Radikální otevřenost
Proč jsem si knihu vybral?
Knihu jsem si vybral, protože už od příchodu do Tiimi se o ní dřív nebo později zmínil skoro každý, měli jsme na ni TSko a toto téma mě natolik zaujalo, že jsem si chtěl knihu sám celou přečíst.
Co si z knihy odnáším?
Kniha pojednává o stylu komunikace, kdy konfrontujeme napřímo (konkrétně a jasně) a s osobním zájmem (upřímně chci, aby se ten, komu zpětnou vazbu dávám zlepšil). Tyto 2 prvky jsou nejdůležitějším stavebním kamenem této metody a jen s nimi dosáhneme radikální otevřenosti tedy perfektní zpětné vazby která je prospěšná pro obě strany. Autorka dále definovala další 3 styly komunikace které jedno nebo druhé postrádají a mohou tak mít nepříznivý výsledek. Všechny tyto styly se používají nejen na pracovišti ale i v osobním životě.
Radikální otevřenost – konfrontujeme napřímo a s osobním zájmem (snažíme se druhého v určitém směru posunout, protože nám na něm upřímně záleží) ideální forma zpětné vazby
Ničivá empatie – Nic neříkáte, nechcete, aby se druhý cítil nepříjemně
Útočná agrese – řeknete vše natvrdo před lidmi, dotyčného zesměšníte, ponížíte
Manipulativní neupřímnost – Nic neříkáte, nechcete se cítit nepříjemně a bojíte se reakce okolí
Rockstars X Superstars
Rockové hvězdy rády zůstávají tam, kde jsou kteří jsou dobří ve svém oboru, kde se chtějí zlepšovat, nicméně nesahají po rychlém karierním růstu a nových výzvách ve všech sférách. Je důležité respektovat jejich postavení a odměňovat je na stejné úrovni jako superhvězdy. Na druhou stranu superhvězdy jsou velmi orientované na kariéru, nerady zůstávají na stejné pozici delší dobu, touží po růstu a potřebují neustále překonávat nové výzvy, které je motivují k lepším výsledkům. Zároveň je podle autorky důležité mít oba typy lidí v teamu, a to v nejlepším případě v co největší rovnováze. Málokdo si zachovává jednu pozici nebo roli po celý svůj pracovní život, takže s občasnými změnami musíme počítat a připravit se na ně.
Další zajímavé poznatky:
· GSD cyklus – naslouchejte – vyjasňujte – diskutujte – rozhodněte – přesvědčujte – realizujte – poučte se
· Na konci meetingu se vždy ptej na zpětnou vazbu
· Manažer musí být empatický a má se zajímat o své zaměstnance (zároveň by se měl zaměřit a poznat motivaci lidí v týmu, ne všichni touží po kariérním posunu)
· Lidi sbližuje úspěch z něčeho společného
· „Udržujte rovnováhu mezi chválou a kritikou.“ („Dejte si větší práci s chválou než s kritikou – ale především buďte upřímní.“)
· „Je chybou si lidi zaškatulkovat jednou provždy.“
· U chválení jít vždy do detailů a vědět, kdo se zasloužil o co
· Podle toho, jak se k týmu chováme, se tým chová k nám
· Pozitivní feedback veřejně, negativní v soukromí
· Chval i kritizuj OKAMŽITĚ, aby se neztratila síla daného momentu.
ATP model
Než jsem s knihou poprvé přišel do styku, řekl bych že jsem nejvíce v komunikaci používal Ničivou empatii a manipulativní nepříjemnost. Tím že jsme knihu s teamem probírali už v počátcích studia a od té doby na této komunikační metodě pracujeme, měl už jsem pár možností radikální otevřenost vyzkoušet v praxi a opravdu je to za mě asi nejlepší metoda zpětné vazby, kdy se ten, koho kritizujeme nebo chválíme nedostává zbytečně do nepříjemné situace. Naposledy jsme to zkoušeli na TSku, kde jsme praktikovali HALO theory a zpětné vazby proběhlo opravdu hodně, myslím si že ne vždy byla dodržena všechna pravidla radikální otevřenosti, ale praxí se člověk naučí nejvíce a příště to bude určitě lepší
Můj názor na knihu
Kniha je plná zajímavých poznatků, pravidel a metod a četla se mi opravdu dobře, ještě více mě motivovala do využívání radikální otevřenosti ve svém životě (jak osobním, tak v teamu) a určitě se chci praxí s touto metodou ještě více sžít. Tuto knihu bych doporučil každému, zejména mému bývalému trenérovi. :D