Knihu doporučuji všem, kteří se chtějí něco dozvědět o podnikání, nebo ještě ani neví, jestli je podnikání pro ně. Kniha popisuje hlavní myšlenky podnikání i otázky, které bychom si měli zodpovědět před tím, než o podnikání vůbec začneme uvažovat (Proč?), je zde i rozvedeno téma, nad kterým jsem dlouhou dobu přemýšlel, jestli začít podnikat sám/s kamarádem, s rodinou a také jaké jsou úskalí podnikání – jaké problémy můžou/nastanou.
Je mi líto, že jsem knihu nečetl dříve, jelikož kniha funguje jako návod podnikáním od vymýšlení nápadu, analyzování trhu atd. Naučil jsem se spoustu nových technik a metod, o kterých jsem slyšel, ale nevěděl jsem, jak je použít, nebo jsem neviděl jejich plný potenciál.
Brainstormin – metoda pro vymyšlení největšího počtu nápadů
1. Fáze Divergentí – co nejvíce myšlenek/nápadů se zapisuje na tabuli
V této fázi se nápady nehodnotí, pouze se zapisují myšlenky
Časově omezené
2. Fáze Konvergentní - Vybírání nejlepších/proveditelných nápadů
Každý člen vysvětluje svoje myšlenky dopodrobna
K vybrání nápadu může sloužit hlasování/rozdělování kapitálu
Painstorming
Hledání problémů v našem okolí, a jejich následné řešení
Zaměřené na problém zákazníka
6-8-5
Každý člen na papír namaluje 6-8 nápadů
Lepší pro členy, kteří se tolik neprosazují nahlas
1. Fáze – 5 min malování nápadů (nemusí být detailní)
2. Fáze – prezentování nápadů podle obrázků
Myšlenkové mapy
Mapa znázorňující problém, od kterého se odvíjí řešení, od řešení se odvíjí provedení atd.
Rozhovor
Hloubkový rozhovor se zákazníkem, na řešení jeho problému
Nesnažit se příliš strukturovat, aby zákazník neodpovídal jenom ano/ne
Snažit se rozproudit debatu, kdy zákazník nám pomáhá upravit/zdokonalit produkt
Divergentní myšlení – kreativní myšlení na vymyšlení největšího počtu nápadů
Konvergentní myšlení – racionální myšlení pro vybrání nejlepšího nápadu
MVP – minimální životaschopný produkt
B2B – business to business – zákazník je firma
B2C – business to consumer – zákazník je zákazník
P2P – peer to peer – zákazníci poskytují službu jiným zákazníkům (Uber, Airbnb)
Freemium – ochutnávka pro zákazníka
Lock-in – zákazník si koupí produkt, ale musí dokupovat od stejné firmy (břity Gillette)