Pátá disciplína
Peter Michael Senge
,,Schopnost učit se rychleji než konkurence se může ukázat jako jediná stále udržitelná kompetitivní výhoda.''
Přesně toto Pátá disciplína dokazuje. Poukazuje na to, že pro vytvoření úspěšného týmu/ firmy je pět disciplín základních, jen díky tomu budou schopny se udržet na vrcholu trhu.
Již od malička nás učili, že pokud před námi stojí velký problém, bude pro nás jednodušší ho rozebrat na části, tak pro nás bude řešitelnější. Kvůli tomu však ztrácíme možnost vidět věci vcelku a vidět důsledky svých činů. ,,Je to jako skládat rozbité zrcadlo v naději, že jím uvidíme celý obraz'' - David Bohm.
Pokud se této iluze vzdáme, jsme schopni si vybudovat ''učící se organizace''.
Pět základních stavebních kamenů pro Učící se organizaci je: osobní mistrovství, mentální modely, společná vize, týmové učení a systémové myšlení.
Osobní mistrovství
''Díky osobnímu mistrovství máme vyšší schopnost vidět vlastní propojenost se světem, soucit a oddanost celku. ''
Osobní mistrovství si zakládá na zlepšování svých vlastností a schopností, dále na objevování a prohlubování své vize. Při cestě k žádoucím cílům je pro nás důležité vědět kde se nacházíme nyní. To nám vyjadřuje tvůrčí napětí.
tvůrčí napětí: vzájemné srovnání vize (toho, co chceme) a jasného obrazu skutečnosti (kde se nacházíme nyní, vzhledem k tomu o co usilujeme)
Podstatou osobního mistrovství je vyvolávání a udržování tvůrčího napětí ve svém životě. Lidé, kteří mají vysokou úroveň osobního mistrovství si jsou vědomi, že učení v jejich životě nikdy nekončí, že nikdy nejsou u cíle. Je to trvalý, nikdy nekončící proces. Odměnou je pro ně cesta, nikoliv ''cílová destinace''.
osobní vize
Vyjadřuje to, co čeho bychom ve svém životě chtěli dosáhnout, kam bychom se chtěli dostat. Pomáhám nám si uvědomit co od života chceme, srovnat si priority a zůstat motivování na své cestě.
vize: obraz žádoucí budoucnosti
Osobní vize musí vycházet zevnitř, nikoliv z vnější. Jen pokud bude vize naše vlastní, tak budeme dostatečně motivování k jejímu splnění. Poté co vize dosáhneme bude poslání to co nás požene dál, bude nás nutit stanovit si vizi novou.
poslání: filosofie a směr, kterým se člověk ve svém životě ubírá
Ve splnění naší vize nám často brání emocionální napětí. Jedná se o hluboké zklamání z toho, že se vize již nějakou dobu neuskutečňuje. Toto zklamání často vyřešíme tím, že svoji vizi umenšíme, aby se co nejvíce přiblížila současné skutečnosti a my byli opět spokojeni. Říkáme tomu symptomatické řešení. Na cestě za našimi cíli nám také brání strukturní rozpor - ''moc vaší bezmocnosti''. Jedná se o strukturu rozporných sil, které nás přitahují k tomu co chceme a zároveň nás od toho odtahují. Kvůli tomu se splnění vize zdá čím dál tím víc obtížné. Naše nevědomost přispívá k mocnosti strukturního rozporu, proto je důležité si tuto skutečnost uvědomit a bránit se jí.
oddanost pravdě
Vytrvalá ochota vyhýbat se a ničit způsoby, jimiž sami sobě bráníme vidět to, co je a proč jsou věci takové jaké jsou. Musíme se na tedy na věci dívat i z jiných úhlů a zjišťovat proč se věci mají tak jak se mají.
Mentální modely
Jsou to vnitřní představy o světě a o tom jak věci fungují, včetně předpokladů, předsudků a zobecnění, jež mají výrazný vliv na naše jednání. Každý člověk na svět a dané věci nahlíží jinak, jeho pohled a názor je ovlivněn vlastními zkušenostmi, z čehož vznikají předsudky. Cílem je se od těchto předsudků odprostit a nechat je stranou. Abychom se tomu přiblížili, je důležité si být vědom svých mentálních modelů a nenechat je upadat do podvědomí. Dobrým pomocníkem je levostranný sloupec - metoda, jenž pomáhá ukázat rozdíl mezi tím, co bylo řečeno a co si myslím, vynáší tím na povrch skryté předpoklady.
Pokud budu schopna své předsudky odkládat, budu se rychleji a efektivněji učit.
skoky abstrakce
Naše racionální myšlení snadno a velice rychle ''abstrahuje'' od konkrétních podrobností, rychle přeskakuje k zobecnění bez zvážení všech detailů. Podrobnosti nahrazuje jednoduchými pojmy, se kterými nadále pracuje. Pokud si danou skutečnost neuvědomujeme, silně to omezuje naše učení. Skoky abstrakce mění předpoklady v fakty.
Skoky abstrakce lze rozpoznat následujícími otázky:
Z jakých údajů je toto zobecnění odvozeno?
Jsem ochoten vzít v úvahu, že toto zobecnění může být nepřesné nebo zavádějící?
Odpovědět si na tyto otázky musíme s otevřenou hlavou, nesmíme se nechat ovlivnit. Pokud si totiž odpovíme na druhou otázku záporně, nemá cenu pokračovat. Pokud je to možné, prověřujeme zobecnění co nejvíce, jedině tak se můžeme vyhnout skokům abstrakce.
''Mentální modely a systémové učení jsou ruku v ruce, jedno se soustřeďuje na odhalování skrytých předpokladů a druhé na to, jak změnit stavbu těchto předpokladů a odhalit příčiny závažných problémů,,
Sdílená vize
Vize sdílená ve firmě mění vztah lidí k firmě. Přestává to být ''jejich firma'', stává se ''naší firmou''.
Sdílená vize není pouze myšlenkou, dává lidem smysl v jejich práci. Díky sdílené vizi, společnému obrazu budoucnosti, jsou přirozeně motivování a podávají lepší výsledky, vedou firmu k lepší výkonnosti. Bez sdílené vize se lidé ''rozchází různými směry''.
Základem je, že vize musí být správně stanovena. Pokud například zakládá pouze na poražení ''protivníka'' - konkurence, může organizaci z hlediska dlouhodobého oslabovat. S týmovou/firemní vizí by měli sounáležet všichni členové, protože jen tehdy ji mohou dosáhnout.
vytvoření sdílené vize
Sdílená vize by měla vyjít z našich osobních, právě tak je možné dosáhnout angažovaného zaujetí všech členů. Správné určení vize nějakou dobu trva, stojí to za to však. Vize se v průběhu let může také měnit, dokazuje, že tým se učí a posouvá.
,,Vize maluje obraz toho, co chceme vytvořit.’’
ATP: V našem týmu zatím vizi stanovenou nemáme, pracujeme na tom však. Začali jsme tím, že jsme si každý sepsali svoji osobní vizi, kterou jsme poté sdelili našemu team leaderovi. Na TS budeme používat metodu loďe, která by nám měla pomoct společnou vizi najít. Na základě našich osobních vizí a toho co nás jako tým žene dopředu postupně dojdeme k vizi, se kterou všichni členové souhlasí a vnímají ji stejně.