Proč jsem si knihu vybrala?
Knihu jsem si vybrala jako podklad ke zkouškám a zároveň jsem chtěla být v obraze, protože v týmu se o této knize velmi často mluví.
Zajímavé postřehy z knihy:
- Příčinou dnešních problémů jsou včerejší ,, řešení’’
- Na nikoho a nic nesvalujte vinu. (Pravidlo 1. - P. Úspěchu)
- Tým je základní učící jednotkou, ne jedinec. Pokud se neumí učit tým, nebude to umět ani organizace.
5. základních disciplín budování učící se organizace:
1. Osobní mistrovství= Celoživotní seberozvoj, růst a učení
,, Lidé s vysokou úrovní osobního mistrovství nepřetržitě zvyšují svou schopnost dosahovat v životě takových výsledků, o něž skutečně stojí -> Z jejich úsilí o nepřetržité učení povstává duch učící se org.’'
2. Mentální modely = Naše jednání, vnímání
- vnitřní představy (jsou zakotveny v každém z nás) o světě a tom, jak věci fungují, včetně předpokladů, předsudků i zobecnění, jež mají výrazný vliv na naše jednání- každý je má trochu jiné a jsou něčím jiným ovlivněné (náboženství, výchova, rasa, zážitky, obecně skoro vše, co utváří nás samotné).
3. Sdílená vize = Jednotná vize, která nám bude pomáhat překonávat těžké chvíle. Není to pouze myšlenka, ale zapálení lidí pro věc.
Vědomosti z této disciplíny jsme již jako tým dělali v praxi tím, že víme, že sdílená vize vzniká nejprve z našich osobních vizí. Tak jsme si začali prezentovat naše osobní vize. Protože co jednotlivce motivuje, je především jejich vlastní vize. Jak již víme, osobní vize se odvozuje z osobních hodnot, zájmů a cílů. A proto i tyto důležité části jsme si již nasdíleli. Asi i proto se vize musí budovat postupně, ne přes noc.
Jesli do budoucna tímto způsobem najdeme stejnou vizi/ směr tak je velmi pravděpodobné, že naše práce bude velmi kvalitní a vyhneme se příčinám selhávání našeho týmu
4. Týmové učení= Důležitost a funkce týmu
Touto kapitolou si procházíme a budeme procházet celé naše studium a tím pádem i tuto disciplínu spolu s předešlou aplikujeme v týmu v praxi.
Dialog
-> účelem je porozumět, sdílet, ne přesvědčit a vyhrát
5. Systémové myšlení= Vidění světa jako celku
- nejdůležitější discip. -> nutná k pochopení učící se organizace jako celku, všechny věci fungují v závislosti
-> tato disciplína mi velmi připomíná problém fragmentace
Závěr:
Doopravdy se mi líbí, že tato kniha se tolik pojí s naší praxí, kterou již máme za sebou, anebo stále tímto procesem procházíme.Celkově se kniha pojí se stylem našeho studia. A zároveň jsem v ní viděla další části, které již znám z jiných knih a je velmi zajímavé, jak se všechny informace pomalu začínají propojovat.