Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 15.03.2022

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Od nápadu k podnikatelskému plánu


Proč právě ji?


Knihu Od nápadu k podnikatelskému plánu jsem si vybral po doporučení od mých spolužáku. K mému přemluvení přečíst včas knihu mi velmi pomohl termín odevzdání eseje pro pana Moulise.  


Co jsem si z knihy odnesl?


Od knihy jsem toho moc neočekával a předpokládal jsem, že mnoho věcí už budu znát ze svých zkušeností a z knih, které jsem si už přečetl (Podnikání z lavice,..), avšak mě kniha mile překvapila a osvěžila mi mnoho zajímavých vychytávek k podnikání. Dozvěděl jsem zajímavé nové metody, které bychom mohli aplikovat v našich projektech/ v týmu a díky nim se tak mohli posunout zas o krok dál. V mé eseji Vám vypíšu pro mě nové a celkově zajímavé pojmy z knihy, protože jich je zde napsaných nespočet.


Konvergentní a divergentní myšlení


Na začátku si musíme připomenout dva velmi jednoduché, avšak velmi důležité pojmy, bez kterých nebudeme moct správně plánovat a realizovat naše projekty. Jedná se konvergentní a divergentní myšlení.

Konvergentní myšlení používáme každý den, v podstatě skoro vždycky, kdy jsme zvyklí nějak myslet a řešit dané problémy. Proto konvergentní myšlení je nejlepší pro výběr finálního nápadu a řešení.

Při divergentním myšlením zapojujeme více kreativitu. Díky tomu se liší od konvergentního myšlení Je jiné tím, že nás nutí se na chvíli pozastavit, udělat krok zpět a přicházet s novými inovativními řešeními, což je velmi důležité, když se snažíme přijít na nový podnikatelský nápad. Proto divergentní myšlení potřebujeme nejlépe vždy ve fázi hledání různých nápadů.


Pojmy


Brainstorming


Myšlenková mapa


Metoda 6_8_5


Metoda 6_8_5 je metoda, kde se kombinují prvky brainstormingu a kreativity, protože u téhle metody kreslíme. Po dobu pěti minut bychom měli nakreslit do 8 políček naše nápady/myšlenkové pochody a následně si sdělit s ostatními kolegy, co nás napadlo. Tuhle metodu můžeme praktikovat několikrát po sobě.


O téhle metodě už jsem dříve slyšel, avšak jsem jí nikdy nevyužil v žádném našem projektu. Možná je to i tím, jaký typ člověka přesně jsme a jestli je nám blízké vyjadřovat svoje myšlenky kresbou. Určitě bych si rád tuhle metodu někdy vyzkoušel na hodině TS a sám zjistil, v čem se liší a v čem je může být lepší než ostatní metody.


Painstorming


O metodě Painstorming jsem do této chvíle neslyšel, i když tahle metoda je velmi prostá a určitě jsem jí už někdy nevědomě použil. Jedná se o metodu, kdy nehledáme nové nápady, jak v brainstormingu, ale spíše se zamyslíme nad tím, co ostatní lidi může trápit a jaké problémy náš projekt může mít.


Metoda se mi velmi zamlouvá a určitě si myslím, že tuhle metodu můžeme aplikovat v našich týmových BG, kde pávě řešíme nějaké konkrétní problémy dané firmy. Určitě metodu v budoucnu vyzkouším a zjistím, jestli metoda opravdu dobře funguje.


Business model


Business model by měl mít udělaný každý podnikatel a firmy, která chce dosáhnout nějakých výsledku. Rozumíme tím způsob, jak budeme získávat finanční prostředky od našich zákazníku a jak celkově budeme vydělávat. Byznys plán je opravdu důležitý, abychom si uvědomili, jak a jestli vůbec můžeme vydělat potřebné peníze v našem projektu.

Business model a Podnikatelský plán jsme nedávno i probírali na našich hodinách TS, kde jsme si celkově uvědomili, jak tyhle dvě metody jsou pro nás nezbytnou součástí každého projektu.


Druhy business modelů


Freemium    = služby na omezený čas zdarma

- typ business modelu, který zákazníkům nabízí služby na omezený čas zdarma a následně očekává, že zákazníci budou tak spokojený, že si příště za produkt rádi zaplatí.


Lock-in          = pro provoz produktu musí zákazník opakovaně dokupovat části, aby vše správně fungovalo (nástavce/žiletky na strojek)

 - velmi podobným konceptem je známá značka Apple, která nabízí zákazníkovi mnoho produktu a komponentu, které si může koupit ke svému mobilnímu/počítačovému zařízení. Pokud zákazník chce, aby mu vše nejlépe fungovalo, musí si dané komponenty koupit od tentýž značky, jinak by vše nefungovalo, tak jak si představuje.


Předplatné/pronájem = každý měsíc atd.

- využívají například streamovací a hudební platformy, kde si musíme každý měsíc platit předplatné, abychom mohli platformu používat. Známé značky jsou Netflix, Spotify, HBO GO.


Sdílená ekonomika = je pronájem, výměna nebo sdílení majetku (Airbnb)

- Je business model, který lidem nabízí pronájem, výměnu, anebo sdílení majetku. V poslední době je sdílená ekonomika velký trend ve světě.

 

Elevator Pitch

·     Charakteristika produktu

·     Na jaký trh směřujeme, kdo bude naším zákazníkem a jak velký tento trh je.

·     Jak budeme generovat zisky (jak na tom vyděláme)

·     Kolik chceme po investorovi a co mu za to nabízíme (velikost podílu ve firmě)

 

Bod zvratu = dolní hranice našich finančních scénářů.

- Je dobré si spočítat bod zvratu, abychom věděli, při jakém objemu produkce začneme vydělávat a budeme v zelených číslech. Mnoho lidí na bod zvratu zapomíná a následně se diví, jak to, že i když úspěšně prodává své produkty, tak je v červených číslech.

 

 

Crowdfunding

Crowdfunding znamená získání finančních prostředků od různých investorů. Příkladem jsou sbírky v online prostředí (například platforma HitHit a Donio – start up projekty) Základem crowdfundingu je poutavá, autentická kampaň, která umí lidi zaujmout.


V dnešní době je crowdfunding velmi známý a mnoho firem, charit tyhle metody využívají, Češi rádi přispívají na dobročinné věci a na zajímavé start upové projekty a patříme tak v tomhle mezi unikáty na celým světě.

 

Modely crowdfundingu

1.    Donation model – dárcovský (charita)

2.    Reward-based model – odměnový

3.    Debt-based model – půjčkový

4.    Ekvity-based model – podílový

 

Kampaň má 5 částí:

1.    Projekt

2.    Promo video

3.    Odměny

4.    Kalkulaci nákladů

5.    Komunikaci

 

Závěr:

Tak tohle je můj výcuc z knihy Od nápadu k podnikatelskému plánů. Kniha mě nakonec milé překvapila, a hlavně mi osvěžila a rozšířila mnoho poznatku, které jsem se už v týmu učil. Určitě v blízké době mnoho metod, které jsem ještě nepraktikoval vyzkouším a následně zpětně zreflektuji, jestli jsou metody opravdu užitečné. V našem novém projektu zkoušíme všechny možné metody a určitě si blízké době budeme vytvářet náš business plán a logický rámec. Jsem zvědavý, jak nám to vše pomůže a ulehčí v budoucnu naší cestu.


Je pro mě škoda, že jsem na knihu neměl více času a musel jsem jí rychle přečíst, kvůli odevzdání eseje k zápočtu. Určitě se ke knize ještě někdy zpětně vrátím a vytáhnu si z ní potřebné poznatky. Mám rád tenhle typ knih a za mě určitě dávám palec hore a jdu se rychle vrhnout na další knihu.



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



- 11.01.2023 - 16:08


Jonáš - 09.04.2022 - 13:32


Co tě z knihy obohatilo nejvíce? Neboj se více sdílet své ATP i z věcí, které jsi již znal, případně porovnat různé pohledy na jednu metodu z vícero knihy. Co tě vedlo k tomu sdílet zrovna crowdfunding? Plánuješ jej využít ve svém projektu?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: