Friend Leadership je relativně nový styl vedení, který se vyvynul s novou generací. Reaguje zjeména na potřeby generace Y, což jsou jinými slovy mileniálové, neboli ti, kteří se narodili po roce 1983 a maturovali v novém tisíciletí. Já jsem součástí téhle generace, stejně jako všichni týmprenéři z TAP.
Tento nový styl zohledňuje fakt, že si naše generace rychle zvykla na sdílení a vyhledávání informací. Dnes každý ví, že potřebné informace získáme zmáčknutím jednoho tlačítka. Nechceme na nic čekat, máme vysoké standarty ohledně života, který pro sebe tvoříme, dváme na svůj zevnějšek. Co je ale pro naší generaci nejvíce specifické, jsou kmeny. Chceme být totiž součástí nějaké sdílené identity. Reagujeme na brandy, prezentujeme se určitým vkusem pro hudbu, oblečení, značnou telefonu atp. Chceme mít pocit, že někam patříme a chceme být uznáváni.
A tak vznikl Friend leadership. Styl vedení, který tvoří komunitu, v níž pracovní jednotky rozhodují o pracovní náplni se všemi členy svých skupin. Vychází též z teorie The Leadership Challenge.
V teorii se často setkáváme s tím, že ti nejlepší vedoucí nejsou v týmu zcela rozpoznatelní. Pracují spíše z pozadí a není o nich moc slyšet, jelikož členové dokážou práci vykonat sami. V této knize je však leader vyobrazen jako někdo, kdo by měl být viděn díky svému entuziasmu, díky němuž dokáže tým inspirovat a motivovat ke spolupráci.
Zde je výčet základních hodnot ze str. 11:
V knize se píše o další teorii vývoje týmů, tentoktát ve formě schůdků. Každý schůdek je o něco náročnější a míra odpovědnosti musí vzrůstat, aby se tým udržel v poli flow, ve kterém se efektivně rozvíjí. Schůdky jsou rozděleny podle přírodních elementů, které připodobňují povahu jednotlivých stádií.
Stojíte nohama pevně na zemi? Země pokládá základ pro náš rozvoj. Každý jednotlivec by měl přijít na svoje silné i slabé stránky, měl by umět mluvit o svojí osobní vizi a o věcech, kterých chce dosáhnout.
V rámci týmu je pak nutné o těchto skutečnostech často mluvit, aby se prohloubila důvěra, ale také proto, abychom poznali náš lidský kapitál. Co umíme? V čem vynikáme? Pokud znáš sám sebe, můžes se vést.
Kapka může vypadat nicotně, ale když se spojí dostatek kapek dohromady, může vzniknout oceán. POkud máme psojit síly, musíme se rozhodnout, kam míříme a čeho chceme dosáhnout. POtřebujeme poznat svoje týmové role, abychom pochopili jakým způsem se doplňujeme, začínáme budovat svoje osobní sebevědomí díky prvním úspěchům. Stavovuje si leading thoughts týmové společnosti a zaměžujeme se na pozitivitu a zábavu.
Friend leader podněcuje tým. Dbá na to, aby panovala vzájemná důvěra, inspiruje ostatní k tomu, aby využili svůj plný potenciál a motivuje je k tomu, aby dosáhli vytyčeného cíle. Vášeň v jednotlivcích vzbuzuje také tím, že je intelektuálně stimuluje a dělá si čas na každého zvlášť, aby vyjádřil, že si ho váží. Friend Leader se nefixuje na pravidla a uvolňuje atmosféru takovým způsobem, aby všichni měli možnost projevit své kvality, podobně jako jazzoví hudebníci při improvizačním vystoupení.
V téhle úrovni spolupráce tým rozvíjí svou strategii, která zohleňuje v čem tým vyniká a snaží se adaptovat na prostředí zvenčí. Tým si vybírá způsob operací, díky kterým vynikne na trhu a zajistí si zákazníky. Vybírá si tedy zaměření, zdokonaluje nabídku a začíná se pezentovat mottem a brandem.
Poslední uroveň se vyznačuje pochopením celého procesu. Jsme vnímaví všem ohlednostem, které nás provázely na cestě na vrchol. Umíme nyní měřit svoje výsledky a přemýšlet o našem zaměření v širokém pohledu. Přichází čas, kdy se budou muset zvýšit sázky, obměnit složení týmu, či nechat celý projekt vyhasnout.