Radikální otevřenost


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 22.11.2022

Radikální otevřenost   Kim Scott

Knihu Radikální otevřenost jsem se rozhodla přečíst v návaznosti na problémy s dáváním a přijímáním zpětné vazby v našem týmu. Knihu jsme přečetli všichni napříč týmem, abychom zlepšili společnou komunikaci a aby se nám spolu lépe pracovalo.


O čem kniha je?

Autorka Kim Scottová si sama prošla firmou s tyranským šéfem, který vůbec nebral ohled na motivaci svých podřízených. Rozhodla se založit si vlastní společnost a vést ji tak, aby spolu všichni vycházeli a do práce chodili s radostí. Později zjistila, že její příliš laskavý přístup nemůže za žádnou cenu fungovat, firma zanikla a Kim získala práci manažerky v Googlu. Tam nahlédla na úplně jiný styl řízení a podařilo se jí tak firmu rozrůst. Nakonec se rozhodla nastoupit ke společnosti Apple, která se řídila mottem: „Najímáme lidi, aby nám řekli, co máme dělat, ne naopak.“ Právě její bohaté zkušenosti z různých firem daly Kim podnět k napsání knihy Radikální otevřenost, díky které předává čtenářům své know-how, jak dávat zpětnou vazbu, jak ji umět přijímat a také jak efektivně vést lidi.


Hlavní myšlenky:

·      „Projevte osobní zájem a nevyhýbejte se přímé konfrontaci.“ 


Radikální otevřenost • Kim Scott • Jan Melvil Publishing


-       Pokud zkombinujeme osobní zájem s přímou konfrontací dojde k radikální otevřenosti

-       Ničivá empatie nastává tehdy, když projevíme osobní zájem, ale postrádáme přímou konfrontaci.

-       Útočná agrese se projevuje, když konfrontujeme přímo, ale s nedostatkem osobního zájmu.

-       Manipulativní neupřímnost pak postrádá oba aspekty.


·      Radikálně otevřená chvála

-       Když chválíme své kolegy, přátele, vedoucí nebo prakticky kohokoliv, je důležité nedělat to jen povrchově. Měli bychom se snažit udělit pochvalu a přesně pojmenovat činy a skutky, kterých si vážíme a které na nás tak zapůsobily. 


·      Neříkejte „mýlíš se“, ale „tohle je špatně“.

-       Při používání zpětné vazby je klíčové pečlivě volit slova. Pokud negativní feedback podáme příliš osobně, člověk se pravděpodobně urazí, rozbrečí a nebo stáhne do sebe a žádnou kritiku nepřijme. Proto je podstatné mířit konstruktivní kritiku na konkrétní situaci a odosobnit ji.


·      Rockstars a Superstars

-       Autorka v knize popisuje dva typy zaměstnanců:


Rockstar = Člověk, který je spokojený se svým životem a se svojí stabilní pracovní pozicí. Nemá nutkání se posouvat výš v kariérním žebříčku, tvoří stabilitu firmy.


Superstar = Ambiciózní člověk, který se naopak chce ve své kariéře posouvat. Rád zkouší nové věci, vyhledává nové příležitosti.


·      Cyklus Getting Stuff Done (GSD)

-       Jedná se o metodu, díky které můžeme efektivně a rychle řešit problémy v týmu/firmě.

-       Skládá se ze 7 kroků:

1)    Naslouchejte novým nápadům, návrhům

2)    Vyjasňujte nápady, návrhy (předejdete tak předčasnému smetení nápadu ze stolu)

3)    Diskutujte - důkladně prozkoumejte nápady

4)    Rozhodněte rychle, ale ne zbrkle

5)    Přesvědčujte ty, kdo se na rozhodování nepodíleli

6)    Realizujte plán

7)    Poučte se z výsledků


ATP:

Abych byla upřímná, doposud jsem se často snažila zpětné vazbě vyhýbat. A to jak jejímu rozdávání, tak i přijímání. Kritiku obvykle těžce snáším, a proto jsem jí nechtěla udělovat ani druhým. Nicméně kniha mi ukázala, že správně podaná zpětná vazba je klíčová pro osobní rozvoj jednotlivce i pro posun týmu/firmy. Budu se snažit nabyté vědomosti aplikovat v praxi a jsem ráda, že jsme se na tom společně shodli všichni v týmu. Být k sobě radikálně otevření nám jistě pomůže v budování bezpečného prostředí, v cestě za úspěchem, ale i k poučení se z chyb, které se během naší cesty nepochybně také vyskytnou.



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: