Prodávejte!


2 body

Hodnocení: 33.3 %

Přidáno: 23.06.2024

Prodávejte! (Training)   Dale Carnegie

Slova na úvod… proč tuto knihu? V týmu se v rámci projektu Copywriting potýkáme s problémem získávání nových zákazníků.

Reflexe a training seshion s tématikou zákazník v projektu nám ukázala různé cesty, jak získat zakázku co nejefektivněji a zaměřit se na cílovou skupinu. Zkusili jsme různé metody a taktiky – FFF, reference a doporučení, cold-calling, nebo také skrze sociální sítě. Později jsme však zjistili, že pro dostatečně kvalitní a profesionální nabídku našich služeb je nutné nejprve získat ZS s experty v oboru, kteří předají knowhow či zkušenosti – tak jsme učinili včetně zapsání se na kurzy copy. Podařilo se získat ZS s odborníkem na Linkedin platformě, který předá zkušenosti s cenotvorbou a získávání zákazníků. Už samotný webinář poradil, jak na to lépe…

O této knize jsem se dozvěděl z předešlé autorovy sbírky Training, kniha Veďte! – přemýšlel jsem, zda nebude pro cílovku, která prodává hmotný produkt, avšak i přesto nám může pomoci si osvojit nové prodejní techniky v rámci služeb copy.


Doporučuji (dle Daleho): před každou kapitolou si přečtěte její shrnutí – dvě mouchy jednou ranou. A samozřejmě zvýrazňujte to, pro co se jednou vrátíte…



Základem projede DŮVĚRA! Důvěra značí pocit jistoty, upřímnosti, plnění slibů, zájmu, chápání a naplnění hodnoty. V zákaznickém servisu je to soustředit se na zákazníkův problém a řešit v jeho prospěch. Tato hodnota je pro zákazníka přednější než cena!


1)     První úkol: Nejprve budujte vztah (pochopte zákazníkův problém), a až poté prodávejte.


Př. Do 5 minut odpovězte na otázku “Proč by mi měl někdo věřit?”


K zamyšlení se sami sebe zeptejte, zda jste důvěryhodní stále, nebo pouze v případě jedná se o uzavření obchodu – v tomto bodě si uvědomte, zda jste skutečně vděční těm, kteří vám důvěřují. Důvěra je risk.


Tři druhy DŮVĚRY:

1.     Integrita (upřímnost) – Jaké jsou zásady mého chování?

2.     Způsobilost (slib vs. skutečnost) – Dodržím to, co předem slíbím?

3.     Laskavost (jiný důvod než zisk) – Rozumím situaci druhého? Činím ve prospěch druhého?


Zásada: Klient musí být přesvědčen, že dostane to, po čem touží a naplní to tak jeho očekávání.


V současné chvíli jsme se v projektu setkali se situací: Zákazník již kývl na cenovou nabídku a navázaní spolupráce v Copy, sešli jsme se na úvodní konzultaci a následovalo podepsání smlouvy, k čemu ve výsledku nedošlo a po doptání se, kde vznikl problém zákazník couvl s odůvodněním, že hledá alternativy a vlastně neví co sám chce. Jak dál? Kde nastal problém?

Změňme strategii prodeje… nenabízejme naše služby, nabízejme řešení pro zákazníkův problém. Obecně platí: „Nechte zákazníky, aby si pořídili sami.“ – poskytněte jim základní info a buďte podporou při rozhodování a dotazování. Doplňte, jakou přidanou hodnotu zákazník získá.


Tipy na volání studených kontaktů

1.     Řádně se připravit – web, CV, socials

2.     Úvod hovoru je klíčový – pozdrav obsahuje: jméno, název společnosti + stručný brief, voláte na doporučení konkrétní osoby!, chcete mluvit s konkrétní osobou

3.     Jděte rovnou k věci – Zformulujte svůj záměr jako otázku

4.     Ozvěte se, po telefonátu, znovu – email stručně vč. užitečných info (po třech dnech nejdříve opakujte)


Tipy na networking

1.     Upřímně se zajímejte o ostatní

2.     Pečujte o to, aby se druhý cítil důležitě

3.     Buďte dobrým posluchačem

4.     Mluvte s ohledem na zájmy druhých

5.     Vyměňte vizitky – ptejte se konkrétně na doporučení a referenci, nikoli obecně a uzavřenou otázkou „Kdo z vašeho okolí se potýká se stejným problémem? Kdo z vašeho okolí chce dosáhnout stejných výsledků?“


Tipy na maily

-        Soustřeďte svou zprávu na problém, jež klient má

-        Nepište do předmětu jméno své společnosti – předmět má obsahovat starosti, kterých chcete zákazníka zbavit; psát o nich, ne o vás

-        Nezačínejte zprávu v první os. „já“

-        Pozvěte jej na schůzku – odůvodněte setkání řešením problému, popište krátce jak je řešíte


Model otázek

-        Stav: hodnotí klientovu současnou situaci díky rešerši předem (Co vám od dodavatelů chybí?)

-        Vize: jaká řešení jsou očekávána od zákazníka (Jak vás to ovlivní?)

-        Změny: identifikace překážek bránící klientovi v dosažení vize (Jaké změny požadujete?)

-        Dopady: výhody našeho řešení pro zákazníka

-        *procvičujte si otázkování, které vás dovedou k požadovaným/důkladnějším informacím…


„Prodejci zoufale shání nové klienty, protože se domnívají, že si potřebuji něco pořídit. Kdyby však chtěli něco pořídit, učiní tak. Změn musí nastat v nabízení řešení ušitý zákazníkův problém.“


Prodej a vyjednávání

-        Ukažte klientovi, že postrádá onu výhodu, kterou nabízíte ve svém řešení

-        Definujte váš záměr + záměr protistrany

-        Předvídejte námitky

-        Připravte si body, na kterých trváte a body, na kterých slevíte

-        Pochopte, co je pro protistranu důležité

-        Varianty k uzavření obchodu:

o   Přímá otázka – „Máte po našem rozhovoru vše pro zahájení spolupráce?“

o   Dvě varianty – „Rád byste standardní variantu, nebo jednu ze speciálních?“

o   AK – „Navrhneme smlouvu k vaší revizi.“

o   Další setkání – „Kdy vám vyhovuje další schůzka?“

o   Výhodná nabídka – „Chystáme se zvyšovat ceny, nenechte si příležitost ujít.“

o   Váha – „Urovnejme si rozdíly těchto nabídek pro vaše ideální řešení.“

-        Po prodeji… Follow-up: zajímejte se o klienta, buďte v kontaktu, věnujte mu péči


Slovo ZDARMA

Jakmile prodejce nabídne zákazníkovi produkt zdarma, pro zákazníka ztrácí hodnotu. Stůjte si za svou cenou a obhajte ji fakty. Nabídněte výhodnou nabídku.


*Tip na knihu: Sell like a Pro; Umění prodeje v Japonsku



Hodnocení: 33.3 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Zdeněk Lustig - 29.08.2024 - 19:14


Adame, líbí se mi aplikace ATP a reflexe, co změnit ve vašem projektu, abyste byli úspěšní. Domnívám se, že ve vztahu se zákazníkem je podstatné vybudování důvěry a splnění slibů. Nabízím nikoliv své služby, ale vyřešení potíží zákazníka, které v řízeném rozhovoru identifikuji. Zákazník často není schopen své potřeby ani popsat, jen je tuší. Pro zákazníka opravdu není důležitá cena, ale vyřešení jeho potřeb. I podle mých zkušeností se pak zákazník rád vrací a zaplatí (téměř :-)) cokoliv, protože mi věří, že opět dodám slíbené.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: