Tuto knihu jsem se rozhodla, v mém případě poslouchat, z důvodu, že jsem měla pocit, že si neumím prosadit svůj názor, stát si za svým a dostat to pro co jsem si přišla a říct si o to, zároveň nám jako týmu byla tato kniha doporučena od jednoho crossfertilizanta a já si řekla, že by mi to mohlo pomoc při komunikaci v týmu, kdy potřebuji, aby můj názor, byl opravdu slyšet a vzhledem k tomu, že máme v týmu spousty dominantních jedinců, tato kniha mi byla velmi užitečná a již není aplikuji znalosti z této knihy do praxe.
Úvod
Úvod knihy byl na mne velmi zdlouhavý a spíše to působilo jako příběh o FBI, než nějaká kniha, která mi pomůže v mém problému a úvodem jsem se snažila spíše prokousat. Autor se v nás snaží vzbudit důvěru, že techniky, které jsou v této knize zmíněny používají ty největší špičky, včetně FBI a jsou aplikovatelné do všech sfér života.
Jednotlivé techniky:
Zrcadlení-Technika spočívá v tom, že zopakujete to, co váš protějšek řekl a čekáte až svou větu rozvine: Příklad: Jsou zde jisté nesrovnalosti. ,,Jisté nesrovnalosti?”
Protějšek tak řekne co už řekl jinou formou a může tak odhalit pro vás užitečné informace, touto technikou zároveň pomáháte protějšku říct, co on vlastně chce a jaké jsou jeho požadavky
Pojmenování emocí/taktická empatie-Pojmenujete to, jak si myslíte, že se váš protějšek cítí, buď vás opraví a vy tak zjistíte na čem je a nebo se trefíte a protějšek vás bude shledávat více přátelským a že mu více rozumíte a vznikne zde velmi podstatný faktor při komunikaci a to důvěra. K tomuto bodu bych ještě ráda přidala, že v této části knihy jsou hezky uvedené příklady z praxe a zároveň doporučení, kde techniku trénovat. Také se zde doporučuje po pojmenování emocí a zrcadlení mlčet a nepodlehnout nepříjemnému tichu a čekat, až se druhá strana vyjádří.
Uznat situaci druhé strany-Tohle není ani tak technika, jako spíše doporučení, kdy je potřeba pochopit, v jaké situaci se druhá strana nachází a vyjádřit pochopení pro jejich situaci
Odstranění překážek-Nejprve se pomocí výše uvedených technik snažíme dané překážky odhalit a následně najít řešení, které nám osobně bude vyhovovat.
Udělejte si seznam věcí, které na vás může protistrana vytáhnout-slouží jako prevence, kdy nebudete překvapeni, zároveň se nebát být ti, kdo daný problém vyjádří nahlas a protistrana bude tak více soucitná a případně vás vyvede z omylu.
NE, je začátkem pro vyjednávání-V této části kniha vysvětluje sílu slova ne, proč je důležité a proč ne, není finální odpověď, a naopak může rozvíjet konverzaci. Také je zde vypíchnuta důležitost nechat protějšek říct ne, bude mít tak pocit, že má nad danou situací větší kontrolu a bude jednat více uvolněně.
Existují 3 ANO- falešné, závazné a skryté
Slovo fér- je velmi silné v komunikaci, které když v konverzaci použijete, bude mít protějšek pocit, že na něj myslíte a snažíte se udělat férovou nabídku, zároveň můžete toto slovo použít při nesouhlasu, kdy bude mít silný dopad. Příklad: ,,Tato nabídka od vás, mi nepřijde férová.”
Reciprocity-Uděláte něco pro druhou stranu, která pak bude mít potřebu vám to oplatit.
Otázka: Jak to mám pode vás udělat?”- Bude nutit druhou stranu zamyslet se nad vaší situací a případně usoudit, že požadavky, které od vás vyžaduje, jsou nereálné.
Černá labť-Jsou informace, které jsou pro vás v konverzaci klíčové a pomůžou vám dosáhnout v komunikaci svého
Princip podobnosti- Pokud máme pocit že je nám někdo podobný, chováme se k němu více přátelsky
Závěr:
Tato kniha mi byla velmi užitečná a přelomová v mé komunikaci s ostatními, pochopila jsem, že používat techniky pro mé lepší schopnosti není manipulace a já se za ně nemusím cítit špatně, pouzev využívám znalsoti, které mi jsou dostupné, jako ostatním.