Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.03.2022

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Proč jsem si knihu vybrala?


Kniha je klíčem k zápočtu k předmětu Provoz a hospodaření malého podniku II., a proto jsem se jí rozhodla přečíst. Mimo to jsem zjistila, že kniha slouží jako skvělý postup pro vytvoření podnikatelského plánu, který nás v našem projektu čeká zhotovit, a proto si myslím, že je kniha dobrým začátkem.



Na začátku knihy se můžeme dozvědět o různých kreativních metodách, které nám poslouží k vytvoření nápadu, dále následuje, jak náš nápad ověřit či jestli bude funkční. 


Brainstorming (útok mozku na problém)

- Skupina lidí se snaží přijít s co nejkreativnějším a nejužitečnějším nápadem či východiskem pro vyřešení problému. Každý z členů skupiny přichází s nápady či řešením bez ohledu na jejich množství. Brainstorming velmi často používáme například na birthgivingu.



Jak vybrat ten nejlepší nápad?

Metody nám sice pomáhají jistý nápad vymyslet, ale jak nalézt ten pravý? 


-hlasování nálepkou (každý člen teamu má dvě nálepky a hlasuje nalepením na zeď či papír o nejlepší nápad)

-hra na investory (členové teamu investují do nápadu, který se jim líbí více, jako by investice byly jejich vlastní.)



Myšlenkové mapy

-lehká vizuální technika, kde místo zapisování nápadů kreslíme síť klíčových slov a pomocí čár a šipek znázorňujeme vztahy mezi nimi. Tuto metodu se snažím používat i v mém osobním životě.


Painstorming

-varianta brainstormingu pro hledání nových nápadů, ačkoliv u painstormingu se vracíme zpět a hledáme trápení a problémy našich zákazníků.


Lean canvas

-jeho podstatou je vztah problém-řešení. Pro podnikatele je největším rizikem investovat čas a peníze do produktu, který nikdo nepotřebuje. Lean canvas nám pomůže se zamyslet nad naším byznys modelem a také najít případné slabiny podnikatelské příležitosti.

Obsahuje: problémy, existující alternativy, zákaznické skupiny, první vlaštovky, unikátní nabídka hodnoty, srozumitelný popis, řešení, cesty k zákazníkům, cenový model, struktura nákladů, klíčové ukazatele a neférovou výhodu.




Kdo je náš zákazník a jaké jsou jejich potřeby?


Pokud máme již zhotoven nápad a myslíme, že je zcela perfektní musíme zjistit, kdo jsou naši zákazníci a co si přesně přejí. 


Hodnotový canvas (Value Added Cancas)

-využíváme ho k zachycení toho, co víme o budoucích zákaznících. Pomůže nám strukturovat poznatky a podrobněji přemýšlet o naší budoucí službě či produktu.


Zákazník

Práce a úkoly-co dělají, co je náplní jejich práce

Co chtějí-po čem naši zákazníci touží? Co by chtěli ve svém životě?

Trápení-co se jim nelíbí? Co je trápí? Co jim vadí?


Výrobek nebo služba

Výrobek nebo služba-co nabízíme, co je podstatou našeho řešení

Úleva od trápení-jak náš výrobek či naše služba zákazníkovi pomůže od jeho trápení

Benefity/zlepšení-jaký pozitivní dopad náš výrobek či služba na zákazníka má


Zákazník vs. Uživatel


Zákazník je ten, co službu či produkt koupí s uživatel je ten co produkt či službu využívá. Například maminka koupí zmrzlinu synovy, který jí sní. Maminka je zákazník a syn uživatel.



Podnikatelský plán

-písemný dokument, který popisuje všechny podstatné okolnosti související s podnikatelskou činností.

-utřídění myšlenek o podnikatelském plánu, spočítání, zda se nám vrátí vložené finanční prostředky, odhad, zda změna ve stávajícím byznys modelu přinese očekávaná pozitiva=proto vytváříme podnikatelský plán.

-také nám může pomoci zjistit, že se nám podnikání nevyplatí


Struktura podnikatelského plánu


1.    Shrnutí 

2.    Charakteristika produktu vlastníka – popis, proč právě já, výhody, legislativní požadavky

3.    Analýza trhu a zákazníků –charakteristika trhu, cílové skupiny

4.    Analýza konkurence –určení přímé konkurence, v čem je pro nás konkurence ohrožení

5.    Analýza dodavatelů – dodavatelské zabezpečení, přehled nákladů na vstupy

6.    Personální zabezpečení – pracovní pozice, mzdy, 

7.    Marketing – 4P (cena, propagace, distribuce, produkt), marketingový rozpočet

8.    Finanční plán – zakladatelský rozpočet, roční cash-flow, roční výsledovka

9.    Analýza rizik – kde hrozí riziko neúspěchu, prevence před riziky

10. Vyhodnocení projektu – návratnost investice, efektivnost investice, další potencionální růst

11. Přílohy –obrázky pro lepší pochopení služby či produktu


Závěr


Podnikatelský plán jsme před nedávnem měli jako samotné téma na našem training session a jsem ráda, že jsem si nyní i přečetla samotnou knihu a doplnila potřebné informace. Podnikatelská plán nás v našem projektu v budoucí době čeká zhotovit k samotné zkoušce a myslím si myslím, že po přečtení této knihy to pro nás bude o něco jednodušší.







Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 1

18.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

18.04.2024

Kategorie: Vedení

Body: 3

18.04.2024

Kategorie: Management

Body: 0

18.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: