Od nápadu k podnikatelskému plánu
Michaela Svobodová, Michal Andera
Jaké jsou důvody k podnikání
- Motivace: Finanční situace (v okolí není dostatek pracovních míst…) / Z příležitosti (Našel jsem díru na trhu…)
- Chci být pánem svého času
- Nevyhovuje mi být podřízeným
- Věřím ve svůj nápad
Proč podnikat ve více lidech
Pakliže podnikám sám, mám tu výhodu, že veškeré rozhodovací procesy jsou na mých bedrech, a tak mohu dělat, cokoliv a jakkoliv chci. Výhoda podnikání ve více lidech je například větší množství kapitálu. Nebo třeba více nápadů na řešení problémů, ale také veškeré průsery neleží jen na mých bedrech.
Jak hledat nápady
- 2 typy myšlení:
o Divergentní: originální, efektivní řešení. Probíhá spontánně, hledají se nové alternativy, out of the box.
o Konvergentní: Hledání řešení na základě vlastních zkušeností v zajetějších liniích. Systematický postup a logické myšlení.
- Brainstorming:
o Snad nejčastější metoda pro hledání nápadů a řešení. Skupina lidí, či jednotlivec hází jakékoliv nápady do pléna a zapisuje je. Důležité je nápady hned nerozvádět a nereagovat na ně, hraje se zde na kvantitu. Následuje vyřazení nevhodných nápadů a rozvod těch dobrých.
- Brainwriting:
o Například metoda 635: 6 lidí, 3 nápady, 5 minut. Každý má 5 minut na sepsání 3 nápadů, následně se papír posunuje a během dalších 5 minut se rozvádí 3 předchozí nápady.
- Hra na investory:
o Členové si představí, že jsou investoři a hledají důvody, proč do daného projektu investovat.
Z čeho čerpat nápady
- Inspirace ze zahraničních trhů
- Vývoj nové technologie
- Změny v legislativě
- Inspirace v předchozím zaměstnání
Lean Canvas
Nejsem moc zastáncem tohoto modelu. Na TS jsme se s ním prali již několikrát a v podstatě jsme do něj náš projekt asi nikdy nedosadili. Působí to na mě jako ztráta času, vhodné možná pro lidi, kteří nevědí a nemají vizi, jak podnikání zrealizovat a potřebují si vše zvizualizovat, jelikož to neumí v hlavě. Za mě tato metoda není potřebná, když člověk ví, jak co přesně chce dělat. Je lepší se do podnikání rovnou pustit a pořád neprokrastinovat u podobných plánů, a pak skutek utekl…
Lean Canvas je šablona pro stanovení konkrétních kroků při zavádění nového podnikání/projektu na trh. Účelem je rozložit konkrétní nápad na jednotlivé body pro snazší uvědomění konkrétních problémů a metod. Funguje to jako plán pro podnikání, ke kterému bychom se měli pravidelně vracet a držet se ho.
Design Thinking
Kvalitativní uživatelský výzkum.
Nejprve je nutné se vcítit do zákazníka a sestavit mu produkt na míru.
- Porozumění
- Pozorování
- Úhel pohledu
- Generování nápadů
- Prototypování
- Test: získávání zpětné vazby
Sériové podnikání
Podnikatelé se nezaměřují na dlouhodobé budování firmy, ale snaží se rozjíždět nové firmy, jako příklad si představuji Tomáše Čupra s jeho projekty Dáme jídlo, Slevomat a Rohlík. Po nějakém dotažení a automatizování firmy podnikatel firmu odprodá nebo jen odstoupí ze své vedoucí role a rozjede nový byznys. Je to zajímavá metoda, ale mě osobně neoslovila, jelikož chci po vysoké škole začít budovat firmu přesně podle svého plánu již od počátku střední školy a na ní nabalovat další a další rozšíření služeb.
Byznys model
Slouží k zjištění, že nám firma skutečně vydělá minimálně na provoz a bude schopná fungovat v dlouhodobém horizontu.
Typy:
- Freeminimum: po vyzkoušení produktu až platíme, zpočátku nabízíme pouze základní produkt s omezenými funkcemi, následně zákazník zaplatí a bude mít možnost dalších vylepšeních.
- Lock-in: Pojí se s jiným produktem
- Pronájem/předplatné: neplatím tak velkou částku, respektive část ceny, ale produkt mám stále k dispozici.
ATP:
Například Lean Canvas jsme zkoušeli využít na našem projektu GimiCars vícekrát. Domnívám se, že vždycky jsme to ale zabalili dříve než jsme ho dodělali a raději šli pracovat na smysluplnějších věcech potřebných k prodeji onoho produktu.
Dle knížky je zkrátka důležité mít celý projekt do detailu rozplánovaný a svého plánu se držet a neustále kontrolovat, jestli jdeme podle něj a měřit případné odchylky a na jejich základě plán dopracovávat.