Podnikatelský plán a strategie
Jitka Srpová
Proč jsem s knihu vybrala?
Knihu jsem si vybrala jako pomocníka při psaní BP (zejména první část knihy – podnikatelský plán a jeho části) a rozšíření mého povědomí o tvorbě podnikatelského plánu z knihy „Od nápadu k podnikatelskému plánu“ nebo z knihy „tvorba business modelů“ o další pohled na věc jiného autora. Kniha je velmi čtivá, kde na začátku najdeme vcelku stručnou, jasně pochopitelnou teorii/praktická doporučení a následují praktické příklady podnikatelských plánu a jejich zhodnocení a komentáře autorky. se zaměřuje na klíčové aspekty, jako jsou analýzy trhu a konkurence, marketingový mix, finanční plánování a řízení rizik. Kniha poskytuje mnoho užitečných tipů a návodů, jak se s těmito tématy vypořádat. Kniha se dále zaměřuje na to, jakým způsobem banky hodnotí podnikatelské plány a jaké jsou klíčové prvky, na které banky při hodnocení plánu zaměřují svou pozornost. Jakým způsobem banky přistupují k posuzování podnikatelského plánu, který podnikatel předkládá v rámci žádosti o úvěr. Důležitou součástí podnikatelského plánu je finanční plán, který zahrnuje informace o očekávaných příjmech a výdajích podniku, jeho ziskovosti a likviditě. Kapitola rozebírá možností spolupráce s bankou, typy úvěrů a jejich podmínky. Tato část knihy mě zaujala především z pohledu praxe, kterou získávám v dosavadní práci ve firmě, která se zabývá finančním poradenstvím. S úvěry podnikatelů se setkávám prakticky denně a kniha mi utvořila ucelený přehled na trhu. Typy úvěrů (bráno nejen z knihy, doplněno o případnou teorii s internetu pro mé lepší pochopení):
Podnikatelský plán
Kniha dále popisuje ideální složení a postup při sestavování podnikatelského plánu. Tuto knihu jsem pro svou bakalářskou práci využila úplně nejvíce. Líbí se mi věcnost a jasnost informací. Neexistuje jednotný formát podnikatelského plánu. Každý podnikatelský plán se může lišit dle cíle, pro který je sestaven. Tím může být prvotní plán pro zjištění, zda má náš nápad smysl, dalším důvodem je například podnikatelský plán sestavený za účelem žádosti o úvěr (banka má své náležitosti, které vyžaduje v podnikatelském plánu zmínit), dalším cílem sestavení podnikatelského plánu může být například prezentace investorovi, nebo žádost o dotace. Dle autorky doporučení, by měl podnikatelská plán obsahovat obecně tyto části:
1. Titulní list
Jedná se o titulní stranu s názvem a logem firmy (pokud již projekt má), název podnikatelského plánu, autora, klíčových osob, zakladatelů, datum založení apod. V případě potřeby se doporučuje uvést prohlášení, že informace obsažené v dokumentu jsou důvěrné a je zakázáno jakékoliv jejich šíření.
2. Obsah
Jedná se o obsah celého dokumentu a soupis, co v dokumentu najdeme.
3. Úvod, účel a pozice dokumentu
Za jakým účelem je plán sestaven. Pro koho je sestaven. Plná verze/zkrácená?
4. Shrnutí
Jedná se o úvod, zhuštěný popis toho, co najdeme na následujících stánkách popsáno podrobněji. Jaké produkty/službu budeme poskytovat? Výhody našich produktů oproti konkurenci? Komentář k trhu a tržním trendům (velikost trhu, růst, chování zákazníků). Kdo jsou klíčové osoby pro realizaci projektu. Finanční informace.
5. Popis podnikatelské příležitosti
Objasníme, v čem spatřujeme naši podnikatelskou příležitost. Proč zrovna chceme podnikat v této oblasti a proč zrovna teď? Zaměřujeme se na popis produktu, konkurenční výhodu produktu a užitek produktu pro zákazníka.
6. Cíle firmy a vlastníků
Zde se zaměříme na cíle firmy, cíle projektu, cíle vlastníků a manažerů firmy. Můžeme využít metodu SMART (cíle specifické, měřitelné, akceptovatelné, reálné a termínované). Přidáme i firemní poradce, pokud jsou – reklamní agentury, právní a daňoví poradci. Popíšeme, proč je máme a jak je budeme úkolovat.
7. Potenciální trhy
Na základě důkladné analýzy trhu a oboru musíme prokázat jejich existenci. V této části popisujeme tedy informace o celkové trhu a cílovém trhu.
8. Analýza konkurence
Zde představíme důkladnou analýzu naší konkurence. Konkurence stávající, potenciální, přímou a nepřímou.
9. Marketingová a obchodní strategie
Představíme naši marketingovou strategii. Výběr cílového trhu, určení tržní pozice produktu, rozhodnutí o marketingovém mixu. Marketingový mix 4P (produkt, cena, místo a propagace). Dále marketingová komunikace, jak budeme komunikovat se zákazníky. Reklama, podpora prodeje, vztahy s veřejností, osobní prodej, přímý marketing.
10. Realizační projektový plán
Jedná se o plán – harmonogram všech kroků pro realizaci pláno a vytyčených cílů. Jak chceme těchto cílů dosáhnout a kdy.
11. Finanční plán
Plán, kolik nás to všechno bude stát. Náklady, výnosy, návratnost investice. Přidáme plán výnosů a příjmů a plán nákladů a výdajů.
12. Předpoklady úspěšnosti projektu a rizika projektu
Sestavíme SWOT analýzu projektu a důkladnou analýzu rizik a možnými předpoklady četnosti výskytu a dopadu na projekt. Součástí jsou opatření ke snížení rizik.
Kapitola FIREMNÍ STRATEGIE mi byla přínosnou zejména a kapitolou strategické řízení a doplnila tak informace ke knize „Firemní strategie pro praxi“. Kapitola strategická situační analýza popisuje různé metody provádění strategické analýzy prostředí, jako jsou PEST analýza, Porterův model pěti sil, SWOT analýza, analýza konkurence, které jsem využila ve své BP a využiji pro předmět – projekt v digitálním marketingu.
Shrnutí + ATP
Z knihy mám osobně velkou radost. Četla se velice rychle a vše jsem chápala, pospojovali se mi informace z jiných knih, nebo jsem si povědomí rozšířila. Využití pro BP a předmět digitální marketing – tvorba STP modelu projektu Kávovary.