Radikální otevřenost


3 body

Hodnocení: 98.8 %

Přidáno: 13.01.2023

Radikální otevřenost   Kim Scott

Pro kvalitnější shrnutí podstatných bodů z knihy, doporučuji přečíst esej od Marie Benešové nebo Míši Ritterové.


Tento titul na mě zapůsobil, díky velkému pozitivnímu ohlasu od mých členů. Pravá pohnutka,proč jsem si knihu přečetla, byla má nedostatečná znalost dávání a přijímání zpětné vazby.  

 

Co jsem si z knihy (ohledně zpětné vazby) odnesla? 


Kupředu vás posunou vaše vztahy, ne moc 

Aspekty Radikální otevřenosti (dále jen RO) 

Osobní zájem - pro vytvoření dobrých vztahů, je důležité se položit do práce celí a zajímat se o své kolegy jako lidské bytosti 

Přímá konfrontace - dát druhým vědět, když neodvádějí dobrou práci (dáváme tím najevo, že nám na nich záleží a chceme aby měli možnost posunu) 

 

RO funguje odlišně v různých kulturách 

Metoda ,,sendvič” - vložení kritiky mezi 2 smýšlené pochvaly 

Důležité při chvále i kritice - konkrétnost, důslednost, zasadit komentář do kontextu, situace - Proč? - podtrhne upřímnost 

(nesměřovat na osobnostní rysy jedince, směřovat na to co člověk dělá, jeho jednání) 

Kritizujte mezi 4 očima (vyprávějte o situaci) 


Kvadranty zpětné vazby (ZV) 

Útočná agrese  

  • 2. nejlepší volba po RO 
  • Nejhorší druh útočné agrese - zaměření na slabá místa druhého  

Manipulativní neúpřímnost 

  • Neříkáme, co si myslíme, pouze chceme získat nějakou výhodu (být oblíbení) 
  • Nepodporuje budování důvěry 

Ničivá empatie 

  • Když mi neřeknete, že mám rozepnutý poklopec, protože se bojíte, že mi ublížíte 
  • ,,Chování se mile” na úkor vylepšování druhých 

Než začnete kritizovat, sami si o kritiku řekněte  

Rovnováha mezi kritikou a chválou 

  • Ideál -> stejné odpovědi na otázky - ,,Kolik času strávíš ověřováním faktů, než někoho zkritizuješ?” ,,Kolik času strávíš ověřováním faktů než někoho pochválíš?”  

 

Pro pochopení poskytování ZV, si představte následující scénář - vyjdete z toalety s rozepnutým poklopcem (jak se budete cítit v těchto uvedených situacích?) 

 

 

Ptejte se – poslouchejte a vyjasňujte, dokud nepochopíte, co se skutečně děje, proč se daný člověk tak cítí 

Nepřidávejte pocit viny, když dojde k nepříjemným pocitům druhého. - Soustřeďte se na ně, ne na sebe. 

Kontraproduktivní věty aneb když říkáme druhým, jak se mají cítit - ,,Nebuď smutný!” ,,Nezlob se”... 

Mějte v zásobě balenou vodu. - člověka uklidní i pauza při odšroubování víčka od lahve, aby se napil, před dalším pokračováním 

Při sdělení něčeho nepříjemného, zkuste jít na procházku a nesedět 

 

Přijímání ZV (kapitola 6) 

Jak neuhýbat nepříjemným pocitům? 

Tip č.1: napočítat do 6 předtím než řeknete něco dalšího - dát prostor druhému otevřeně říct, co si myslí (pokud je nevědí, co říct přesuňte schůzku na jindy) 

Tip č. 2: Upozornit partnera, že jeho sdělení nekoresponduje s jeho řečí těla  

Cíl naslouchání - porozumět - zkuste se hned neobhajovat, zvolte přístup pochopení toho, co chtěl druhý vyjádřit, zopakováním jeho výroku 

Kritice naslouchejte a ptejte se 

Nenechejte se ovládat svými pocity, ovládejte je. 

Kritizovat vás musí být nejen bezpečné, ale i přirozené - vytvořte prostor, kde je v pořádku vám poskytnout zpětnou vazbu  

Projevujte pokoru – schopnost přiznat si, že i já se mohu mýlit 

 

Technika poskytování ZV 

  1. Popsat situaci, jíž jsem byla svědkem 
  2. Chování (co daný člověk udělal) 
  3. Pozorovaný dopad situace 

Jak dále poskytovat ZV? 

  • Dejte lidem najevo, že jim chcete ZV pomoc , ne uškodit 
  • Poskytujte ZV okamžitě (výjimka je, když nejste vy ani váš partner v dobrém mentálním rozpoložení, tak ji můžete odložit), zde platí pravidlo ,,čím dřív, tím líp” - situace je čerstvá a pamatujete si nejvíc detailů) 
  • Naplánovat si mezi schůzkami pauzu (př. Z 1 hodinové na 50ti minutovou a dát 10 min prostor ZV) 
  • Místo ,,mýlíš se” říkat ,,tohle je špatně” 

 

Něco k vedení týmu... 

Co tvoří jádro práce manažera? 

  1. Vybudování týmové kultury 
  2. Pochopit motivaci každého člena, aby se předešlo vyhoření 
  3. Společně usilovat o dobré výsledky


Vyhodnocení dosavadního výkonu 

(Výsledky + spolupráce v týmu) 

  • Strmý růst - rychlé změny, rychle se učí, prohlubuje své dovednosti 
  • Pozvolný růst - stabilita, postupné zlepšení 

Pozn. Lidi mohou v různých fázích života se přesouvat mezi oběma kategoriemi 

-Jaký smysl dává práce každému z vašich podřízených? 

Buďte partnerem, ne mikromanažerem - pomáhat svým nejkvalitnějším lidem překonávat překážky (pokládat otázky, znát práci daného člověka, přímo konfrontovat) 

Vytvořit prostředí, kde je přirozené chybovat. 

Poskytnout lidem možnost ukázat co dokážou, ne co jsou zač. 

 

Motivace členů 

Rockstar - spokojený ve své stávající roli, miluje svoji práci, neusiluje o povýšení, Stabilita 

Superstar - ambiciózní, potřebuje výzvy a nové příležitosti, Změna 

Dobře znát lidi, abychom pochopili proč se jim nedaří - pravidlo v Googlu > zaměstnanci, co 2 roky neodvedli nic výjimečného dostali příležitost pracovat na projektu, ve kterém mohli zazářit (pokud i zde odvedli průměrnou práci, byli povzbuzováni k hledání nové práce) 

 

Proces ,,Get stuff done” (GSD) 

  1. Naslouchání - vybudování atmosféry v týmu, kde se všichni naslouchají navzájem 
  2. Vyjasňování - plné pochopení přínosu nápadu 
  3. Diskutování - důkladnější prozkoumání 
  4. Rozhodnutí - rychlé, ne zbrklé  

(toto byla 1. část, u každého kroku nápadu se neangažuje celý tým) 

  1. Přesvědčování- zajistit podporu ostatních, kteří se nepodíleli na rozhodnutí 
  2. Realizace - plánu 
  3. Poučení - z výsledků 

 

 

Hlasité naslouchání - důrazné sdělení vlastního názoru (rychleji se tak odhalí protichůdné názory) 

Při diskuzi - musí jít o nápad, ne o ego (příklad, jak docílit - Prohození rolí - aby daný člověk argumentoval ve prospěch jiného řešení než jeho) 

  - Převáží-li emoce, dejte si pauzu 

- Použití humoru - důležitější než obsah sdělení je použitý tón a celková nálada 

- stanovený jasný konec diskuze - důležité je objasnit si předem cíl diskuze, aby všichni mohli mít stejné očekávání o tom, co má z diskuze vzniknout (diskuzní/rozhodovací schůze) 

Při rozhodnutí - šéfové nerozhodují sami, měli by vytvořit rozhodovací proces, který umožní aby rozhodnutí činili lidé nejblíže faktům 

Jak se podělit o své myšlenky - demonstrujte, jak jste k výsledku došli popsat svůj nápad 

 

Základ úspěchu zvaný self-care 

Nalezněte svůj recept na udržení rovnováhy - mějte aktivitu, která vám dopřává pohodu a klid, tuto činnost zařazujte i do období stresu a hory práce 

Já v rovnováze -> přispívá ke zdravým vztahům s druhými 

 

Citáty 

,,Život je o tolik lepší, když jsou lidé ve své práci skvělí a dělají ji rádi.” 

,,Lidskost představuje z hlediska řízení výhodu, nikoli přítěž.” 

Jobs: ,,Nevadí mi, když se mýlím. A přiznávám, že se mýlím často. Není to pro mě zas tak důležité. Důležité pro mě je, abychom se na konci rozhodli správně.” 

 

Závěr po 3 hod.a 45 min 

Musím být k sobě radikálně otevřená. Má esej je napsaná velice vágně, nevyčtete z ní mé hlubší pocity, pouze poznatky shrnuté v bodech. Je to špatně? Pro mě osobně ne. Napsala jsem si esej tak, abych si při zpětném pohledu připomněla, o čem jsem v knize četla. Zároveň nepsala jsem zde důsledky daného jednání u jednotlivých bodů, jelikož mi k nim chybí ATP model, za rok bych se mohla vrátit a zhodnotit jak jsem využila jednotlivé body. 

Umím už dobře dávat ZV? 

Ne. Svým pozitivním nastavením a opatrným přístupem k druhým se spíše pohybuji v kvadrantu ,,ničivé empatie”. Co mi chybí k tomu, abych se posunula blíž k Radikální otevřenosti? Odvaha. Nebát se, že svými slovy ublížím. Když jsem si teď odhalila svůj největší problém a i nejhorší variantu, co se může stát při zpětné vazbě, vyvstává mi z toho potřeba se podívat na možnosti, jak podat zpětnou vazbu, abych se vyhnula ublížení druhého? Tip, který chci v budoucnu využít, je víc se při zpětné vazbě odkazovat na situaci a popsání daného jednání, jak na mě působilo. Zároveň bych se neměla vyhýbat nepříjemným pocitům, protože jsou přirozené, a je v pořádku se tak cítit. Rozhodně, mohu před proběhnutím ZV dát danému člověku vědět, že teď bude probíhat ZV a mentálně ho tak připravit na následující sezení. I přípravou na ZV, nemohu 100% zabránit, vyrojením špatných pocitů v jedinci, když dojde k negativním pocitům, měla bych uznat pocity protějšku a zeptat se zda, si přeje abych odsunula zbytek ZV na jiný termín či, co z mé ZV mu způsobilo tyto nepříjemné pocity. A i touhle odezvou získat zkušenosti pro příští dávání ZV. 

 

 



Hodnocení: 98.8 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



- 14.01.2023 - 16:04


Fakt se mi líbí tvoje eseje.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: