Pozitivní leader
Důvodem, proč zrovna tato kniha je více. Jedním z důvodů je, že v Tiimi zastupuji pozici Account managera, což je svým způsobem také vedoucí funkce. Hlavní důvody jsou ale 2. Jednak kvůli budoucnosti, kde chci rozhodně podnikat v autodopravě a leadership je pro mě velice důležitý. A jednak díky tomu, že funguji jako team leader v univerzitní formuli.
Myslím si, že doba, kdy nadřízený na své zaměstnance křičí a není jim schopný říci, co vlastně chce. Tak jak se i dočítám v knížce, je důležitý být v kritice konstruktivní, což se pojí s radikální otevřeností. Ale zejména pak také zaměstnance pozitivně motivovat. Jiným způsobem je ideální stav, kdy si podřízení vezmou firmu za vlastní a drží se firemní vize. Což je vlastně jedna z možností, jak své podřízené nastavit na jednu vlnu. Stanovit firemní vizi, rozvíjet ji, stát si za ní a zohlednit v ní i své podřízené.
V knize mě hodně zaujal ten fakt, že se nemám soustředit na slabé stránky svých podřízených a ty chtít zlepšit. Ale soustředit se na ty silné stránky, a ještě více je rozvíjet. Je to z toho důvodu, že zlepšením slabých stránek, se podřízení stanou průměrnými, což nechceme. Nikdy jsem nad tím takto nepřemýšlel a dovedl mě k tomu až Pozitivní leader, za mě asi nejlepší myšlenka, co si z toho odnáším.
V knize se také autor zaměřuje na srovnání IQ a EQ. Inteligentní a emoční kvocient. V moderní vědě je důležitější ten emoční, zejména pro leadera. Klíčem ke správnému EQ je vcítit se do svých podřízených. Není to ale o tom, koukat svým pohledem, ale napojit se přímo na jejich pohled a vnímat to z pohledu podřízeného. S tím se pojí těchto 5 hlavních celků:
1. Motivace – vytrvalost v náročných podmínkách, pochopení zdrojů vlastní motivace a schopnost je dobíjet.
2. Empatie – Vnímání a pochopení ostatních lidí.
3. Seberegulace – Schopnost se ovládat (dát stranou šimpanze).
4. Sociální dovednosti – Schopnost se orientovat v sociálním prostředí efektivně.
5. Sebeuvědomění – Pochopit své emoci a chápat dopad svých emocí na ostatní (vztek, humor)
ATP
Knihu jsem právě dočetl, tudíž jsem zatím neměl možnost uvedené věci praktikovat. Nicméně lidi v týmu jsem se snažil vždycky pozitivně motivovat. Osobně za mě nejvíce funguje, když si nehraji na mikro manažera, ale stanovím zadání a zbytek už nechám na podřízených/spolupracovnících, kteří si to udělají podle sebe. Obě strany jsou šťastné a já tím zároveň ušetřím spousty práce.