Proč jsem si knihu vybral?
Kniha mě zaujala už svým obalem, a tak jsem neváhal a zakoupil si ji v tištěné verzi. Doufal jsem, že v ní také najdu spousty informací o tom, jak z dobré myšlenky v hlavě udělat reálný projekt. A v neposlední řadě je kniha povinná do jednoho z předmětů.
Co si z knihy odnáším?
V první řadě kniha mluví o získání nápadu, tedy o tom, jak přijít s inovativním nápadem na podnikání. Je zde prezentováno hned několik kreativních metod. Hodně se mi také v této kapitole líbila část o kovengertním a divergentním myšlení a jak je důležité využívat obě.
Brainstorming – metoda kterou v týmu často používáme jak v projektech na na birthgivinzích, myslím že netřeba dále představovat
6_8_5 (6-8 nápadů v 5 minutách) – Jde o to zakreslit do 6 čtverečků na papíru až 6 nápadu a následně je představit svému týmu. Podle knihy zde vznikají ještě inovativnější nápady než při brainstormingu hlavně kvůli absenci sociálního tlaku (kdy se bojíme něco navrhnout abychom nebyli za blbce). Tuto metodu jsem ještě nepoužil, i když už ji znám déle protože se absolutně neumím vyjadřovat kreslením a proto myslím, že by pro mě osobně neměla smysl.
Myšlenkové mapy
Paintstorming – pozorování lidí kolem sebe a zapisování si jejich problémů a nedostatků a následné vymyšlení řešení v podobě podnikatelského plánu.
Dále mě zaujala část o tom, jestli podnikat sám anebo v týmu. Jelikož v Tiimi máme podnikat jen v týmu, lépe jsem si dokázal uvědomit jaké výhody a nevýhody to sebou nese. Je sice skvělé na všechno nebýt sám a mít se kdykoli na koho obrátit, někdy však může být příjemnější si věci rozhodnout sám a nemuset se s někým domlouvat. Dále také ve více lidech se víc dělí zisk, při samostatném podnikání jde vše do kapsy jen vám. Momentálně jsem však rád že celá tíha rozhodování není jen na mě, avšak v budoucnu bych rád zkusil i podnikání jen sám za sebe.
Metoda Design Thinking (postup při návrhu výrobků a služeb)
Postup:
Porozumění – procházíme existující data, statistiky, výsledky hledání na internetu atd.
Pozorování – kontaktujeme potencionální zákazníky za účelem vytvoření vlastních primárních dat
Úhel pohledu – Shromážděná data procházíme a diskutujeme s týmem, probíráme překvapivé poznatky a tvoříme si názor a definujeme si výzvu
Generování nápadů – snažíme se najít co nejvíce řešení pro výzvu z předchozího kroku
Prototypování – vyrobení prvních prototypů
Test – dáme prototyp otestovat zákazníkům
Jedná se o iterativní metodiku proces tedy neprocházíme jednou ale podle potřeby se vracíme do jednotlivých fází a postupujeme od znova. Tato metoda se mi velmi líbí a použiji ji na startu svého projektu, který mám delší dobu v hlavě a s jehož začátkem mi tato kniha velmi pomohla.
Velká část knihy je o sestavení business plánu pro sebe i pro investory. Za to jsem opravdu rád, protože před přečtením této knihy jsem neměl tušení s čím přesně bych měl za investory jít a kniha mi to do puntíku představila. Od analýzy trhu po sestavení rizik, analýzy konkurence po finanční plán, prostě vše, co by potencionálního investora mohlo zajímat a zvyšuje nám to tak šanci na úspěch, že se mu projekt zalíbí.
Můj názor na knihu
Zpočátku na mě kniha působila trochu zmatečně, jako náhodné podnikatelské informace naházené k sobě, postupem však kniha nabízela zajímavější a zajímavější informace a druhá polovina knihy o 2 již sestavených podnikatelských plánech byla opravdu užitečná a jsem rád že mi knihy ukázala krok za krokem, jak vytvořit podnikatelský plán nebo i jak vést crowdfoundingovou kampaň. Knihu bych doporučil všem prvákům a všem začínajícím podnikatelům.