Úvod
Knihu jsem si vybral na doporučení několika členů z týmu, protože jsem hledal stručný návod na to, jak se od počátečního nápadu a nadšení dopracovat až k reálnému využití původního nápadu.
Důležité informace
Abychom došli až k finálnímu podnikatelskému plánu a následné realizaci, musíme nejprve podstoupit několik kroků.
1. Hledání nápadu
Na začátku každého nového projektu se setkáváme s fází hledání nápadu, na základě kterého se pustíme do realizace projektu. Na zisk nového nápadu funguje hned několik typických metod, které vám tuto práci usnadní. Tou, minimálně u nás v Tapu, nejvíce používanou je metoda Brainstormingu, kromě ní je ,dle mého názoru, velmi dobrá metoda Painstormingu, kde hledáme problémy, které bychom naším nápadem mohli řešit.
V tomto procesu je důležité rozdělit naši práci na 2 části. V první části zapojíme své divergentní myšlení, kdy nahodile a bez jakékoliv systematičnosti házíme nápady, v druhé části zapojíme myšlení konvergentní, kdy naopak systematicky vybereme nejlepší řešení.
2. Zjišťování realizovatelnosti nápadu
V této fázi je důležité si ověřit, zda je náš nápad opravdu řešením nějakého problému, nebo jestli zaplňuje díru na trhu. I když splníme jednu z předešlých podmínek musíme ještě stále ověřit, jestli nápad opravdu možné zrealizovat. K uvědomění a posunu v tomto problému nám podle mého názoru může skvěle pomoct nástroj Pre - motorola.
3. Ověřování zájmu zákazníků
Do tohoto kroku spadá důkladná analýza trhu, případně konkurence a dodavatelů. Existuje hned několik metod, kterými lze velmi rychle ověřit zájem zákazníků o náš produkt nebo naši službu.
MVP = Minimum viable product - Produkt s minimální možnou funkcionalitou, který je ale použitelný a plně funkční, díky tomu dostanete velmi rychlou a konkrétní zpětnou vazbu za minimální vynaložené úsilí a peněžní ztrátu.
Design Thinking - Skládá se z empatie (myšlení a potřeby zákazníka), definice problému (shrnutí a vyhodnocení výzkumu), generování nápadů (nápady jak naší službu / produkt vylepšit), tvorby prototypu (verze produktu, která je výsledkem předešlého sběru dat), testování (testování nás může vrátit klidně až na začátek procesů)
4. Byznys model
Po ověření zájmu zákazníka je důležité si vytvořit model, ve kterém si ujasníme, jakým způsobem budu získávat finance za svůj produkt od zákazníka. Řekl bych, že nejjednodušším a nejužitečnějším modelem pro start nového podnikání je Byznys model Lean Canvas, který vychází přímo z modelu Canvas, ale je více uzpůsobený začínajícímu podnikání.
5. Podnikatelský plán
Podnikatelský plán by měl obsahovat popis našeho produktu, analýzu trhu a zákazníků, analýzu konkurence a dodavatelů, marketingový plán, finanční plán, analýzu rizik, umístění podniku, výrobu, administrativu, organizaci a řízení podniku, efektivnost a návratnost investic a potenciálu růstu. Podnikatelský plán může fungovat jako materiál, na základě kterého se investor rozhodne investovat do našeho podnikání.
Závěr
Knížka pro mě byla příjemným zopakováním a sumarizací veškerých činností, které je potřeba udělat při rozjezdu nového podnikání. Téměř všechny pojmy jsem už znal, ale až nyní jsem schopen je chronologicky seřadit a postupovat správně.
Jak využiji poznatky knihy v praxi? Většinu poznatků už využívám nyní, ale po přečtení této knihy je začnu využívat ve správném pořadí a bez chaosu.