Osoby ve vedoucím postavení nesou podle této knihy odpovědnost za výsledky, kterých jejich týmy dosahují. Jejich role tedy spočívá ve vedení a podpoře jedinců. K tomu vedoucím napomáhá proces dávání zpětné vazby, budování silných vztahů a důvěry a samotná tvorba výsledků, jelikož se výsledky stávají hlavním hnacím motorem pro rozvoj týmu i společnosti.
Pokud chci jednat s lidmi podle způsobu radikální otevřenosti, budu se muset naučit projevovat osobní zájem, ale také přímou konfrontaci.
Abych mohla plně využívat osobní zájem, je potřeba pravidelně si udělat čas na hluboké a opravdové rozhovory se členy svého týmu. Jenom tak se mohu dozvědět jací doopravdy jsou, nebo co je motivuje. Díky tomu se mezi námi vytvoří pouto důvěry a otevřenosti. Nemůžu někoho podpořit, pokud ho dobře neznám.
Přímá konfrontace vychází zejména ze zpětné vazby. Musím se naučit dělat důležitá rozhodnutí jako například kdo bude dělat co (zohledňovat kam chce směřovat a jakou hodnotu společnosti přináší). Zpětná vazba je ošemetná, protože všichni chceme slyšet chválu, ale často vzdorujeme kritice, nebo ji bereme na lehkou váhu. Druhá strana mince je v tom, že pokud nám někdo dostatečně důrazně a napřípřímo neřekne co děláme špatně, sami na to nejspíše nepřijdeme vůbec, nebo za hodně dlouhou dobu. Z toho důvodu se se nemůžeme učit a zlepšovat, pokud nám někdo neřekne, že je to zapotřebí. To je funkce zpětné vazby.
Existují i další přístupy, například útočná agrese. Ta se uplatní tehdy, když se zaměřujeme na přímou konfrontaci bez osobního zájmu. Ta je poněkud méně efektivní, jelikož člen týmu dostane zpětnou vazbu, ale bude mu podána tak, že by ho mohla demotivovat, nebo dokonce urazit, jelikož zde chybí empatie a znalost člověka jako jedince.
Také existuje manipulativní neupřímnost, kterou uplatňují ti, kteří se snaží získat nějakou politickou výhodu (chtějí být viděni v lepším světle, chtějí mít autoritu atp.). Tito lidé pak zbytečně vychvalují, vymýšlí si a celkově podávají falešnou zpětnou vazbu, kterou staví jen pro svůj prospěch.
Posledním přístupem je podle knihy ničivá empatie. Pokud spolupracuji s někým, na kom mi záleží, ale ne natolik, abych přehlédla krátkodobý diskomfort ze zpětné vazby. Jinými slovy, tímto způsobem akceptuji nedostatečné výkony.
Každý z nás uplatní tyto “nesprávné přístupy” i několikrát denně. Není možné být neustále radikálně otevření, ale jako vedoucí musím reagovat rychle a flexibilně v situacích, kdy hodnotím výkony členů ve svém týmu.
Tipy a triky