Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 22.01.2021

Pátá disciplína- Teorie a praxe učící se organizace   Peter M. Senge

Proč jsem si knihu vybrala?


Knihu jsem si vybrala jako podklad ke zkouškám a zároveň jsem chtěla být v obraze, protože v týmu se o této knize velmi často mluví.


Zajímavé postřehy z knihy:


- Příčinou dnešních problémů jsou včerejší ,, řešení’’

- Na nikoho a nic nesvalujte vinu. (Pravidlo 1. - P. Úspěchu)

- Tým je základní učící jednotkou, ne jedinec. Pokud se neumí učit tým, nebude to umět ani organizace.


5. základních disciplín budování učící se organizace:


1. Osobní mistrovství= Celoživotní seberozvoj, růst a učení


  • dokonalé zvládnutí toho, co dělám


,, Lidé s vysokou úrovní osobního mistrovství nepřetržitě zvyšují svou schopnost dosahovat v životě takových výsledků, o něž skutečně stojí -> Z jejich úsilí o nepřetržité učení povstává duch učící se org.’'  



2. Mentální modely = Naše jednání, vnímání


- vnitřní představy (jsou zakotveny v každém z nás) o světě a tom, jak věci fungují, včetně předpokladů, předsudků i zobecnění, jež mají výrazný vliv na naše jednání- každý je má trochu jiné a jsou něčím jiným ovlivněné (náboženství, výchova, rasa, zážitky, obecně skoro vše, co utváří nás samotné).



3. Sdílená vize = Jednotná vize, která nám bude pomáhat překonávat těžké chvíle. Není to pouze myšlenka, ale zapálení lidí pro věc.

Vědomosti z této disciplíny jsme již jako tým dělali v praxi tím, že víme, že sdílená vize vzniká nejprve z našich osobních vizí. Tak jsme si začali prezentovat naše osobní vize. Protože co jednotlivce motivuje, je především jejich vlastní vize. Jak již víme, osobní vize se odvozuje z osobních hodnot, zájmů a cílů. A proto i tyto důležité části jsme si již nasdíleli. Asi i proto se vize musí budovat postupně, ne přes noc. 

Jesli do budoucna tímto způsobem najdeme stejnou vizi/ směr tak je velmi pravděpodobné, že naše práce bude velmi kvalitní a vyhneme se příčinám selhávání našeho týmu


4. Týmové učení= Důležitost a funkce týmu


Touto kapitolou si procházíme a budeme procházet celé naše studium a tím pádem i tuto disciplínu spolu s předešlou aplikujeme v týmu v praxi.  


Dialog

-> účelem je porozumět, sdílet, ne přesvědčit a vyhrát


5. Systémové myšlení= Vidění světa jako celku


 - nejdůležitější discip. -> nutná k pochopení učící se organizace jako celku, všechny věci fungují v závislosti

-> tato disciplína mi velmi připomíná problém fragmentace



Závěr:


Doopravdy se mi líbí, že tato kniha se tolik pojí s naší praxí, kterou již máme za sebou, anebo stále tímto procesem procházíme.Celkově se kniha pojí se stylem našeho studia. A zároveň jsem v ní viděla další části, které již znám z jiných knih a je velmi zajímavé, jak se všechny informace pomalu začínají propojovat.



Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 22.01.2021 - 17:53


Úplně mě mrazí vzrušením v zádech z konce Tvé eseje! Jasně! Čím víc knih přečteš, tím komplexněji budeš vše vnímat a Tiimi vzdělávací koncept je postaven na myšlence, že se učíme tvořit učící se organizaci. Získáte tím velkou výbavu do života, až budete mít své vlastní podniky :-)! Co už jako tým víme o týmovém učení? Víme jak na to? Známe nějaké další cesty, kromě dialogu?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: