Kniha Punkové podnikání je stručným návodem, jak vytvořit, vést a řídit revoluční podnik. Autorem je James Watt, zakladatel pivovaru Brewdog, jedním z nejrychleji rostoucích britských pivovarů, zaměřujícím se na vaření řemeslného piva.
Pivovar Brewdog přišel s vařením řemeslného piva v době, kdy to nikdo jiný moc nedělal a měl za úkol vytvořit u spotřebitelů zájem o alternativu ke klasickým průmyslově vyráběným pivům. S tímto úkolem mi kniha přišla atraktivní, jelikož jsem viděl podobnost v misi s projektem RRRRR, který se s jednoduchými technologiemi a skoro až DIY postupy snaží vyrábět plastové výrobky a nabízí tím alternativu k průmyslově vyráběným plastovým výrobkům.
Jak začít podnikat - návod pro samozvance bez cíle
Úspěšné podniky nevznikají jen tak, po roce a půl je jen 5% šance, že se nový podnik udrží. Od prvního dne musíte být soustředění, nemilosrdní, horliví a motivovaní. Musíte mít jasnou vizi a jasné cíle. Musíte být schopní nabídnout lidem něco, v co mohou věřit. Nedbejte na rady ostatních, nemají o věc takový zájem jako vy, soustřeďte se na svou vizi. Nesnažte se poučit z chyb, poučte se z úspěchu, chyby se snažte co nejrychleji napravit a posunout se dál.
Buďte součástí smečky. Najděte si partnery, se kterými budete podnikat, získáte možnost rozdělit si práci podle toho, co kdo umí, a odpovědnost vůči sobě navzájem. Musejí mít pro vaši vizi stejný zápal, vybírejte je tedy uvážlivě.
Nehledejte díru na trhu, vytvořte si vlastní trh. Nejprve vylaďte svůj produkt, tak aby byl unikátní, pak budujte značku. Vytvořte si vlastní pravidla, ve vlastním prostoru. Úspěšné firmy propagují svou kategorii, neúspěšné propagují sebe. Kašlete na podnikatelský plán. Potřebujete silné poslání, dobrou orientaci ve financích a schopnost reagovat rychlostí světla. Dlouhodobé plánování pro malé a začínající firmy nefunguje, je příliš těžkopádné a neumožňuje vám dostatečně rychlé reagování na trh. Svou strategii vytvářejte až na základě učiněných rozhodnutí.
Snažte se ušetřit, využívejte své peníze na maximum. Omezení vám dávají prostor pro inovaci a představivost. Dělejte si všechno sami. Pokud jsou pro vaše podnikání důležité nějaké dovednosti, naučte se je.
Soustřeďte se především na svůj produkt, ne na prodej a marketing. Vytvořte něco, co se prodává samo.
Je v pořádku mít nepřátele, nesnažte se zavděčit všem. Využívejte polarizaci názorů, umožní vám to odlišit se a přidávat hodnotu především svým zákazníkům.
Riskujte. Donutí vás to mít zápal a být motivovaní.
Finance pro vizionářské renegáty
Musíte se naučit chodit v účetnictví. Své finance musíte mít v malíčku, pokud jim nerozumíte, naučte se to. Musíte mít hotovost, pozitivní cash flow nestačí.
Zaměřte se na:
Platební podmínky pro zákazníky - Mějte pevné úvěrové podmínky, ideálně když žádné mít nebudete.
Platební podmínky pro dodavatele - Dobu splatnosti prodlužte tak, jak je to jen možné a vždy plaťte včas. Velkoobchodní zákazníky přimějte k placení přímým inkasem.
Mějte flexibilní bankovní podmínky - Kontokorent je flexibilnější než půjčka, vždy se snažte domluvit co nejvýhodnější podmínky.
Každý den dělejte bankovní vyrovnání - Udržíte si tím nadhled nad financemi.
Mějte na účtu vždy peníze na větší náklady - Měsíční výplaty a kapitálové výdaje musíte mít pod kontrolou, na financování růstu musíte mít hotovost.
Pokud stále nebalancujete na hraně, nemáte dostatečně využité finanční zdroje a málo rostete. Zajímejte se také o granty od charitativních a vládních organizací, spolupracujte s nimi. Jednejte s vícero bankami, získáte lepší vyjednávací podmínky. Využívejte také půjček od dodavatelů. Mějte co nejmenší možné zásoby, uvolní vám to hotovost na rozvoj.
Držte se své prodejní ceny, jak začnete prodávat pod cenou není už cesty zpět. Pokud vám většina prodeje závisí na jednom odběrateli, je těžké si cenu udržet. Využívejte cenové kotvy.
Růst můžete jen se ziskem, pokud rostete ve ztrátě, ztrácíte kontrolu.
Marketing pro postmoderní dystopická pimprlata
Marketing je pro moderní značky všechno. Moderní značky patří zákazníkovi, ne společnostem. Zákazníci se v tomto případě aktivně podílejí na utváření značky. Značka je hromadné instinktivní vnímání vaší firmy a všeho, co děláte. Vaší značkou musíte žít. Poselství značky musí působit skrznaskrz pravdivě, aby bylo vnímáno jako autentické a relevantní. Zásadní je v tomto konzistence.
Marketing se řídí emocemi. Nesmí vám uniknout žádná příležitost zaujmout, vyvolat odezvu a budovat vztah. Moderní spotřebitelé raději objevují sami a nenechávají si značky vnucovat.
Využívejte sociálních sítí:
Instagram - denně příspěvek
Twitter - denně příspěvek
Youtube - měsíčně video
Blog - 14 dní příspěvek
Web - zde vysvětlujete význam své práce
Využívejte publicity stuntů:
Pište blog - o pivu, o ingrediencích, o budoucích plánech, o týmu, o pivovaru
Hashtag Mashtag - Pivo co vzniklo demokraticky na sociálních sítích, lidé ho sami zafinancovali, rozhodli o ingrediencích, navrhli i etiketu
Soutěž firmy Brewdog - Každý rok zavádí 4 vzorky piv a zákazníci rozhodují, které zůstane v nabídce
Hledání baru pro značku Brewdog - Nabízí odměnu 2000 liber tomu, kdo pomůže najít prostor pro nový bar Brewdog, otevřeli takto 5 barů
Kapitál pro punkery - Prodali akcie 30 000 akcionářům, každý z nich je ambasadorem značky a podílí se na chodu firmy
Publicity stunty nefungují, pokud nejsou podloženy pravidelným contentem. Musí také mít jasnou zprávu.
Lepší sdílet moc informací, než málo.
Nesnažte se zavděčit všem, kontroverze vás vyčleňuje pro vaši cílovou skupinu. Prodávejte autenticitu, buďte sví.
O prodeji stačí vědět 3 věci
Zaměřte se na produkt - Produkt musí být tak dobrý, že ho zákazníci budou aktivně vyhledávat
Buďte otevření a upřímní - Vytvořte pro zákazníky komunitu, které mohou součástí
Nekonkurujte cenou - Prodej pod cenou vás časem zavede do problémů
Základy budování týmu
Každý podnik je tak dobrý, jako ti, kdo pro něj pracují. Musíte najít, zaměstnat, zaangažovat, proškolit, podpořit v rozvoji, motivovat a udržet si bandu naprosto skvělých členů týmu. Musí uvažovat stejně jako vy, mít nadšení pro vaše poslání a být připraveni dřít na širém moři, dokud to bude nutné.
Nejlepší členové týmu touží po autonomii, rozvoji, výzvě a odměně. Snahu musíte věnovat nejdřív zaměstnancům, teprve potom až zákazníkům.
3 pilíře punkového podnikání
Firemní kultura
Kvalita vaší základní nabídky
Hrubá marže
Firemní kultura je to, co firma dělá, když se nikdo nedívá. Problém je v tom, že dnes se vždy někdo dívá. Je to kolektivní systém názorů, sdílené vědomí, způsob uvažování, pocity a jednání zaměstnanců. Falešná firemní kultura jsou falešné prohlášení, postupy a sliby zabalené do akronymů. Skutečnou firemní kulturu nelze vynaleznout ani vnutit, lze ji jen kultivovat.
Silnou kulturu vytvářejte už na začátku podnikání.
Bez kvalitního produktu nemůžete účtovat slušnou cenu. Bez slušné ceny nemůžete mít dobrou hrubou marži. Bez dobré hrubé marže nemůžete investovat do týmu a budovat přitažlivou firemní kulturu.
Přidejte se k revoluci
Mají-li se lidé něčemu zasvětit, musí mít pocit, že se na věci podílejí. Dovolte lidem se angažovat.
Firma potřebuje efektivní komunikaci všemi směry, všichni musejí mít pocit, že jsou zasvěceni, protože skutečně jsou. Využívejte newsletter, pořádejte měsíční meetingy. Dělejte školení, svůj tým vzdělávejte, podporujte. Dlouhodobě produktivnější a ziskovější není největší snižování mezd, ale podpora účasti, loajality a produktivity zaměstnanců.
Kulturní osobnosti
Každý nováček přináší své vlastní hodnoty a postupy. Firemní kultura se tak může v průběhu času trochu měnit. Kultura musí mít prioritu od úplného začátku, musí začínat u zakladatelů a vycházet od prvních zaměstnanců.
Umocněte se své vize, musí působit náročně a zároveň téměř dostupně. Namalujte svět, který ještě neexistuje.
Prostor a čas pro odhodlané volnomyšlenkáře
Vytvořte si svůj tvůrčí prostor. Autor má digitální a analogový stůl, digitální používá pro operativní práci a analogový pro kreativní práci. Zaručuje mu to, že se při obou druhů práce nenechává rozptylovat.
Buďte iniciativní, reaktivní práce zabíjí inovaci. V Brewdog si dovolují jen 50% času trávit operativou, zbytek času pracují na inovacích.
Chraňte si svůj čas a prostor.
Nebojte se krást a opičit se. Tvůrčí lidé potřebují inspiraci. Vytvořte si nekomfortní zónu. Jen málo skvělých myšlenek vzniklo v pohodlí. V komfortních zónách dělají průměrní lidé tuctové věci.
Vybudování impéria si žádá rizika. Nejdřív jednejte a pak přemýšlejte. Dlouhodobé plánování je plýtvání zdroji a intelektem. Nejjistější cestou k neúspěchu je nečinnost a neochota riskovat.
Postupujte rychle, nebo to zabalte
Využívejte konkurenční výhody flexibility. Flexibilita vám poskytuje náskok. Čím rychleji projekty dokončíte, tím víc ušetříte na denních režijních nákladech.
Důležité je odpuštění, ne svolení. Zvykněte si na chaos. Pokud máte vše příliš pod kontrolou, nerostete dost rychle.
Jak myslí podnikavý punker
Mějte u všeho až cynický optimismus. Pište si seznam pěti nejnaléhavějších problémů a potom je vyřešte. To stále opakujte. Problémy najděte, stanovte si priority, objasněte je, řešte.
Musíte vždy chápat, proč k problému dochází a co ho způsobuje. Neřešte stále dopady, řešte kořen problému. Problémy existují jen v hlavách těch, kteří neumí převzít iniciativu a realizovat své cíle. Skutečný problém je vždy přístup lidí k problému.
Ať je vás slyšet
Musíte mít mimořádné komunikační schopnosti. Pokud je nemáte, nedokážete efektivně sladit tým, nadchnout lidi tím, co děláte, ani efektivně vyjednávat.
Komunikaci si vždy představte z druhé strany. Nedopusťte nejednoznačnost a dezinterpretaci.
Chcete-li svým burácením vyvolat odezvu, nekřičte moc často. Příliš mnoho produktů uváděných na trh a příliš mnoho možností spotřebitele unavuje a vyčerpává.
Nezahlcujte a nepřetěžujte svůj tým příliš častou zpětnou vazbou, místo toho strategicky zhodnoťte to, co je pro rozvoj vašeho podnikání nejdůležitější. Času a prostoru, který vám věnuje něčí vědomí, si važte jako vzácného zdroje.
Buďte ostražití
Potřebujete cíle a potřebujete o ně usilovat. Potřebujete metriky, abyste poznali, že jste na správné cestě.
Sledujte hrubou marži, počet stížností zákazníků, udržení personálu, správnost dodávek, kurz měn, výrobní ztráty, růst prodeje srovnatelných podniků, poměry prodeje k pronájmům, čistý zisk, měsíční výsledovku.
Když nebudete něco měřit a sledovat, nemůžete to řídit. Rozhodování o tom, na co se soustředit, závisí na vašich cílech.
Prospěch pro všechny strany
Dnes se vyjednává otevřeně. Přimějte druhou stranu mít pocit, že dosáhla dohody století. Budete muset neustále vyjednávat, se zaměstnanci, zákazníky, dodavateli, partnery, designéry a právníky. Rozhoduje schopnost vzbudit zaujetí pro firmu.
Na vyjednávání se vždy připravte, zjistěte si o druhé straně co jí motivuje, co se jí líbí a nelíbí. Zamyslete se, co z toho bude mít. Soustřeďte se na partnerství, spojenectví, budoucí růst a možnou publicitu.
Nenechte se řídit výborem
Brainstorming je dobrý tak pro vymaštěnce. Spolupráce je pro lidi bez nápadů, kteří se snaží z ničeho vykouzlit přihlouplé nesmysly. Výbory jsou živnou půdou pro kompromis, protože při hřadování vládne tyranie konformity. Konformita neumožňuje riskovat a kompromis nedává prostor inovacím. Když do jedné věci mluví moc lidí, dopadne to špatně. Přinejlepším zjistíte, co už dávno víte, přinejhorším přijdete o něco, co mělo potenciál.
Musíte mít sebedůvěru, zásady a odvahu jednat podle svého přesvědčení. Nejlepší myšlenky se rodí z celkové vize jednotlivců nebo malých a dlouholetých semknutých týmů. Jakmile je váš koncept vyladěný, promyšlený a připravený, týmy můžete využít k jeho zavedení a realizaci.
Rozumnost je pro neambiciózní bábovky
Musíte se starat jen o zájmy svého týmu a firmy, občas budete muset být nemilosrdní, krutí, chladnokrevní a cyničtí. Pokud to ale děláte výhledově pro dobro cílů, tak to nevadí.
Zapomeňte na rozumný postoj, zlatou střední cestu a výsledek dosažený pomocí kompromisu. Nebudete-li bránit své přesvědčení, nikdo jiný to za vás neudělá.
ATP:
Největší lekcí mi přišlo zaměření se na vizi a cíle firmy. Pokud věříte, že to co děláte, je něčím revolučním a smysluplným, běžte si za tím. Klidně i přes mrtvoly. Musíte si získat zájem. Zájem spolupracovníků, partnerů, zákazníků. Buďte motivovaní, nenechte se zbytečně od své mise rozptylovat. Využívejte všech dostupných nástrojů, to platí především v marketingu. Pokud něco neumíte a potřebujete to, naučte se to. Buďte upřímní a rovní, a to především k sobě a svému podnikání.
Když se snažíte svou prací nabourat status quo, vždy vám někdo bude házet klacky pod nohy. Pokud ale uděláte vše možné pro úspěch, úspěch se musí eventuelně dostavit.