Radikální otevřenost
Důvod čtení:
Knihu jsem se rozhodla přečíst, protože jsem na ni slyšela samé ohlasy a zjistila jsem, že mám někdy problém s dáváním zpětné vazby.
Hlavní myšlenky knihy:
Máme 4 hlavní kvadranty. Nejčastěji se točíme ve třech.
1. Útočná agrese-máme problém a chceme ho hned vyřešit. Nezajímají nás city ostatních, sami se neumíme kontrolovat a jdeme přímo k věci. Kvůli tomu, že nejsme vůbec taktní a kritiku podáváme agresivně docílíme jen toho, že daná osoba zjistí, že je něco špatně. Pravděpodobně, ale svůj přístup nezmění, protože tím, jak s člověkem jednáme ho spíše urazíme a získáme jeho nesympatie než bychom ho přiměli se nějak změnit a do budoucna nám vyhovět. Já se nejčastěji v útočné agresi nacházím, když jednám se svou rodinou a uvědomuji si, že kdybych své jednání změnila, mohly by se vztahy doma zlepšit a dost věcí je jen o přístupu a slovech, kterými problémy řešíme.
2. Manipulativní neupřímnost-v tuto chvíli nám jde jen o nás samotné. Chceme se co nejrychleji zbavit ostatních a docílit svého. Nejlepší mi přijde případ, kdy se nás někdo zeptá na zpětnou vazbu, my na něj vůbec nemáme čas a nechceme mu pomoci. Řekneme mu v tu chvíli buď to, co chce slyšet nebo ho rychle odbydeme a jdeme si po svém.
3. Ničivá emapatie-máme své blízké rádi a nejsme schopni jim říct konstruktivní kritiku. Nemusí se ani jednat o naše nejbližší, ale z nějakého důvodu je nám nepříjemné říkat věci, které nejsou pozitivní a daného člověka by mohly rozhořčit, proto jsme raději neupřímní. Řekneme jim, že je jejich práce super, neřekneme jim nic, co by jim mohlo pomoci a vlastně jde jen o plytká slova. Zjistila jsem, že jsem nejčastěji v ničivé empatii. Dělá mi problém říct lidem, že se mi jejich práce nelíbí a měli by ji předělat, když vím, že si na ní dali záležet a vzalo jim to hodně času. Často si hledám důvody, proč dané lidi omluvit a jejich práci moc nekritizuji. Nebo mám ty lidi ráda a nechci ranit jejich city. Nebo vím, že se zrovna nachází ve špatné situaci a omlouvám jejich pracovní výkony. To je ale moc špatně a já už si to uvědomuji. Vždy je důležité s lidmi jednat slušně a nadáváním se nic neřeší, na druhou stranu nejde být vždy milí a pozitivní a někdy je třeba říkat i negativní věci. Obzvlášť si uvědomuji, že na sobě musím v této oblasti zapracovat, když pracujeme v Tiimi. Nějací lidé jsou mí kamarádi a já je nechci ranit, na druhou stranu práce se má od osobního života oddělovat a kdybych pořád měla lidi omlouvat, tak bych nikdy nedělala dobrou práci.
4. RADIKÁLNÍ OTEVŘENOST-ideální. Umíme dobře jednat s lidmi a říkáme jim věci, tak jak jsou. Cílem je sdělit svůj názor a dát zpětnou vazbu tak, aby ji daný člověk pochopil, poučil se do budoucna a nijak se neovlivnil vztah, který mezi lidmi je. Neměli bychom kritiku obalovat lichotkami, ale jít rovnou k věci.
Jak dávat dobrou zpětnou vazbu:
· Můžeme použít sendvičovou metodu-Začneme chválou, potom řekneme jasnou konstruktivní kritiku a zakončíme hovor opět chválou.
· Buďme konkrétní-když nejsme konkrétní, zpětná vazba může znít neupřímně a hlavně člověk nepochopí, co vlastně dělá špatně a mohou vznikat domněnky.
· Buďme pokorní-cílem není se povyšovat nad ostatní, ale říct co je špatně. Když nebudeme pokorní, člověk nemusí zpětnou vazbu přijmout dobře. Navíc se může stát, že se jedná jen o naši domněnku a v případě, kdybychom se mýlili, tak je lepší vždy mluvit s pokorou.
· Nebuďme osobní-vždy je důležité si uvědomovat, že kritizujeme práci a nikdy ne danou osobu. Někdy je i dobré říct, že to tak je.
· Můžeme navrhnout řešení-často lidé ví, že mají problém, ale třeba neví, jak ho řešit a navíc když uvedeme příklad řešení, alespoň víme, že nás člověk pochopil.
· Neodkládejme ji-čím dříve se pročistí vzduch, tím lépe.
· Nepoužívejme frázi „jsi dobrý, ale…“ lepší je úderně říct, kde je problém.
Co jsem si díky knize uvědomila:
Zjistila jsem, že jsem často v ničivé empatii a pokud chci jednou vést lidi, musím se naučit s ničivou empatií pracovat , vždy si ji uvědomit a přesunout se k radikální otevřenosti. Taky jsem si uvědomila, že dost lidí má také tento problém a je dobré je na to upozornit.