Proč jsem si knihu vybral?
Ačkoliv nejsem úplný fanoušek Roberta Kiyosakiho, rozhodl jsem se dát této knize šanci. To z toho důvodu, že už jsem od autora přečetl dva jiné výtisky, a i přesto že s autorem samotným nesouzním, a nesouzním se všemi jeho názory, vždy se v knihách našlo i něco zajímavého, co mi upoutalo pozornost, a vždy jsem si z knihy něco odnesl.
Úvod
Kniha mluví o tom, jak globální finanční krize je výsledkem nedostatku vzdělávání, hlavně toho finančního. Pomáhá také rodičům stát se finančně gramotnými, aby stejné gramotnosti mohli naučit i své děti, a ty v ideálním případě dosáhly finanční nezávislosti. Ačkoliv je toto běh na opravdu dlouhou trať, nejsem proti se podívat, co na to autor říká, a jakou cestu on navrhuje, jelikož jsem sám byl členem projektu o finanční gramotnosti.
Jedny z důležitých bodů knihy:
Propojení s praxí
Kromě toho, že se jedná o další výtisk autora, jedná si o mocný nástroj. Autor rozděluje cashflow na 4 části „ESBI“, která rozděluje mentalitu bohatých a chudých:
· E jako Employee (zaměstnanec)
· S jako Small-business (malý business)
· B jako Big Business (velký business)
· I jako Investor
Škola nás učí ty věci, které nám pomohou v úspěchu pouze v kvadrantu E a S. V těch najdeme běžné pracovní pozice, ale také například právníky a doktory. Ale v tomto kvadrantu nás nečeká žádný posun dále. Zaprvé na této pozici platíme nejvíce peněz, a za druhé je prostě určité maximum, které můžeme dosáhnout na určitém místě.
A školy nás také učí vybrat si specializaci. Pokud máte v něčem jedničky, radí vám, abyste se toho drželi. Naopak trojkaři (obecně ti s horším prospěchem) mají širší rozhled, protože je nikdo nenutí se na něco zaměřovat. Je pravděpodobnější, že dosáhnou cesty vedoucí k finanční svobodě v kvadrantu B a I – proto jedničkáři pracují pro trojkaře.
2. Peníze dětem
Za našich mladých let, a možná i teď, se nám může zdát nefér, že někteří vždy dostanou, co chtějí. Ať to byly drahé hračky, nový telefon, anebo dokonce hezké auto – někteří z rodičů měli peníze na to své děti rozmazlovat. Ale pokud byste najednou dostali milion korun, co byste s nimi dělali? Ta složitá věc, když máte hodně peněz je to, že máte možnost ukázat vašim blízkým, jak moc je máte rádi, pomocí vašich peněz. To samí dělají ti výše zmínění rodiče – věří, že svým dětem akorát takto ukazují lásku. Jenže jediné, co je učí je to, že nemusí dělat nic a peníze přijdou samy. Není ale nemožné se těchto návyků zbavit. Stačí naše děti naučit, že peníze jsou pouze prostředkem výměny za dobré služby a produkty.
3. Finanční vzdělávání
Lidé, kteří zápasí s financemi s nimi zápasí pravděpodobně proto, že jim celý život někdo jiný říkal, co a jak s těmi penězi dělat. Účinnější ale je si sám vyhledat nějaké finančně zaměřené vzdělávání. Díky tomu si můžeme sami vyhledávat informace, které jsou nám šité na míru, a ne poslouchat nějaké obecné rady.
Závěr
Kniha byla zajímavé čtení, jelikož jsem se dříve o tuto problematiku aktivně zajímal, kvůli našemu projektu Měna. Nicméně ne vždy s autorem souhlasím, ale jsem si vědom, že je tu spousta lidí, kteří autorovy knihy považují za velmi přínosné. Já je taky považuji za přínosné, dozvěděl jsem se zajímavé věci, a pokud někoho zajímají finance, knihu bych doporučil.