Pro přehledné a zkušenosti obohacenou esej, doporučuji přečíst esej Naty Dvořákové.
Kniha mi byla předem vyvolená, p. profesorem Moulisem. Zprvu ano, to byla pouze ,,povinná četba”. Nyní po dočtení vidím její přínos pro mojí budoucí práci, mnohem větší. A jsem vděčná, že jsem procházela jejími moudry teď a ne později, kdy už jsem musela na tyto skutečnosti, přijít fackou od neúspěchů. Doporučuji knihu číst již v 1.ročníku, abyste už pak získali základ, na kterém můžete dál rozvíjet a testovat své nápady.
Porovnání
Na začátku školního roku jsem si k četbě vybrala nenáročnou knihu Podnikání z lavice, jako úvod do tématu podnikání. Obsahově na mě spíše zapůsobila motivačním způsobem s pár dobrými metodami k využití. Jako vplutí do tématu Podnikání, vám nasměruje správným směrem.
Na rozdíl od ní, titul Od nápadu k podnikatelskému plánu (jak už název napovídá), nabízí rozsáhlejší popis, jak bychom měli při rozjetí našeho nápadu postupovat. A že to není jen tak, jelikož k podnikání, potřebujeme svoji myšlenku nejdříve pořádně prověřit, znanalyzovat její potenciál a potřebné zdroje. Jde o víc než jen záblesk dobrého nápadu. Jistě, můžeme se do toho vrhnout po hlavě, a učit se cestou pádů a vstávání zpět na nohy. Tím, však hrozí, že nás tvrdé nárazy brzo unaví a a ztratíme vůli dál pokračovat. Proto, když si cestu promyslíme a zmapujeme trasy a záchytné body, kde můžeme sledovat náš posun.
Nad čím je dobré strávit chvíli před výpravou do světa, myslet?
Kniha slouží přímo jako takový seznam věcí, na které bychom neměli při plánování cesty zapomenout:
Další kapitola, která mě v knize zaujala, je Podnikatelská příležitost. Kde všude ji můžeme spatřit. Často se soustředím, jen na hledání neuspokojených potřeb a vůbec mě nenapadlo, že mohu využít dostupné zdroje k tvorbě hodnoty (např. pořádání kulturních v opuštěných průmyslových budovách).
Na co bychom se měli především soustředit pro minimalizaci neúspěchu, je průzkum zákazníků. V knize nalezneme techniky jako Design Thinking a Lean Startup. Tahle část by neměla být ani trochu zanedbaná, protože bychom měli znát lidi, kterým nabízíme náš produkt, nejen kolik jim je, ale i co rádi dělají ve volném čase, jaké podniky rádi navštěvují, jak tráví svůj den. Čím víc se vcítíme do kůže zákazníka, tím víc dokážeme pochopit jeho potřeby a vytvořit tak produkt přímo pro něj. Samozřejmě poté, co průzkum provedeme, tak bychom neměli usnout na vavřínech a pravidelně prověřovat, zda, to co jsme vykoumali je stále platné se současností.
Znát zákazníky je pro nás dobré i při zohledňování, jaké slova budeme využívat při jejich oslovování. Zde platí pravidlo – Keep it simple, stupid. Čím jednodušší slova využijeme, tím líp si naši zákazníci dovedou představit, o čem náš produkt je. Popisky produktu, můžeme podpořit obrázkami pro lepší vizualizaci.
Co mě překvapilo byla pasáž s právními záležitosti, jelikož jsem si neuvědomovala s kolika prameny, se má pracovat. Například při založení kavárny, musím zohlednit i zákon o metrologii. Poté, co moje oči spatřily tento fakt, mě trklo, že zde se vyplatí přizvat si externistu, který rozumí právním normám víc a mohl by nám leccos upravit, aby vše bylo v souladu se zákonem.
Nejpřínosnější kapitola, která mě seznámila, pro mě, s neprobádanou oblastí, je –Crowdfunding.
Tuto metodu financování bych v budoucnu chtěla jednou vyzkoušet. Konkrétně model- Dárcovského crowdfundingu.
ATP
Rozhodně jsem zde nezmínila ještě další cenné poznatky, které můžete v knize nalézt. Například v oblasti cenotvorby, kterou si nalistuji a pročtu ještě párkrát, pro lepší pochopení, a uplatnění typů z knihy. Jsem vděčná, že mi byla kniha doporučená teď, podle mě, čím dřív si jí přečtete, tím dřív můžete čerpat, ze znalostí knihy, které vám opravdu pomohou rozjet váš nápad v plán. Rozhodně mi kniha sundala růžové brýle, jelikož není žádná sranda začít podnikat. Spousta zodpovědnosti a vytrvalosti se od vás vyžaduje, avšak pro ty, kteří vytrvají a nevzdají se, čeká sladká odměna.