Od nápadu k podnikatelskému plánu
Proč jsem si knihu vybrala?
Knihu jsem si vybrala z více důvodů, první z nich je, že jsem neměla dostatečné znalosti, abych byla schopná vytvořit podnikatelský plán ke svým projektům a vlastně jsem ani řádně nevěděla, co podnikatelský plán je a k čemu je potřeba. Dále mne zaujal samotný název knihy a dostala jsem na ni doporučení, od mnoha lidí z mého týmu a posledním důvodem, byla nutnost přečíst knihu k samotnému zápočtu k předmětu.
Obsah:
Kniha je velmi obsáhlá, v knize se dozvídáme o tom, jak kreativita funguje, při vzniku našich nápadů, jak tyto nápady zrealizovat, hledat příležitosti, pro jejich uplatnění a realizaci, jak již název napovídá, tak kniha pojednává i o tom, jak vytvořit podnikatelský plán, co by měl a neměl obsahovat, jak ho mít co nejvíce funkční pro naše podnikání. Také se zde dozvídáme, jak si ověřit za co a jak budou zákazníci platit, dozvídáme se zde i o důležitosti průzkumu trhu.
Myšlenky, které mne zaujali:
Podnikat sám, nebo s někým?
Obě možnosti mají své klady i zápory a je na daném člověku, co mu vyhovuje a pro co se rozhodne. Když podnikáme sami, sklízíme 100% zisk, nemusíme se dělit, nemusíme dělat kompromisy, můžeme si to zkrátka a dobře dělat podle sebe. Zároveň tato možnost sebou ale přináší i velkou časovou náročnost, velkou zátěž na psychiku a výhoda a zároveň nevýhoda je, že jste na všechno sami a nemáte prostě parťáka, který by vám rozuměl a na kterého by jste se mohli spolehnout.
Výhody podnikání s někým může být sdílení odpovědnosti, máte parťáka o kterého se opřít, vzájemně se obohacujete a vzděláváte, víc hlav, víc ví. Ale mínusy mohou být časté dělání kompromisů, delší proces
Metody z knihy:
6_8_5 (6 až 8 nápadů v 5 minutách)
Již samotný název metody vypovídá, o čem metoda je:
Účastníci dostanou 2 papíry s 6 okýnky a mají 5 minut do každého okénka nakreslit jejich nápad. (Díky kreslení aktivujeme jinou část mozku, než při psaní.) Následně po 5 minutách mají účastníci čas na prezentaci svých malůvek.
Brainstorming
Brainstorming je skvělým nástrojem ke spontánnímu hledání nápadů. Brainstorming se z nás snaží dostat co nejvíce myšlenek v omezeném čase. I když jde převážně o skupinovou aktivitu, brainstormingovat můžeme i jako jednotlivci. Hlavními pravidly této aktivity jsou naslouchat nápadům ostatních, nekritizovat a odsuzovat, podporovat odvážné nápady, stavět na nápadech ostatních, čím více, tím lépe.
Painstorming
zaměřuje se na problémy zákazníků, vytváří zadání pro hledání podnikatelské příležitost
Struktura podnikatelského plánu:
1. Shrnutí.
2. Charakteristika produktu a vlastníka:
3. Analýza trhu a zákazníků:
4. Analýza konkurence:
5. Analýza dodavatelů:
6. Personální zabezpečení:
7. Marketing:
8. Finanční plán:
9. Analýza rizik:
10. Vyhodnocení projektu:
11. Přílohy.
Zásady, které by měl podnikatelský plán dodržovat:
Každý plán by měl být samozřejmě srozumitelný a mělo by být jasné co je naším cílem a nápadem. Mělo by být z podnikatelského plánu poznat, zda-li je daný nápad reálný a i informace v tomto plánu uvedené, také je zde se zmínit o riziku a počítat s ním
Závěr:
Tato kniha je velmi obsáhlá a pro mne osobně byla i velmi čtivá a hlavně nápomocná a již teď aplikuji informace z této knihy do praxe, kdy vytvářím podnikatelský plán na jeden ze svých projektů.