Osobní business model, co si pod tímto pojmem představit, když slovo „business“ nezní osobně? Také mě to zajímalo a z toho důvodu jsem si vybrala do svého Reading programu tuto knihu. Často poslední dobou okolo sebe poslouchám slova jako „osobní značka“, „branding“, „vlastní business“ a tak jsem se chtěla do tohoto tématu ponořit. Dalším z důvodů, které mě popohnali, byl fakt, že jsem nevěděla, čemu bych se chtěla po pracovní stránce věnovat. Vyzkoušela jsem si akorát marketing, ale nikdy jsem třeba neměla na starost administrativu, nebo vedení projektů jako takové. Jsem ráda, že mi kniha dala to, co jsem od ní čekala, možná i více. Zaměřuje se primárně totiž na dovednosti, schopnosti, zájmy a styl osobnosti. Díky této knize jsem se dostala více do hloubky sebepoznání.
Během čtení knihy jsem si zapisovala důležité body do myšlenkové mapy. Přikládám zde pár pro mě nejdůležitějších map.
JAK POSTUPOVAT PŘI VYPLŇOVÁNÍ OSOBNÍHO BUSINESS MODELU?
Prvním krokem je vyplnění business modelu dle otázek znázorněné výše (viz. jaké jsou otázky kladené v osobním business modelu).
Následuje reflexe na náš život, zamyšlení se nad otázkami, kam v životě směřujeme a jaké jsou naše ambice v osobním a pracovním životě. Všechny kroky jsou v knize doprovázeny dílčími úkoly. Po reflexi následuje revidování prvotního business modelu. Po reflexi se totiž můžeme začít dívat na dílčí části modelu jinak a je potřeba je upravit, přehodnotit. Přehodnotit svůj pracovní život od základů. Když už máme zrevidované „plátno“, je čas na jednání, dát věci do pohybu. V první řadě je důležité spočítat svou obchodní hodnotu. Jakmile budete mít poslední dílek plánu hotov, následuje
otestování modelu na trhu. Co dál? Pokud zjistíte, že zákazníci nejednají, jak jste očekávali, je zapotřebí projít celý plán ještě jednou. Pokud otestování bylo úspěšné, máte vyhráno.
9 STAVEBNÍCH PRVKŮ LEAN CANVAS
PRIMÁRNĚ SE POHYBUJI V OBLASTI MARKETINGU, MARKETINGOVÝ PROCES OSOBNĚ ZDŮRAZŇUJI.
Upřímně jsem si myslela, že kniha bude celá jen o tvorbě Lean Canvas - představovala jsem si, že bude akorát obsahovat jiné prvky a vysvětlivky + návod, jak procesem projít.
Kniha mě ale mile překvapila! Byla rozdělena na 5 částí, kdy jsem se postupnými úkoly jako je např. kroužkování v seznamu vlastností a následně předání úkolu svým
blízkým, abych zjistila, jak na mě nahlíží ostatní - vlastnosti které všichni zaškrtli jsou mou podstatou. Zkoumala jsem osu svého života - hledala negativní a pozitivní události a v těch pozitivních, jsem šla do hloubky a zjišťovala, čemu jsem se věnovala, zda události měli společný faktor a následně jsem zkoumala jaké dovednosti, schopnosti jsem při události využívala. Knížka mě ve zkratce provedla od A do Z při tvorbě osobního business modelu. (ten přikládat nebudu, nechám si ho pro sebe :) ) Líbilo se mi, že v knize bylo více jak 100 osobních příběhů, které doplňovali veškeré kapitoly a dílčí úkoly z lidské perspektivy, k čemu jim dané uvědomění pomohlo.
Kniha mě zaujala, protože jsem se opravdu zamyslela sama nad sebou a šla jsem do hloubky sebepoznání ... vzpomínala jsem také na své zájmy z dětství, které se díky knize budu snažit probudit :) … často jsme v dětství do některých aktivit tlačeni a nevěnujeme se tomu, kde jsme byli ve flow. Pak ve své dospělosti zjišťujeme, že to co děláme, nás nedělá šťastnými a musíme se vracet a vzpomínat na aktivity, které nás naplňovali a začít se jim věnovat.