Pifpafky vlivu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 10.01.2024

Zbraně vlivu   Robert B. Cialdini

Kniha Zbraně vlivu od renomovaného psychologa Roberta Cialdiniho přináší fascinující pohled na to, jakým způsobem se lidé nevědomky nechávají ovlivnit a jaké strategie jsou používány k dosažení tohoto cíle. Kniha se zaměřuje na šest hlavních "zbraní", které jsou využívány k manipulaci s naším rozhodováním a chováním.


První zbraň, kterou autor popisuje, je reciprocity. Lidé mají tendenci vrátit stejný druh chování, který jim byl projeven. Tento princip je často využíván v marketingu, kdy se nám nabízí zdarma vzorek produktu, abychom na něj později zakoupili celý výrobek. Překvapivě jsme ve větší míře ochotni nakoupit, když jsme si výrobek předtím zdarma vyzkoušeli.


Druhou zbraní je konzistence a důvěryhodnost. Lidé mají tendenci být důslední ve svém jednání a v případě, že někdo jednotlivému člověku přislíbí nějaký úkol, je pravděpodobné, že se ho skutečně chopí. To je také důvod, proč se mnoho prodejců snaží získat obchodní závazek od potenciálních zákazníků. Jakmile jsme se totiž jednou zavázali k nějakému postupu, přijde nám přirozené dodržet ho.


Autor ve své knize také hovoří o sociálním důkazovém efektu, což je třetí zbraň vlivu. Máme tendenci se orientovat na ostatní lidi, zejména na ty, považujeme za podobné nám. Když vidíme, že něco dělají ostatní, jsme více nakloněni k tomu, abychom se k nim přidali. Tento princip se často využívá v reklamě, když se prezentují referenční příběhy spokojených zákazníků nebo se tvrdí, že určitý produkt je oblíbený u většiny lidí.


Čtvrtou zbraní je autorita. Většina lidí je přesvědčena, že pokud někdo disponuje odborným znalostem nebo je ve funkci autority, je jeho názor hodný důvěry. Autor ve své knize zdůrazňuje, že tento princip je často využíván v reklamě nebo v politickém marketingu, kdy je osoba s autoritou představována jako podporovatel daného produktu nebo kandidáta.


Pátou zbraní je sympatie. Lidé mají tendenci být více nakloněni kýženému vlivu od těch lidí, kteří se nám sympaticky zalíbí. Tento princip je často využíván v prodeji, kdy prodavači využívají přátelského chování, lichotek nebo podobných způsobů, jak si klienty získat.


Poslední, šestou zbraní je nedostupnost. Lidé mají tendenci cítit nedostatek věcí, které jsou omezené nebo hrozí, že budou brzy vyprodány. Výrobcové často využívají tento princip, když do reklamy přidávají floskule jako "pouze do vyprodání zásob" nebo "poslední kusy".


Kniha odkrývá základní principy, kterými se nevědomky řídíme ve svém rozhodování a chování. Autor nám ukazuje, jakým způsobem jsou tyto principy využívány v různých oblastech našeho života, od reklamy až po politický marketing. Je důležité si být vědomi těchto strategií, abychom byli schopni lépe rozpoznat a odolávat manipulaci.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

30.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

29.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

29.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

28.04.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

28.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: