš čekat, než se odprototypuje a následně vyrobí.
  • Začni nabízet svůj produkt/službu za málo a nejdřív jen svým známým a kamarádům.
  • Při startu se nesoustřeďuj na zisk. Soustřeď se hlavně a především na vylaďování služby podle zpětné vazby zákazníků a neustále se zlepšuj.

Děláme to pro zákazníka

  • Připravit si otázky a sbírej od lidí zpětnou vazbu.
  • Nezapomeň, že emoce prodávají, a proto se chovej vždy příjemně a zdvořile.
  • Dělej obyčejné věci neobyčejně dobře.
  • Chyby přiznávat, komunikovat je a omlouvat se za ně, vynahrazovat jí a hlavně ji nebrat jako selhání ale jako příležitost k učení.

Reálný prodej a vstup na trh

  • Zatím jsi nabízel službu/produkt jen za párk korun známým a rodině, teď je na čase začít vydělávat, stanov si reálnou cenu a řekni si svým zákazníkům o peníze.
  • Nízká cena je cesta do hrobu. Spousta podnikatelů ze začátku stanoví příliš nízkou cenu a ta jim dlouhodobě nepokryje ani náklady.
  • Zákazník se dá přilákat i jinými věcmi než nízkou cenou.
  • Zlevňovat můžeš vždy, ale zdražovat je u produktu mnohem těžší.
  • To neplatí při upgradu služby - Tvá služba se zlepšuje – a cena s ní.

Image firmy

  • Obal prodává.
  • Průzkumy znovu a znovu dokazují, že si člověk spíše koupí méně kvalitní produkt či službu (zato dobře vypadající) než o poznání kvalit-nější produkt/službu se špatnou imagí.
  • Image firmy je: Jak na zákazníka působí tvůj produkt nebo služba.
  • U služby je na začátku docela zbytečné dělat logo... U služby jsi na začátku image ty.

Jak vymyslet dobrý název a logo

  • Urči si cíl názvu a loga a mej ho stále na očích
  • Vem si papíř a doprostřed nakresli nebo jednoduše popis svůj produkt/službu a postupně dopisuj všechno, co tě k tomu napadá, každá blbost se počítá a může z ní vzejít úžasný nápad
  • Spojuj jednotlivé myšlenky dohromady
  • Popros kamarády, ať se na myšlenkovou mapu mrknou a dají ti k tomu zpětnou vazbu.
  • Spojuj myšlenky a slova a dojdeš k názvu i k logu (ověř si zda už to neexistuje).
  • Pamatuj na základní principy názvu a loga
  • Jaký by měl být název?
  • lehce vyslovitelný a zapamatovatelný (tvou cílovkou – pokud tomu nebude rozumět sedmdesátiletý pán, který by od tebe stejně nekou-pil, nemusí tomu rozumět)
  • originální
  • vyvolávající emoce
  • Jaké by mělo být logo?
  • jednoduché a lehce zapamatovatelné
  • originální
  • vyvolávající emoce
  • Při tvorbě loga doporučujeme přečíst si PDF knihu Vstup do světa logo tvorby, která je na internetu volně ke stažení zdarma. Je určená pro „lajky“ a krásně se čte
  • Pro koho ten název vymýšlíme? Pro koho to logo tvoříme? Jaký to má účel?
  • Má přilákat více zákazníků a něco jim o tvém podnikání povědět.Zeptej se cílové skupiny na názor (nejlépe již tvých zákazníků). Děláme to pro ně, pokud se nebude líbit jim, je jedno, že se líbí nám.

Najdi místo a způsob prodeje

  • Využij Internet
  • Při kontaktu s lidmi se víc naučíš a dozvíš.
  • Jdi k cílovce, kde se tvoje cílovka zdržuje? Stánek, festival, trhy atd.
  • Vytvoř si jednoduché webovky - eshop simplisho.cz nabízí jednoduchý eshop zdarma.
  • Inspiruj se na webovkách konkurence, ale neudělej to stejně, musíš se odlišit.
  • Drž se dvou zásad:
  • 1. Když zákazník otevře web, má mu být okamžitě jasné, co nabízíš a co mu to může přinést.
  • 2. Web musí být jednoduchý a přehledný. Pokud nejsi grafik, drž se černého textu na bílém pozadí. Když si člověk, který se v designu nevyzná, příliš hraje s barvičkami – nedopadá to nejlépe. Dokonalost není, když už není co ubrat, ale když už není co přidat.
  • Nezabývat se při tvorbě webu a dalších věcí zbytečnými detaily. Začni ze široka, detaily doděláš později. Keep it simple, stupid.

Dostaň se k lidem

  • Čím lépe budeš mít produkt/službu vyladěnou pro zákazníka, tím méně budeš muset utrácet za reklamu.
  • Nejlevnější a nejlepší reklamou je doporučení. Vylaď produkt/službu a zákazníci si o ní mezi sebou řeknou sami (je ale důležité si o doporučení říkat).
  • Před jakoukoliv reklamou, kterou budeš plánovat a tvořit, se vrať ke svému avatarovi a zeptej se: Jak by to chtěl on? Jak by se mu to nejvíce líbilo?
  • Na začátku je třeba dělat propagaci co možná nejvíce nízkonákladově. Zabere to více času, ale o to je reklama efektivnější a kvalitnější.
  • facebookové stránky, diskuzní fóra, blogy - popros rodinu, spolužáky, kamarády o sdílení
  • napiš článek a dej ho do místních novin, školní časák atp., později se díky tomuhle můžeš dostat do větších a větších medií

Základy prodeje a marketingu

  • Správná reklama vyvolává v člověku potřebu.
  • Člověk by měl mít poté chuť si tvou službu koupit, protože ta mu po-skytne uvolnění a bude se po ní cítit dobře.
  • Začít jakýkoliv marketing důvodem PROČ BYCH SE MĚL O TO VŮBEC ZAJÍMAT a CO MI TO PŘINESE?
  • Je dokázáno, že lidé více kupují na základě pocitů než logiky.
  • Nejlepší prodejci nemusí být chytří, sebevědomí či umět výborně mluvit.Nejlepší prodejci prodávají emocemi.
  • Důvěryhodný prodejce musí být autentický a přirozený.

Nástroje úspěchu

  • K podnikání nepotřebuješ vůbec nic. Je to úžasný svět, kde se dá všechno naučit za chodu. Když vytrváš a budeš na sobě pracovat, budeš úspěšný. TEČKA.
  • Keep it simple, stupid.
  • Nejjednodušší řešení bývá většinou to nejlepší.
  • Paretovo pravidlo - Jakých 20 % toho, co právě děláš, ti přináší 80 % výsledků?
  • Ptej se lidí, kteří mají odpověď - Oslov někoho, kdo dělá podobnou věc - pozvi ho na zákaznickou schůzku
  • V knize je více popsaný postup, jak správně někoho oslovit. Neboj se oslovit slavné a velmi uspěšné lidi.
  • Čerpej ze knih, kterých obsah je pro tebe relevantní právě teď a rovnou použij informace z knihy.
  • Žít bez cílů je jako jít na výlet a nevědět kam.
  • Určuj si SMART cíle. Více o SMART cílích v knize nebo na internetu.
  • K úspěchu potřebuješ pouze dvě věci: prostě začít a vytrvat.
  • Rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným člověkem je v tom, že ten úspěšný se nevzdal.
  • Rychlé zbohatnutí podporuje ego, pomalé zbohatnutí podporuje charakter.
  • Nepřepracovat se naráz, každý den pravidelně pracovat, určit si čas
  • Zkus někde dobrovolničit - pomáhat a učit se


Závěr

A to je všechno, výtah toho nejdůležitějšího a v podstatě velmi jednoduchý, informačně hustý postup, jak začít podnikat. Výtah z knihy je delší, než jsem předpokládal, ale věřím, že poslouží těm, kteří knihu ještě nečetli a ani ji číst nehodlají. Psaní této eseje mi zabralo přibližně hodinu.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: