Knihu jsem si vybral, protože o ní pořád před zkouškami a pak i na zkouškách někdo mluvil. Měli jsme na tuto knihu celé TS a zkrátka mě to všechno zaujalo natolik, že jsem se rozhodl knihu sám přečíst.
Kniha pojednává o 5 disciplínách, za, pomocí kterých můžeme dosáhnout efektivní učící se organizace. Té však v podstatě ve správném pojetí nikdy nedosáhneme, protože správná učící se organizace se neustále vyvíjí a posouvá směrem vpřed. Jde tedy spíše o proces nežli cíl.
5 disciplín popisovaných v knize:
Osobní mistrovství
Soustředění se na své vnitřní tužby a cíle, Snaha dosáhnout nejvyšší úrovně vlastních schopností. Jde o disciplínu věnující se osobním růstu a učení (být každým dnem lepší, než den předtím). V podstatě ho nelze dosáhnout a jedná se spíše o celoživotní proces při kterém se neustále učíme a zlepšujeme se ze své vlastní vůle, ne protože nás do toho někdo přinutil. K Osobnímu mistrovství se nedá přinutit a musí přijít z vlastní iniciativy. Jako takové je duchovním základem učící se organizace. A každý v učící organizaci by na něm měl sám pracovat a vylepšovat ho.
Sám vidím u sebe v této oblasti od příchodu do Tiimi velký posun. Na gymnáziu jsem naprosto přišel o chuť zlepšovat se, a posouvat se každým dnem. Teď na tom pracuji a myslím, že díky Tiimi jsem na dobré cestě a je to dle mého prostředí, které každému ulehčí, aby se snažil dostat se blíž svému osobnímu mistrovství.
Mentální modely
„Dva lidé s různými mentálními modely mohou pozorovat tutéž událost a mohou ji různě popisovat, protože zaměří pozornost na odlišné podrobnosti a různým způsobem si je vyloží.“
Každý jedinec má své zažité modely, které ho ovlivňují a kterými chápe svět. Naše mentální modely ovlivňují nejen to, jak na určité věci nahlížíme ale i jak v určité situaci budeme jednat. Je proto velmi důležité si své mentální modely uvědomit a pracovat s nimi.
Až nedávno jsem si uvědomil, jak moc se chováme a projevujeme zejména na základě mentálních modelů a myslím že je velmi důležité snažit se rozpoznat mentální modely ostatních a hodně věcí se tak vysvětlí a bude méně konfliktů. Sám ale se svými mentálními modely pořád bojuji a chci se naučit se na ně kouknout s větší objektivitou a rozebrat si je to je ostatně i cílem této disciplíny.
Sdílená vize
Učící se organizace není bez sdílené vize možná. Vize totiž představuje sjednocující cíl. Vysoký cíl pak podněcuje nové způsoby myšlení a jednání. Je i dle mého názoru naprosto nezbytná pro posouvání organizace směrem vpřed. Měla by se skládat z osobních vizí všech a nejlépe by s ní měli být všichni ztotožněni. Společná vize pak podporuje celkový týmový rozvoj.
My osobně u nás v teamu jsme s tím měli na začátku problém, protože každý si ji představoval trochu jinak. Nakonec jsme se ale na Training session dohodli, že převezmeme týmovou vizi Timiiakatemia, tedy cestu kolem světa. A každý si na ni nakonec našel něco svého.
Týmové učení
Předávání znalostí za pomocí dialogu nebo diskuse a učení se v týmu přináší velmi výrazné benefity, jelikož při učení využijeme více pohledů, perspektiv, mentálních modelů a znalostí, efekt bude několikanásobný, než kdybychom se učili jen jako jedinec. Základem týmového učení je však seberozvoj a samostatné učení a bez toho to není možné.
Týmové učení jsem před Tiimi neznal, avšak přijde mi vysoce efektivní a líbí se mi, že naše TSka, kde probíhá se snažíme neustále vylepšovat, aby nám přinášelo co nejlepší výsledky.
Systémové myšlení – Pátá disciplína
Disciplína umožňující vidět „struktury“, které jsou základem složitých situací, a rozlišovat změny s vysokým potenciálem účinnosti od změn s nízkým potenciálem účinnosti. Důležité pochopit že jsme součástí velkého systému. Musíme veškeré jevy chápat komplexně a chápat, jak jednotlivé prvky ovlivňují celkový systém a například při řešení problému tímto způsobem najít co nejefektivnější řešení. V knize se mi líbila hra o distribuci piva, kde bylo krásně vidět, že jedna věc ovlivní klidně i 5 dalších a my pomocí systémového myšlení můžeme tyto vazby vidět a připravit se na ně.
AAR – After action reflection
Jedna z metod reflexí vytvořena v armádě k vyhodnocování již proběhlých operací. Je tvořena 3 otázkami. Tato metoda se mi velmi zalíbila a využívám ji od té doby co jsem se o ni dozvěděl například v po projektové fázi kdy reflektuji na průběh a výsledek svého projektu.
Co se povedlo?
Co se nepovedlo?
Co jsem se naučil?
Co příště udělám lépe?
Můj názor na knihu?
Jsem rád, že knihu jsem si přečetl, i když už jsem ji nepotřeboval ke zkouškám. Některé části se mi líbily méně některé více, možná i proto že nějaké části knihy pro mě jsou momentálně aktuální a nějaké méně, proto chci do knihy v budoucnu ještě alespoň nahlédnout, abych mohl využít její plný potencionál. Učící se organizace je podle mého cestou, kterou se chci i v budoucím podnikání ubírat a jelikož metodika Tiimi je to tomu hodně podobná myslím že proto budu mít velmi solidní základ a doufám, že se svým teamem se za ty 3 roky studia co nejvíce učící se organizaci přiblížíme.