„Pokud mi práce a kolegové nebudou přinášet potěšení, pak prožiju svůj krátký čas na planetě Zemi nešťastná.“
Vidím to stejně jako Kim Scott a i přes fakt, že je kniha určena spíše managerům, je skvěle aplikovatelná i pro nás v jakémkoliv jednání s druhými lidmi.
Radikální otevřenost je pro mě způsob jednání. Není to něco, s čím se narodíme, ale každý z nás to může aplikovat. Ale co to vlastně je?
Ničivá empatie / Radikální otevřenost
Manipulativní neupřímnost / Útočná agrese
Způsoby jednání, tedy jak sdělujeme zpětnou vazbu, ať už chválu či kritiku, můžeme rozdělit do čtyř kvadrantů v závislosti na míře projeveného osobního zájmu a míře přímé konfrontace. Vrchní dva kvadranty (Ničivá empatie a Radikální otevřenost) jsou těmi, ve kterých osobní zájem projevujeme. Pak kvadranty vpravo (Radikální otevřenost a Útočná agrese) jsou ty, ve kterých konfrontujeme přímo. Jak to tedy vypadá?
Místo „Tvoje prezentace byla blbá.“ je lepší říci „Vážím si tvého nasazení a pokusu o originální téma a provedení prezentace, ale téma těstoviny a vliv jejich jména na popularitu u seniorů mi nesedí k našemu směřování v Tiimi a je pro nás irelevantní.“
V první části jsem se okusil projevit osobní zájem a v druhé přímo popsat problém, tak aby nevznikl prostor pro domněnku.
Důležitá myšlenka, kterou si odnáším je ta, že bychom stejně měli postupovat i při chvále. Což je pro mě těžší, jelikož se člověk tak často nezastaví nad tím, co říká, když ví, že to myslí dobře. Avšak v dlouhodobém měřítku to může působit škody.
Pro mě velice důležitý poznatek z knihy je ovšem GSD cyklus. Get Stuff Done.
Naslouchejte -> vyjasňujte -> diskutujte -> rozhodněte -> přesvědčujte -> realizujte -> poučte se -> a znovu dokola
Určitě je GSD cyklus uplatnitelný v našem týmu.
Nebo dalším poznatkem je, že zaměstnanci mohou být rozděleni na rockstars a superstars. Rockstars jsou ti zaměstnanci, kteří chtějí dělat práci na své pozici, superstars jsou ti, kteří hledají karierní růst a hodně změn a výzev. Je to velmi zjednodušené, nicméně to stojí za zmínění. Já sám se k tomu vrátím, až budu pod sebou nějaké zaměstnance mít.