Pán prstenů
Vencovo něco
Proč?
Pro prdel, spojení různý teorie, připomenutí toho, co jsem už přečetl.
Následující text nesleduje dějovou linii ani návazné události. Popisuje jednotlivé situace z trilogie Pána prstenů na které je možné aplikovat teorii z leadershipu a podnikání.
„In strategic and innovative projects, as many service projects are, various T-shaped people with different background and roles are working together as a part of the same team. That is why and how they understand each other and are able to collaborate.“ (This is Service Design Thinking, 2012)
„The concept of T-shaped people was introduced to design and innovative field by design consultancy IDEO“ (Kelley, 2000)
Na základě T-Shaped people bylo vystaveno i původní společenstvo. Lidé, kteří byli odborníky v jednotlivých disciplínách – meč, luk, sekyra, kouzelník, měli porozumění v disciplíně boje a hluboké pochopení jejich odbornostech. Čtveřice hobitů pak tvořila subtým, také s vlastnostmi service project teamu.
Před vytvořením společenstva členové prošli vývojovými fázemi týmu a iterativním procesem service designu.
Přes vývojové fáze týmu je skvěle provedli leadři Gandalf a Erlond. Možná pro to byl průchod tak rychlý. Teorii k popisu jednotlivých vývojových fází najdete v literatuře na spoustě míst. Já se zaměřím, na roli leadera při průchodem těchto fází.
„Situational Leadership is particularly useful when dealing with individual team members because it encourages you to adapt and choose the most effective approach. It can also be applied in team or group settings. As the team moves through the stages of group development, you might find that the four styles within Situational Leadership will fit. They may not be an exact best fit, but as a starting point it can help you move the team forward."
"Forming -> S1 Telling or directing
Storming -> S2 Selling or coaching
Norming -> Participating or joining
Performing -> Delegating or monitoring“
(Graham Yemm, 2012)
Forming – uvídání, představení problému a říkání kdo má co dělat
Storming – po neúspěchu rozbití prstene sekyrou, selling a coaching na cestu do Mordoru - konflikt
Norming – Gandalf se přidává k Frodovi
Performing – Gandalf deleguje úkoly po cestě a monitoruje, jak jsou vykonávány, zároveň sleduje jak si kdo daří.
Iterativní proces service designu
Exploration -> creation -> reflection -> implemetion
(This is Service Design Thinking, 2012)
- Tyto čtyři prvky jsou v neustálém cyklu. Můžeme si všimnou podobnosti s triple-looped learingem, nebo iteračním procesem Lean Startupu a The Double Diamond.
Problém: Prsten existuje
Řešení: Zničíme prsten
1.
Exploration: Zničíme ho sekerou?
Creation: Gimli seká.
Reflection: Nepovedlo se rozbít prsten sekyrou.
2.
Exploration: Prsten nerozbije žádné z umění lidí, elfů, ani trpaslíků. Musí být vhozen do Hory Osudu
Creation: Cesta do Mordoru.
Reflection: (Pro tento oddíl by mohla být samostatná esej. A jedná se o proces, který se pravděpodobně nebude opakovat, proto zde reflexi neudělám.)
Implementation: Vhození prstene do Hory Osudu.
Proč si nechal jít Froda jenom se Samem? Po Gandalfově „smrti“ padly odpovědnosti leadera na Aragorna. Byl ve své roli velmi krátkou dobu, ale přesto nechal jít Froda jen se Samem. Pokud by se řídil metodikou Lean Startup, věděl by, že musí identifikovat nejrizikovější část jejich plánu.
„Riziko: Stav nejistoty, kdy některé možnosti zahrnují ztrátu, katastrofu nebo jiný nežádoucí výsledek.“
„Způsob vyčíslení rizika ve vašem byznys modelu spočívá ve vyčíslení pravděpodobností konkrétního výsledku spolu s vyčíslením souvisejících ztrát. To je klíčem ke stanovení nejriskantnější části byznys plánu a k určení, kde máme začít.“
(Ash Maurya, 2016)
Aragornův decision making byl na pováženou ve spoustě situací, ale nakonec se z něj stal velmi dobrý leader. To ukazuje fakt, že dokázal povolat armádu reálně mrtvejch lidí (z tý strašidelný hory). Asi dával pozor, když vývojovýma fázema procházelo společenstvo. I po situaci v hoře jsme totiž viděli prvky formingu, stormingu, normingu, performingu a nakonec i adjourningu.
Pass the torch
Teorii komunity z knihy Get together je možné vidět u armády mordoru. Leadership byl delegován z důvodu Sauronovi neschopnosti komunikovat s fyzickým světem. Musel všechno delegovat. Jediné, co dělal byl controling a monitoring. Leadership byl jasný a Sauron plánoval do budoucna, takže i zastupitelný.
„Learn to feel comfortable with the whole area of monitoring and controlling performance. A key part of your role as a leader is to be able to let the team and the individuals know how they are doing against objectives and the direction you set.“
(Graham Yemm, 2012)
Gandalf a business model generation
Záchrana Středozemě je velký cíl. Čaroděj proto potřebuje pomůcku, kterou budeme reprezentovat byznys model canvasem.
Customer segments: Lidi, elfové, trpaslíci, čarodějové, hobiti, enti, zvířata.
Value proposition: Budete žít v míru a klidu.
Revenue streams: Daně, naturálie, čas.
Channels: Poslové a verbíři
Customer relationships: Leading by example
Key activities: Navštěvovat různá místa a ovlivňovat politiky
Key resources: Lidé, znalosti, jídlo, koně, prsten moci
Key partnerts: Rohan, Stromovous, Aragorn, Glum, Frodo
Cost structure: Jídlo, koně, náklady na cesty
Jednalo se o produkt pro Mass market.
„Business models focused on mass market do not distinguish between diferent Customer Segments. The Value proposition, Distributon Channels, and customer Relationships all focuse on a large group of customers with braoadly similar needs and problems. This type of business model is often found in consumer electronic sector.“
(Alexander Osterwalder, 2013)
Hale, Baťa to dělal, my to děláme a dělali to třeba i Enti. Co je to? Training session. Enti stojí okolo šutru a vykecávaj se dýl než my. Stejně jim je to naprd, protože neví, že Saruman půlku Fangornu vykácel.
Poučení: Čichejme k sýru často.
(Spencer Johnson, 2014)