Pryč s bláboli


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 23.03.2023

Bla bla bla - co dělat, když slova nestačí   Dan Roam

Proč jsem si tuto knihu vybral?

Tuto knihu jsem si vybral hlavně kvůli rozšíření kreativity a hlavně mne zaujalo netradiční zpracování. Osobně mám problémy, že se zamotávám ve vlastních myšlenkách a přednesech. Podle názvu a zpracování knížky by mi mohla pomoci. 


Jaké je základní téma knihy?

Autor píše o důležitosti propojení mluveného i kresleného “slova”. Díky propojení lišky (verbální myšlení) a kolibříka (vizuální myšlení) by naše myšlení nápady měly být jasnější a pronikavější. 

Tématem knihy je pronikavé myšlení které vzniká při spojení spolejní verbálního a vizuálního myšlení. K tomu aby se nám to povedlo kniha nabízí 3 pravidla:

  1. Když proneseme slovo, měli bychom zároveň nakreslit obrázek (a naopak)
  2. Když nevíme,co nakreslit, pomůže nám vizuální gramatika
  3. Chceme-li učinit své myšlenky pronikavějšími, pomůže nám sedm znaků pronikavé myšlenky


Zároveň přináší 3 nástroje:

blablametr - nástroj, který nám pomůže se vyznat v naší konverzaci a díky různým rysům danou myšlenku prohlédnout a vyšperkovat.

Vizuální gramatika - jde o nástroj, který by nám měl opět pomoci naučit se kreslit. Když se učíme jazyk, tak se taky učíme různé zákonitosti a gramatiku, aby naše slova byla jasná a srozumitelná. Jenže my jsme se za ta léta školského systému odnaučili kreslit a proto  je zde zmíněna gramatika vizuální, aby naše vizuální myšlení bylo snazší.

Pronikavý lese - Jde o nástroj skládající se z šest částí podle akronymu FOREST (Forma, Odhlédnutí od detailů, Rozpoznatelnost, Evoluce, Spojení protikladů, Tvárnost). Tato pomůcka nám má pomoci vyznat se v našich myšlenkách a ještě je vylepšit.     



Jaké jsem si odnesl myšlenky?

Pronikavé myšlení jezdí na dvou kolech - na verbálním a vizuálním myšlení. To vše obsahuje - Dívat se, naslouchat, číst, psát i kreslit. 


Blablametr - Každou řeč lze rozdělit na: Sdělení; Myšlenku; Záměr mluvčího; Pronikavý pohled. 


Liška a Kolibřík - jde o znázornění našeho verbální a vizuálního myšlení:


Vizuální gramatika:


Díky těmto schématům pro vizuální gramatiku by nemělo být kreslení už tak složité a jakkákoliv myšlenka by měla být možná vyjádřit jak verbálně, tak i vizuálně. 


Vlastně nejde o to jak moc dobře kreslíme, ale že vůbec kreslíme. Díky kreslení získá náš mozek další podnět k přemýšlení a cizelování naší myšlenky.



FOREST - toto je akronym, který by nám měl pomoci v rozjíní naší mylšenky k dokonalost. Již jsme mimo říši blabla, umíme naší myšlenku nakreslit, je načase jí rozvíjet ještě více:

  1. F jako forma, tak aby měly myšlenky tvar - jako první musíme dát naší myšlence formu. K tomu nám pomůže vizuální gramatika. Zde již kreslíme obrázky, tak aby byli vhodné pro naší myšlenku. Zde je dobré zmínit, že nám může pomoci systémové myšlení. Systémové myšlení lze znázornit jako takto: 
  2. O jako odhlédnutí od nepodstatného a hlavně stručně - V této části je potřeba destilovat naše myšlenky, k tomu nám může pomoci BLUF (Bottom Line Up Front), který nám říká, že máme začít poslední větou. Dále nám k destilaci pomohou otázky: Čeho se naše myšlenka týká ve skutečnosti a proč by se o ní ostatní měli zajímat? K destilaci naší myšlenky dále pomůže štafeta mezi verbálním a vizuálním myšlením, kdy si Liška a kolibřík budou předávat své myšlenky, tak aby obsahovaly pouze podstatné myšlenky. Jeden z přístupů je svou myšlenku krátit - jeden list papíru a z něho půlku a z toho půlku a z toho půlku až se dostaneme na prostý kousek papíru (třeba ubrousek). Po vydestilování myšlenky se můžeme vracet zpět k detailům, ale né dříve.
  3. R jako rozpoznatelnost, tak aby nám myšlenky připadaly povědomé - vše co kreslíme se většinou už něčemu podobá a my se tak už můžeme někde inspirovat. Nejčastěji to budou příměry z přírody nebo běžného života. Pokud budeme mluvit příměry, které již naše publikum i my známe, bude myšlenka daleko jasnější.
  4. E jako evoluce = myšlenky jsou ucelené, avšak nejsou neměnné - Každá myšlenka, kterou pronášíme by měla být do jisté míry zahalena tajemstvím, které dává posluhašovi možnost naší myšlenku rozšířit a podrobit evoluci. Lze k tomu využít techniku, kdy si představíme, že chodíme s prsty. Kdy jeden představuje naše verbální a druhý naše vizuální myšlení. Díky jejich střídání se naše myšlení dá do pohybu, zprvu bude houpavé, kulhavé a nemotorné, ale jak se budeme posouvat dál, tak nám to půjde lépe a lépe. Vlastně je to celé o tom, jako kdyby za naší vyslovenou věnou neměla být tečka a kokoliv může pokračovat - zapoj i zákazníka. 
  5.  S jako spojení protikladů - Pokud chceme opravdu prozářit naše myšlení, měli bychom přemýšlet, co může být protikladem a pak hledat způsob, jak tento protiklad zakomponovat = nechci si vybírat, chce všechno. Příkladem zde může být automobilový průmysl, který se nechtěl spokojit s tím, že budou auta buď výkonná nebo s malou spotřebou. Výsledkem jsou elektromobily, které spojují nejlepší z obojího. Zde je i uvedena původní myšlenka Jinu a jangu, které představuje putující slunce na údolím, kdy Jin = stinné místo a Jang = slunné místo, nicméně stále se jedná o jedno údolí, ve kterém se nacházíme. Pro objevování nových myšlenek můžeme použít 4 principy: Segmentaci - rozdělen na jednotlivé části; Asymetrii - pokud je něco symetrické, co se stane když nebude?; Propojení; Univerzálnost - některou část necháme vykonávat více fcí. Dále lze použít pružnost, tedy že vezmeme jednu část naší myšlenky, přineseme její opak a pak jí zabudujeme do celkové myšlenky. 
  6. T jako tvárnost - přizpůsobujeme se příjemci - Vždy můžeme hovořit k různému typu publika, kterému je třeba naše myšlenka upravit. Nejprve bychom si měli představit naše publikum konkrétně - tedy jména, jejich příběhy a nakonec jejich obrazy. Potoma každé publikum můžeme rozdělit dle pronikavých čoček. Tyto čočky rozdělují každého dle jeho typu Vůdcovství = vůdce x vykonavatel; Odbornosti = odborník x nováček; Racionality = racionální x emocionální; Vstřícnosti = vstřícní x nepřátelští.  


Velké myšlenky jsou velké ze dvou důvodů. dokáže jim porozumět maximum lidí, avšak zároveň osobně se dotýkají nás samotných Pronikavé myšlenky nejsou pouze inspirativní, dobře formulované, promyšlené a skvěle ilustrované na příkladech. Jejich důležitým rysem je to, že všechny uvedené prvky kombinují ve snaze zacílit nás samotné.


shrnutí pronikavého přehledu.


Jednou z posledních rad pro pronikavé jednání je použít tpronikavé nástroje v opačném pořadí:


Zhodnocení knihy

kniha se čte dobře, je doplněna o obrázky, takže vše je jednodušší na pochopení. Nicméně ke konci knihy vše začíná být repetitivní, čímž poznatky ubírají na důležitosti.  



Co a jak využiji v praxi?

Tyto nástroje mám v plánu minimálně využít pro prezentaci při své bakalářské práci a na prezentaci na PMconu ve Zlíně. 


Komu bych knihu doporučil?

Knihu bych doporučil všem kreativcům a lidem, kteří chtějí přednášet velké myšlenky.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: