Proč jsem si knihu vybral?
Kniha mi byla doporučena pro splnění metriky předmětu Provoz a hospodaření malého podniku I. Na zadání tohoto úkolu jsem začal pracovat pozdě, proto jsem volil podle délky knihy. Kromě těchto faktů jsem od knihy žádné očekávání neměl.
Obsah
Kniha obsahuje stručný soupis teoretických nástrojů a postupů, které využije každý začínající podnikatel, doplněný osobními zkušenostmi autorů knihy a dalších mladých podnikatelů. Sleduje dva hypotetické podniky, představující prodej produktu a poskytování služby. Její účel je poskytnout užitečné rady a motivovat čtenáře do začátku podnikání.
Jaké znalosti jsem si z knihy odnesl?
Dunning-Krugerův efekt
Má interpretace tohoto jevu je následující: Sebejistota člověka učícího se novou dovednost roste do bodu, ve kterém si uvědomí, že jeho úroveň dovednosti nestačí na to, aby danou věc dělal skutečně dobře. V ten moment jeho sebevědomí klesne, a roste až s dále se zvyšující úrovní dovednosti.
Lean Canvas
O existenci Lean Canvasu jsem již věděl, ale v praxi jsem ho zatím nevyužil. Je to užitečný nástroj, schopný zastoupit podnikatelský záměr u nově vznikajícího projektu. Poskytuje prostor pro vypsání problému, který za zákazníka projekt řeší,
způsobu jeho řešení a zdrojů, které má podnikatel k realizování projektu k dispozici.
Avatar zákazníka
Snaha o vytvoření co nejvíce věrohodného avatara modelového zákazníka nám umožňuje si naší cílovou skupinu vizualizovat a při rozhodování o dalším vývoji projektu soustředit se především na jejich potřeby, a ne ty naše.
Pravidlo KISS (Keep it simple, stupid)
Jednoduchá řešení bývají ta nejlepší. To platí především při rozhodování zákazníků nad tím, jaké řešení pro svůj problém si zvolí. Nikdo si nevybere zdánlivě složitější řešení, když je mu zároveň nabízeno řešení jednodušší, a cena obou řešení při tomto výběru nehraje takovou roli, jak by se na první dojem mohlo zdát.
Paretovo pravidlo 80/20
80 % výsledků vychází z 20 % činností. Já, jakožto osoba se sklony k perfekcionismu, si od tohoto pravidla odnáším především to, že ve velké spoustě případů by se můj čas dal využít lépe než ke snaze dělat každou činnost zdánlivě dokonalou. Pravidlo se dá aplikovat i obráceně. V mém případě to je především fakt, že se nesmím bát začít nějakou činnost dělat proto, že jí neumím dobře. Naopak musím očekávat, že mi ze začátku nepůjde a snahou se dostat do bodu, kdy mi půjde dobře.
Metoda pěti proč
Při vzniku nápadu na projekt je důležité přemýšlet nad tím, co náš projekt řeší za problém a co náš potenciální zákazník opravdu potřebuje. Zeptáním se sama sebe na pět otázek nejvíce souvisejících s naším projektem si dokážeme zjistit, zdali se naše vize a potřeby zákazníka náhodou nerozchází.
V knize je dále obsaženo pár stručných tipů o tom, jak vyvíjet produkt, nastavovat cenu, získávat zpětnou vazbu od zákazníků, získávat kontakty a znalosti, jak prodávat a jak dělat marketing. Tyto témata jsou jistě ale popsána podrobněji v jiné literatuře, a proto nepovažuji za důležité je zde popisovat.
Jaký je můj názor na knihu?
Největší význam této knihy vidím jako takový pomyslný odškrtávací seznam při rozjezdu projektu. Dokáže nám pomoct usměrnit si vizi projektu a poté procházet jednotlivé body související s podnikáním, které zmiňuji o odstavec výše. Začínající podnikatel se dále s její pomocí umí ptát na správné otázky. Co se snažím projektem dokázat? Jaké jsou mé motivace? Co to přinese zákazníkovi? Vsuvky v podobě příběhů a myšlenek od spousty mladých podnikatelů považuji za skvělý způsob motivovat do rozjezdu vlastního projektu.
Závěr
Kniha dle mého názoru plní svůj účel vynikajícím způsobem. Člověka, který má chuť podnikat a je na úplném začátku dokáže za necelých sto stran nasměrovat správným směrem. I lidem, kteří již mají nějaké projekty za sebou, ale nevyužili žádné teorie, dokáže v pár bodech shrnout, na co by se měli příště zaměřit. Času stráveného s knihou rozhodně nelituji a autorům přeji hodně budoucích úspěchů v podnikání.