Pro kvalitnější shrnutí podstatných bodů z knihy, doporučuji přečíst esej od Marie Benešové nebo Míši Ritterové.
Tento titul na mě zapůsobil, díky velkému pozitivnímu ohlasu od mých členů. Pravá pohnutka,proč jsem si knihu přečetla, byla má nedostatečná znalost dávání a přijímání zpětné vazby.
Co jsem si z knihy (ohledně zpětné vazby) odnesla?
Kupředu vás posunou vaše vztahy, ne moc
Aspekty Radikální otevřenosti (dále jen RO)
Osobní zájem - pro vytvoření dobrých vztahů, je důležité se položit do práce celí a zajímat se o své kolegy jako lidské bytosti
Přímá konfrontace - dát druhým vědět, když neodvádějí dobrou práci (dáváme tím najevo, že nám na nich záleží a chceme aby měli možnost posunu)
RO funguje odlišně v různých kulturách
Metoda ,,sendvič” - vložení kritiky mezi 2 smýšlené pochvaly
Důležité při chvále i kritice - konkrétnost, důslednost, zasadit komentář do kontextu, situace - Proč? - podtrhne upřímnost
(nesměřovat na osobnostní rysy jedince, směřovat na to co člověk dělá, jeho jednání)
Kritizujte mezi 4 očima (vyprávějte o situaci)
Kvadranty zpětné vazby (ZV)
Útočná agrese
Manipulativní neúpřímnost
Ničivá empatie
Než začnete kritizovat, sami si o kritiku řekněte
Rovnováha mezi kritikou a chválou
Pro pochopení poskytování ZV, si představte následující scénář - vyjdete z toalety s rozepnutým poklopcem (jak se budete cítit v těchto uvedených situacích?)
Ptejte se – poslouchejte a vyjasňujte, dokud nepochopíte, co se skutečně děje, proč se daný člověk tak cítí
Nepřidávejte pocit viny, když dojde k nepříjemným pocitům druhého. - Soustřeďte se na ně, ne na sebe.
Kontraproduktivní věty aneb když říkáme druhým, jak se mají cítit - ,,Nebuď smutný!” ,,Nezlob se”...
Mějte v zásobě balenou vodu. - člověka uklidní i pauza při odšroubování víčka od lahve, aby se napil, před dalším pokračováním
Při sdělení něčeho nepříjemného, zkuste jít na procházku a nesedět
Přijímání ZV (kapitola 6)
Jak neuhýbat nepříjemným pocitům?
Tip č.1: napočítat do 6 předtím než řeknete něco dalšího - dát prostor druhému otevřeně říct, co si myslí (pokud je nevědí, co říct přesuňte schůzku na jindy)
Tip č. 2: Upozornit partnera, že jeho sdělení nekoresponduje s jeho řečí těla
Cíl naslouchání - porozumět - zkuste se hned neobhajovat, zvolte přístup pochopení toho, co chtěl druhý vyjádřit, zopakováním jeho výroku
Kritice naslouchejte a ptejte se
Nenechejte se ovládat svými pocity, ovládejte je.
Kritizovat vás musí být nejen bezpečné, ale i přirozené - vytvořte prostor, kde je v pořádku vám poskytnout zpětnou vazbu
Projevujte pokoru – schopnost přiznat si, že i já se mohu mýlit
Technika poskytování ZV
Jak dále poskytovat ZV?
Něco k vedení týmu...
Co tvoří jádro práce manažera?
Vyhodnocení dosavadního výkonu
(Výsledky + spolupráce v týmu)
Pozn. Lidi mohou v různých fázích života se přesouvat mezi oběma kategoriemi
-Jaký smysl dává práce každému z vašich podřízených?
Buďte partnerem, ne mikromanažerem - pomáhat svým nejkvalitnějším lidem překonávat překážky (pokládat otázky, znát práci daného člověka, přímo konfrontovat)
Vytvořit prostředí, kde je přirozené chybovat.
Poskytnout lidem možnost ukázat co dokážou, ne co jsou zač.
Motivace členů
Rockstar - spokojený ve své stávající roli, miluje svoji práci, neusiluje o povýšení, Stabilita
Superstar - ambiciózní, potřebuje výzvy a nové příležitosti, Změna
Dobře znát lidi, abychom pochopili proč se jim nedaří - pravidlo v Googlu > zaměstnanci, co 2 roky neodvedli nic výjimečného dostali příležitost pracovat na projektu, ve kterém mohli zazářit (pokud i zde odvedli průměrnou práci, byli povzbuzováni k hledání nové práce)
Proces ,,Get stuff done” (GSD)
(toto byla 1. část, u každého kroku nápadu se neangažuje celý tým)
Hlasité naslouchání - důrazné sdělení vlastního názoru (rychleji se tak odhalí protichůdné názory)
Při diskuzi - musí jít o nápad, ne o ego (příklad, jak docílit - Prohození rolí - aby daný člověk argumentoval ve prospěch jiného řešení než jeho)
- Převáží-li emoce, dejte si pauzu
- Použití humoru - důležitější než obsah sdělení je použitý tón a celková nálada
- stanovený jasný konec diskuze - důležité je objasnit si předem cíl diskuze, aby všichni mohli mít stejné očekávání o tom, co má z diskuze vzniknout (diskuzní/rozhodovací schůze)
Při rozhodnutí - šéfové nerozhodují sami, měli by vytvořit rozhodovací proces, který umožní aby rozhodnutí činili lidé nejblíže faktům
Jak se podělit o své myšlenky - demonstrujte, jak jste k výsledku došli popsat svůj nápad
Základ úspěchu zvaný self-care
Nalezněte svůj recept na udržení rovnováhy - mějte aktivitu, která vám dopřává pohodu a klid, tuto činnost zařazujte i do období stresu a hory práce
Já v rovnováze -> přispívá ke zdravým vztahům s druhými
Citáty
,,Život je o tolik lepší, když jsou lidé ve své práci skvělí a dělají ji rádi.”
,,Lidskost představuje z hlediska řízení výhodu, nikoli přítěž.”
Jobs: ,,Nevadí mi, když se mýlím. A přiznávám, že se mýlím často. Není to pro mě zas tak důležité. Důležité pro mě je, abychom se na konci rozhodli správně.”
Závěr po 3 hod.a 45 min
Musím být k sobě radikálně otevřená. Má esej je napsaná velice vágně, nevyčtete z ní mé hlubší pocity, pouze poznatky shrnuté v bodech. Je to špatně? Pro mě osobně ne. Napsala jsem si esej tak, abych si při zpětném pohledu připomněla, o čem jsem v knize četla. Zároveň nepsala jsem zde důsledky daného jednání u jednotlivých bodů, jelikož mi k nim chybí ATP model, za rok bych se mohla vrátit a zhodnotit jak jsem využila jednotlivé body.
Umím už dobře dávat ZV?
Ne. Svým pozitivním nastavením a opatrným přístupem k druhým se spíše pohybuji v kvadrantu ,,ničivé empatie”. Co mi chybí k tomu, abych se posunula blíž k Radikální otevřenosti? Odvaha. Nebát se, že svými slovy ublížím. Když jsem si teď odhalila svůj největší problém a i nejhorší variantu, co se může stát při zpětné vazbě, vyvstává mi z toho potřeba se podívat na možnosti, jak podat zpětnou vazbu, abych se vyhnula ublížení druhého? Tip, který chci v budoucnu využít, je víc se při zpětné vazbě odkazovat na situaci a popsání daného jednání, jak na mě působilo. Zároveň bych se neměla vyhýbat nepříjemným pocitům, protože jsou přirozené, a je v pořádku se tak cítit. Rozhodně, mohu před proběhnutím ZV dát danému člověku vědět, že teď bude probíhat ZV a mentálně ho tak připravit na následující sezení. I přípravou na ZV, nemohu 100% zabránit, vyrojením špatných pocitů v jedinci, když dojde k negativním pocitům, měla bych uznat pocity protějšku a zeptat se zda, si přeje abych odsunula zbytek ZV na jiný termín či, co z mé ZV mu způsobilo tyto nepříjemné pocity. A i touhle odezvou získat zkušenosti pro příští dávání ZV.