Proč právě tato kniha?
Knihu jsem si upřímně přečetla převážně kvůli splnění zápočtu k předmětu Provoz a hospodaření malého podniku II. Nicméně jsem ráda, že jsem tak učinila, protože mi dokázala ukázat možná řešení problému, se kterými se momentálně ve svém projektu potýkám.
Co v knize najdeme?
Kniha, jak už název vypovídá, nás provádí vymýšlením samotného nápadu, zjišťováním jeho realizovatelnosti, analýzou zákazníka, tvorbou byznys modelu až po hotový podnikatelský plán.
Co si z knihy odnáším?
Konvergentní a divergentní myšlení
Většinu času přemýšlíme konvergentně, tedy spíše analyticky se snahou najít řešení dle předchozích zkušeností a znalostí. Když se ale snažíme přijít s něčím novým a být kreativní, je pro nás klíčové myšlení divergentní. Během tohoto typu myšlení se snažíme vyřešit daný problém originálně a co nejefektivněji.
Důležitá je kombinace obojího typu myšlení, jelikož divergentním myšlením generujeme nové a neotřelé nápady a s pomocí konvergentního myšlení pak vybíráme ty nejlepší a nejrealizovatelnější.
Kreativní techniky
Jsou skvělým nástrojem pro rozvoj divergentního myšlení. K objevování nových nápadů jich bylo v knize popsáno hned několik. Klasický brainstorming, který už v týmu důvěrně známe, dále technika 6_8_5, tedy vymýšlení 6 až 8 nápadů během 5 minut, myšlenkové mapy a v neposlední řadě painstorming.
O painstormingu jsem nikdy předtím neslyšela a velmi mě zaujal. Jedná se o techniku podobnou brainstormingu s tím rozdílem, že se soustředíme na problémy zákazníků – hledáme problémy lidí v našem okolí a zaznamenáváme ty, u kterých vnímáme prostor pro zlepšení.
Podnikatelská příležitost
Vzniká průnikem individuálních faktorů, kterými jsou např. naše zkušenosti, znalosti, schopnosti a dovednosti spolu s faktory prostředí – trh, legislativa, regulace, …
O skvěle využité podnikatelské příležitosti mluvil pan Dalibor Dědek na besídce, které jsem se účastnila. Když začínal s podnikáním, tehdejší prezident Havel vyhlásil amnestii. Bylo jasné, že tímto rozhodnutím naroste v ČR kriminalita, a proto se pan Dědek rozhodl vyrábět a prodávat alarmové systémy – a byl úspěšný.
Empatie
Nenapadlo mě, že empatie by mohla hrát důležitou roli během vymýšlení produktu či služby pro naše zákazníky. Je ale klíčové, abychom porozuměli jejich pocitům a emocím a vytvořili tak něco, co si budou chtít skutečně koupit. Svoji empatii můžeme rozvíjet například čtením beletrie – snažíme se vcítit do postav v příběhu.
Kdo je náš zákazník?
Právě u této kapitoly jsem si uvědomila, že v projektu Q Dron jsme analýzu zákazníka trochu přeskočili. To bylo jistě jedním z důvodů, kvůli kterému náš projekt ztroskotal. Nevěděli jsme koho oslovit a ani jakým způsobem.
Proto mě zaujali persony – vytvoření fiktivní osoby, která je typickým zástupcem dané skupiny. Ihned jsem techniku vyzkoušela a zaměřila se na zákazníky na nadcházejícím veletrhu For Boat a veletrhu zahradní architektury. Po tom, co jsem si vytvořila personu, jsem pokračovala tvorbou Hodnotového canvasu. Sepsala jsem si, čím se potencionální zákazníci na veletrhu zabývají, jaké mohou být jejich problémy a jak jim s nimi my můžeme pomoct. Uvidíme, zda mi tato příprava v den události pomůže s úspěšným oslovením zákazníků.
Lean Canvas
Jsme v Q Dronu zpracovávali už na samém začátku projektu. Nicméně s odstupem času a také po přečtení knihy jsem začala uvažovat o jeho revizi. Nabyli jsme nové vědomosti a například zjistili, že se můžeme soustředit i na jiný sektor než jen stavebnictví. Proto bych Lean Canvas v blízké době ráda vyplnila znovu.
Podnikatelský plán
Přiznám se, že tvorbě podnikatelského plánu jsem se až doposud úspěšně vyhýbala. Zdálo se to jako moc práce a jako dokument, který pro náš projekt není momentálně nijak zvlášť důležitý. Jedním z důvodů bylo jistě také to, že jsme v Q Dronu neměli ani žádné počáteční náklady a nepřišlo nám tak důležité dělat například finanční plán. Později jsem se v knize dočetla, že i u služeb je důležité ohodnotit svůj čas, takže naše náklady opravdu nejsou nulové. Do projektu vkládáme svůj čas a energii a za to bychom měli být také ohodnoceni.
S pomocí knihy se mi tvorba podnikatelského plánu už nezdá tak složitá a nerealistická. Pokud bychom ji následovali krok po kroku, jistě dokážeme vytvořit kvalitní plán a podpořit tak běh našeho projektu.
Závěr
Kniha mě moc mile překvapila, bála jsem se, že nebude příliš čtivá a bude jen plná teorie. Dokonce jsem snad poprvé během čtení měla opravdu nutkání aplikovat a zkoušet zmíněné techniky a metody. Vše je srozumitelně popsáno a vysvětleno, a není tedy vůbec složité pomocí knihy techniky následovat. Přečtení doporučuji všem a sama lituji, že jsem po knize nesáhla už dříve, když jsme byli v začátcích projektů.