Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 09.01.2023

Pátá disciplína   Peter M. Senge

Pátá disciplína

Peter Michael Senge


,,Schopnost učit se rychleji než konkurence se může ukázat jako jediná stále udržitelná kompetitivní výhoda.'' 


Přesně toto Pátá disciplína dokazuje. Poukazuje na to, že pro vytvoření úspěšného týmu/ firmy je pět disciplín základních, jen díky tomu budou schopny se udržet na vrcholu trhu.


Již od malička nás učili, že pokud před námi stojí velký problém, bude pro nás jednodušší ho rozebrat na části, tak pro nás bude řešitelnější. Kvůli tomu však ztrácíme možnost vidět věci vcelku a vidět důsledky svých činů. ,,Je to jako skládat rozbité zrcadlo v naději, že jím uvidíme celý obraz'' - David Bohm. 


Pokud se této iluze vzdáme, jsme schopni si vybudovat ''učící se organizace''. 


Pět základních stavebních kamenů pro Učící se organizaci je: osobní mistrovství, mentální modely, společná vize, týmové učení a systémové myšlení. 


Osobní mistrovství


''Díky osobnímu mistrovství máme vyšší schopnost vidět vlastní propojenost se světem, soucit a oddanost celku. ''


Osobní mistrovství si zakládá na zlepšování svých vlastností a schopností, dále na objevování a prohlubování své vize. Při cestě k žádoucím cílům je pro nás důležité vědět kde se nacházíme nyní. To nám vyjadřuje tvůrčí napětí. 


tvůrčí napětí: vzájemné srovnání vize (toho, co chceme) a jasného obrazu skutečnosti (kde se nacházíme nyní, vzhledem k tomu o co usilujeme)


Podstatou osobního mistrovství je vyvolávání a udržování tvůrčího napětí ve svém životě. Lidé, kteří mají vysokou úroveň osobního mistrovství si jsou vědomi, že učení v jejich životě nikdy nekončí, že nikdy nejsou u cíle. Je to trvalý, nikdy nekončící proces. Odměnou je pro ně cesta, nikoliv ''cílová destinace''. 


osobní vize

 Vyjadřuje to, co čeho bychom ve svém životě chtěli dosáhnout, kam bychom se chtěli dostat. Pomáhám nám si uvědomit co od života chceme, srovnat si priority a zůstat motivování na své cestě. 


vize: obraz žádoucí budoucnosti


Osobní vize musí vycházet zevnitř, nikoliv z vnější. Jen pokud bude vize naše vlastní, tak budeme dostatečně motivování k jejímu splnění. Poté co vize dosáhneme bude poslání to co nás požene dál, bude nás nutit stanovit si vizi novou. 


poslání: filosofie a směr, kterým se člověk ve svém životě ubírá


Ve splnění naší vize nám často brání emocionální napětí. Jedná se o hluboké zklamání z toho, že se vize již nějakou dobu neuskutečňuje. Toto zklamání často vyřešíme tím, že svoji vizi umenšíme, aby se co nejvíce přiblížila současné skutečnosti a my byli opět spokojeni. Říkáme tomu symptomatické řešení. Na cestě za našimi cíli nám také brání strukturní rozpor - ''moc vaší bezmocnosti''. Jedná se o strukturu rozporných sil, které nás přitahují k tomu co chceme a zároveň nás od toho odtahují. Kvůli tomu se splnění vize zdá čím dál tím víc obtížné. Naše nevědomost přispívá k mocnosti strukturního rozporu, proto je důležité si tuto skutečnost uvědomit a bránit se jí. 


oddanost pravdě

Vytrvalá ochota vyhýbat se a ničit způsoby, jimiž sami sobě bráníme vidět to, co je a proč jsou věci takové jaké jsou. Musíme se na tedy na věci dívat i z jiných úhlů a zjišťovat proč se věci mají tak jak se mají. 



Mentální modely


Jsou to vnitřní představy o světě a o tom jak věci fungují, včetně předpokladů, předsudků a zobecnění, jež mají výrazný vliv na naše jednání. Každý člověk na svět a dané věci nahlíží jinak, jeho pohled a názor je ovlivněn vlastními zkušenostmi, z čehož vznikají předsudky. Cílem je se od těchto předsudků odprostit a nechat je stranou. Abychom se tomu přiblížili, je důležité si být vědom svých mentálních modelů a nenechat je upadat do podvědomí. Dobrým pomocníkem je levostranný sloupec - metoda, jenž pomáhá ukázat rozdíl mezi tím, co bylo řečeno a co si myslím, vynáší tím na povrch skryté předpoklady. 


Pokud budu schopna své předsudky odkládat, budu se rychleji a efektivněji učit. 


skoky abstrakce

Naše racionální myšlení snadno a velice rychle ''abstrahuje'' od konkrétních podrobností, rychle přeskakuje k zobecnění bez zvážení všech detailů. Podrobnosti nahrazuje jednoduchými pojmy, se kterými nadále pracuje. Pokud si danou skutečnost neuvědomujeme, silně to omezuje naše učení. Skoky abstrakce mění předpoklady v fakty. 


Skoky abstrakce lze rozpoznat následujícími otázky:


Z jakých údajů je toto zobecnění odvozeno?


Jsem ochoten vzít v úvahu, že toto zobecnění může být nepřesné nebo zavádějící?


Odpovědět si na tyto otázky musíme s otevřenou hlavou, nesmíme se nechat ovlivnit. Pokud si totiž odpovíme na druhou otázku záporně, nemá cenu pokračovat. Pokud je to možné, prověřujeme zobecnění co nejvíce, jedině tak se můžeme vyhnout skokům abstrakce.  


''Mentální modely a systémové učení jsou ruku v ruce, jedno se soustřeďuje na odhalování skrytých předpokladů a druhé na to, jak změnit stavbu těchto předpokladů a odhalit příčiny závažných problémů,,


Sdílená vize


Vize sdílená ve firmě mění vztah lidí k firmě. Přestává to být ''jejich firma'', stává se ''naší firmou''.


Sdílená vize není pouze myšlenkou, dává lidem smysl v jejich práci. Díky sdílené vizi, společnému obrazu budoucnosti, jsou přirozeně motivování a podávají lepší výsledky, vedou firmu k lepší výkonnosti. Bez sdílené vize se lidé ''rozchází různými směry''.  


Základem je, že vize musí být správně stanovena. Pokud například zakládá pouze na poražení ''protivníka'' - konkurence, může organizaci z hlediska dlouhodobého oslabovat. S týmovou/firemní vizí by měli sounáležet všichni členové, protože jen tehdy ji mohou dosáhnout. 


vytvoření sdílené vize

Sdílená vize by měla vyjít z našich osobních, právě tak je možné dosáhnout angažovaného zaujetí všech členů. Správné určení vize nějakou dobu trva, stojí to za to však. Vize se v průběhu let může také měnit, dokazuje, že tým se učí a posouvá. 


,,Vize maluje obraz toho, co chceme vytvořit.’’


ATP: V našem týmu zatím vizi stanovenou nemáme, pracujeme na tom však. Začali jsme tím, že jsme si každý sepsali svoji osobní vizi, kterou jsme poté sdelili našemu team leaderovi. Na TS budeme používat metodu loďe, která by nám měla pomoct společnou vizi najít. Na základě našich osobních vizí a toho co nás jako tým žene dopředu postupně dojdeme k vizi, se kterou všichni členové souhlasí a vnímají ji stejně. 

možné postoje vůči vizi: 

angažované zaujetí - chci ji, zasadím se o její realizaci, vytvářím veškeré potřebné ‘’zákony’’ - struktury

rozhodný souhlas - chci ji, udělám vše co bude možné udělat v ‘’duchu zákona’’

skutečná svolnost - vcelku vidím přínosy vize, dělá co se čeká, ale i více

formální svolnost -  vcelku vidím přínosy vize, dělá co se čeká, ale nic více

zdráhavá svolnost - nevidím přínosy vize, nechci ale přijít o práci (místo v týmu), dělám tedy téměř vše co se musí, dávám však najevo že o společnou věc opravdu nemám zájem

nesouhlas - nevidím přínosy vize a nedělám co se čeká

lhostejnost - ani pro vizi, ani proti ní, nezájem, bez energie - ‘’leklá ryba’’ 


Pro naplnění týmové vize je důležité, abychom všichni byli na stejné vlně, nejlépe tedy v postoji angažovaného zaujetí. 


Týmové učení


,,Dokud se nedokážou učit týmy, nedokáží se učit ani organizace.’’


V týmovém učení se prolína všech pět disciplín, pokud každý má tyto disciplína na vysoké úrovní, týmové učení je poté velice úspěšné. Požadovaný výsledek týmového učení je vyladění, to je fáze, kdy skupina lidí funguje jako jeden celek. 


Součástí týmového učení je umění vést dialog a diskuzi.


dialog

Dialog, rozhovor dvou a více lidí, který může, ale také nemusí vést k nalezení společného stanoviska. Podle Davida Bohma se skupina během dialogu ‘’otevírá toku rozsáhlejší moudrosti’’. Aby tento způsob vzájemného učení fungoval, je důležité aby si všichni členové navzájem naslouchali a dokázali se n chvíli pozasstavit a zamyslet. Nedílnou součástí je také odložení všech svých předpokladů a domněnek a vstoupit tak do dialogu s ‘’otevřenou hlavou’’. 


ATP: Před zapojením se do dialogu si na papírek napište svůj názor, svůj předsudek na danou situaci, téma. Po dobu dialogu ho nechte na papírku před vámi, odložte ho a vstupujte do dialogu s ''čistým štítem''. Tuto aktivitu jsme použili při jednom našem TS, pomohla nám odložit naše předpoklady.


3 základní a nutné podmínky dialogu:

  1. Všichni zúčastnění musí ,,odložit’’ své předpoklady, musí je doslova nechat ležet před sebou.
  2. Všichni zúčastnění se k sobě musí chovat jako kolegové.
  3. Dialog musí mít ,,facilitátora’’, který ,,bude udržovat kontext dialogu’’


ATP: K tomu aby se udržoval kontext dialogu a neodbíhalo se od tématu, je dobré si určit slovo. Pokud se vám bude zdát, že se příliš odbíhá od tématu a probíraná věc nemá s daným tématem nic společného a nemůže nám pomoct k nalezení společného stanoviska, řeknete toto slovo. U nás v týmu je to ‘’párno’’, pokud někdo toto vysloví skupina se vrátí zpět a zbytečně neplýtvá časem vedením dialogu o nečem co pro nás nyní nemá význam.


diskuze

Během diskuze se narozdíl od dialogu předkládají a obhajují odlišné názory. Vstupujete do ní s tím, že svůj názor někomu chcete vysvětlit a obhájit, nikoliv se něco nového naučit.


 Dialog a diskuse se mohou doplňovat, však většinou se stává, že je skupina nedokáže odlišit a dané dva způsoby se motají do sebe. Nedokáže vědomě přecházet z jedné formy do druhé, z formy učení do fáze rozhodování a obhajování.  


,,Vrcholem spolupráce odlišných lidí mohou být vědecké výsledky nejvyššího významu.’’


Systémové myšlení


Podle autora je tato disciplína tou nejdůležitější. Bez systémového myšlení nemá nic z předchozího celku, předchozích pěti disciplín vliv. Systémové myšlení si zakládá na tom vidět věci v souvislostech. Znamená to vnímat všechny detaily a zařadit je do souvislostí. K tomu musíme použít metanoiu - změnu myšlení. 


Systémové myšlení vyžaduje používaná systémových archetypů.



Systémové vzorce, které se vracejí. Odkrývají jednoduchost, ve složitých situacích. 



Systémové archetypy:


Když lépe pochopíte, jak svět funguje, budete úspěšnější (nejen) ve své profesi. Získáte nadhled a tudíž větší klid. Systémové myšlení je také etické, protože bere do úvahy potřeby všech částí systému a cílí k dlouhodobé prosperitě a zdraví.


,,Systémové myšlení bez mentálních modelů ztrácí mnoho ze své účinnosti.’


Zákony páté disciplíny


l - Problémy dneška pramení ze včerejších "řešení"

2 - Akce budí reakci - čím silněji tlačíš, tím více se to brání. Kompenzující zpětná vazba působí nejen ve velkých, ale i malých systémech.

3 - Chování se nejdřív zlepší, ale pak zhorší. Kompenzační zpětná vazba má zpoždění.

4 - Snadná řešení obvykle nic neřeší ("k tomu zapotřebí větší kladivo")

5 - Léčba může být horší než sama nemoc. Nesystémová řešení zvyšují potřebu čím dál větších zásahů, aniž by řešila jádro problému.

6 - Rychle znamená pomalu. Všechny systémy mají svou optimální rychlost fungování, kterou nelze beztrestně uspíšit.

7 - Příčiny a následky nejsou v těsné časové a prostorové souvislosti. Leverage - páčivý efekt. Páky jsou na různých úrovních.

8 - Malé změny mohou způsobit velké důsledky - jenže ty nejúčinnější páky bývají právě nejméně zřejmé. 

9 - Můžeš mít své maso a také jej sníst - ale ne naráz.

To, co se zdá jako neřešitelné dilema z pohledu okamžiku, může být snadno dosažitelné změnami rozloženými v čase.

10- Když rozřežeš slona na dvě části, nedostaneš dva slony.

11- Není na koho svalit vinu.

Je to kniha kterou si budu muset přečíst určitě ještě jednou, některé věci mi stále nejsou jasné. Věřím že při dalším přečtení budu mít na dané okruhy jiný pohled.


 Po dokončení knihy jsem si opravdu uvědomila, jak spolu všechny disciplíny úzce souvisí a pokud se všech těchto disciplínách budeme jako tým všichni zlepšovat, tak o Luotapě ještě něco uslyšíte.


„Real learning gets to the heart of what it means to be human. Through learning we re-create ourselves.“






Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: