Zvolení knihy s názvem bylo motivováno touhou porozumět tomu, jak týmová společnost může posouvat své hranice a naplňovat svůj účel: učení se. Tato esej se zaměří na klíčové myšlenky obsažené v této knize a na to, co je třeba aktivně dělat a uvědomit si pro implementaci těchto disciplín v týmu.
První disciplína, osobní mistrovství, zdůrazňuje nezbytnost neustálého rozvoje jednotlivců. Základním pravidlem je znát své silné a slabé stránky, avšak klíčové je neustále se zdokonalovat. Příběh basketbalisty Billa Russella nám ukazuje důležitost nikdy nespokojit se s dosaženým a neustále se snažit dosáhnout svého nejlepšího já.
Mentální modely jsou naše vnitřní představy o světě a tom, jak věci fungují, včetně předpokladů, předsudků a obecných přesvědčení, které silně ovlivňují naše chování. Každý jsme vyrůstal v jiném prostředí a nabýval různé zkušenosti, které naše mentální modely formulují.
Jak ale můžeme využít v našem týmu? Důležité je jejich rozpoznání u sebe samotného, jejich zvědomení a pokud své předsudky dokážeme dát stranou jsme otevřenější k tomu se učit nebo přijímat nové myšlenky. Zároveň bychom je měli využívat při kreativních metodách jako je brainstorming, painstorming, metoda 6_8_5, abychom využili diverzitu mezi členy v týmu.
Třetí disciplína, sdílená vize, zdůrazňuje důležitost jasného cíle pro skutečný posun a rozvoj. Bez sdílené vize, které věří každý člen týmu, chybí organizaci motivace a směr. Vize vytvořená z hodnot a představ týmu poskytuje smysl a motivaci pro neustálé učení.
My jsme si společně stanovili týmovou vizi začátkem prosince v rámci Cabin in the woods, kde jsme tomuto věnovali téměř celý den. Náš postup byl takový, že jsme si už během prvního večera pustili motivační videa všech členů týmu, abychom zjistili, co nás všechny spojuje a jakým záměrem jsme šli studovat právě tento obor. Další den jsme znovu každý zopakoval, jaká je naše vize ve spojitosti s Tiimi, následně jsme vše heslovitě zapisovali na tabuli. Tabuli jsme měli popsanou různými slovy a poté přes jeden online nástroj výběr zúžili a vizualizovali.
Poté přišla řada na převedení těchto myšlenek do jedné věty. Výsledná podoba naší týmové vize je v tomto znění:
,,Jsme tým! Podnikáme, věříme si, naše činy mluví za nás a společně míříme za obzor.“
Čtvrtá disciplína, týmové učení, klade důraz na dialog a diskusi jako základní nástroje pro rozvoj týmu. Diskuse je užitečná při rozhodování, zatímco dialog umožňuje porozumět postojům ostatních a prohlubovat vzájemné porozumění. Obě tyto formy uplatňujeme a snažíme se o jejich zlepšení. Naše training sessions se snažíme posouvat propracovanější přípravou a kvalitním dialogem. Zatímco v rámci team meetingů uplatňujeme diskuzi. U team meetingů se snažíme aplikovat opatření, abychom byli více efektivní.
Poslední disciplína, systémové myšlení, nám připomíná, že nejsme izolovanými jednotlivci, ale součástí většího celku. Toto uvědomění nám umožňuje vidět celkový obraz a identifikovat skutečné příčiny problémů. Systémové myšlení nás vede k hledání kořenových příčin a řešení problémů na hlubší úrovni.
V závěru bych zdůraznil, jak je patrné, že implementace všech pěti disciplín učící se organizace je klíčovým krokem k udržitelnému růstu a úspěchu firmy. Osobní mistrovství, mentální modely, sdílená vize, týmové učení a systémové myšlení jsou vzájemně propojené a tvoří pevný základ pro neustálé zlepšování a učení. U sebe vnímám první disciplínu jako tu nejdůležitější, na které musím zapracovat, abych byl přínosnější pro náš tým a lepším kolegou pro ostatní členy. V rámci halo theory jsem dostal spoustu zpětné vazby, která koresponduje s tím, co je zmiňováno v knize. Moje následující kroky budou vést k využívání mých silných stránek a zapracování na těch slabých.