Jak získávat přátele a působit na lidiCale Carnegie
Nejdůležitější vlastnost pro život
Komunikace. Homo Sapiens je společenský druh, žije v tlupách a jednotlivec nemá šanci na přežití. To poslední už dnes neplatí, pokud chci nemusím mluvit a jednat takřka vůbec s nikým, všechno si najdu na internetu nebo pokecám s gpt, jídlo si objednám, daně udělám přes datovku, lidský kontakt se vytrácí. Proto je důležité naučit se s lidmi správně jednat a komunikovat, je to vlastnost, kterou bude využívat nadosmrti a je uplně jedno co budeme dělat.
Po nástupu do Tiimi jsem si začal všímat, že většina lidi správně komunikovat neumí, když jsme se začli učit o dialogu, reflexi apod. pochopil jsem, že většina lidí nad svým jednáním takto vůbec nepřemýšlí.
Jsem přesvědčen, že právě komunikace je jeden ze skillů, který nás Tiimi naučí uplně nejvíc, já sám za podlní dva roky na sobě vidím šílený pokroky. Kde jinde bych potkal tolik různorodých osobností se kterými se můžu bavit, pozorovat jak přemýšlejí, jak reaguji atd.. Pokud si tedy osvojíme tyto správne principy komunikace a jednání s lidmi, získáme obrovskou výhodu na celý život. Výhodu, která nejde přehlídnout, nejde vymazat a změní způsob vašeho myšlení, po první minutě interakce s novým člověkem poznáte, jak přemýšlí a jaká s nim bude moc byt úroveň dialogu. Šílenýýý.
Pokud je něco co se dá naučit jen praxí, pak je to právě komunikace, jak jsem psal, Tiimi sama o sobě mě posunula. Tento půlrok jsem navíc měl ještě možnost u nás v týmu být teamleader a když jsem reflektoval, co jsem se naučil, komunikace a vyjednávání s lidmi jsou věci, kterých si cením nejvíc.
Emoční inteligence je něco, co pro mě dříve bylo poměrně těžko uchopitelné. Teď ji vnímám jako základ interakce s lidmi. Zjednodušeně- univerzální schopnost nacítit se na druhého člověka od čehož se pak odvíjí vše další. EQ za mě stojí nad všechnou teorií o komunikaci a vyjednávání. Opět je to něco co jsem si neuvědomil v knížce, ale při 1v1 s každým členem týmu. Takže pokud jste člověk, který si myslí, že žádnou EQ nemá, jako já dřív, je to jen o tom to zkoušet nacitít se na druhého, přemýšlet, jakým stylem je nejlepší s touto osobou komunikovat a pak reflektovat jak moc se mi to podařilo „trefit“.
Jak získávat přátele a působit na lidi, je kniha kterou jsem slyšel několikrat (je zdarma na Spotify btw!;)) a za mě je to bible s principy právě na komukaci s lidmi. Jedná se o poměrně jednoduše formovaná pravidla, v praxi už je jejich dodržování o něco težší, pokud se ale budeme snažit řídít těmito principy, bude to jediná teorie, kterou pro základní komunikaci budeme potřebovat. Níže vypíšu jednotlivé principy a můj komentář k nim.
Základní techniky zacházení s lidmi
Nekritizujte, neodsuzujte a nestěžujte si. Nikdo nemá rád negativní lidi, ani tobě neprospívá byt negativní, switchni mindset, přijď s dobrou náladou a lidi budou rádi v tvoji přítomnosti.
Vyjadřujte upřímné ocenění. Tohle je věc se kterou hodně bojuju. Málo chválím. Lidé milují, když jsou chváleni. Pochvala ale musí byt zceka upřímná, ja jsem i sám k sobě dost kritický a proto chválím málo, je to rozhodně věc, kterou chci zlepšovat.
Vzbuďte v druhých silnou touhu. Zjistěte co druzí chtějí, co je jejich drive, pomůže vám to je lépe pochopit a třeba jim budete moc pomoct a spojit jejich cíle s vašima.
Šest způsobů, jak se stát oblíbeným
Upřímně se zajímejte o druhé. Tohle vnímám jako největší zbraň při komunikaci, když jsem měl 1v1 s někým z týmu a dokázal se o nej upřímně zajímat, 1v1 vždy byla mnohem příjemnější, člověk se mi otevřel a ja mnohem lépe prosadil to co jsem chtěl říct. K uprimnemu zájmu mi vždy pomáhalo říct si, co je ta věc, kterou daný člověk ví a ja ne? (Popř. v čem je daný člověk lepší, co se od nej mohu naučit)
Usmívejte se. Tohle souvisí s tou negativitou, jak jsem psal. Úsměv je jazyk přátelství.
Pamatujte si jména. Používání jmen v konverzaci ukazuje, že si druhých vážíte a pamatujete si je. Tohle je oblast ve které jsem asi nejslabší, mam velký problém si pamatovat jména. Z my zkušenosti na to musím fakt myslel a dávat tomu úsilí, když se mi někdo představí je dobre si jméno parkrat v průběhu akce opakovat, i tak se mi ale stává, že se mi jména pletou.
Buďte dobrým posluchačem. Aktivní naslouchání a dobré otázkování (bod níže) jsou věci, které všichni v Tiimi dobře známe.
Mluvte o věcech, které zajímají druhé.
Dejte druhým pocítit, že jsou důležití. Udělejte to upřímně a s úctou.
Dvanáct způsobů, jak přimět druhé, aby přemýšleli podle vás
Vyhněte se hádkám. Hádky jsou zbytečné a často vedou k odporu, nikdy se při nich nic nevyřeší, i kdybyste vyhráli druhá strana s vámi už nebude chtít spolupracovat.
Respektujte názory druhých. Nikdy neříkejte „Mýlíš se“. Poslouchat názory druhých lidi a přemýšlet proč mají takový názor, super způsob jak trénovat systémové myšlení a rozšiřovat si obzory.
Přiznejte své chyby. Pokud se mýlíte, rychle a upřímně to přiznejte, přiznáte tím svou lidskost, je to znak sebevědomí a dobre sebereflexe, druhá strana to ocení.
Začněte přátelsky. Přátelský přístup uvolňuje napětí.
Získejte souhlas malými kroky. Je snazší získat 10 malých ano, než přesvědčovat člověk o velkém rozhodnutí.
Nechte druhé mluvit. Když mluvím já nic nového se nedozvím, více naslouchejte, méně mluvte.
Nechte druhé, aby si mysleli, že nápad je jejich. Lidé mají rádi, když se cítí, že přispěli.
Snažte se podívat na věci z jejich pohledu.
Buďte sympatičtí k myšlenkám a přáním druhých.
Apelujte na jejich ušlechtilější motivy. Motivujte druhé k vyšším cílům.
Dramatizujte své nápady. Prezentujte své myšlenky zajímavě a poutavě.
Vyvolejte výzvu. Lidé rádi překonávají výzvy a dokazují své schopnosti.
Ovlivňování lidí bez vzbuzování odporu
Začněte pochvalou a upřímným oceněním. Dá to člověku přesvědčení, že se o něj opravdu zajímáte a to otevírá dveře konstruktivní kritice.
Nepřímo upozorňujte na chyby.
Nejdříve mluvte o vlastních chybách.
Pokládejte otázky místo přímých příkazů. Otázky vedou k většímu zapojení a spolupráci.
Nechte druhé, aby si zachovali tvář. Tohle je důležitý bod, i pokud s vámi člověk “prohraje” hádku nebo je zkratka po vašem, dovolte mu aby ze situace odešel se cti, dejte mu najevo respekt.
Chvalte sebemenší zlepšení. Zvědomujte a slavte malá vítězství.
Dejte druhým najevo, že o nich mate dobře mínění, které musí udržet. Věřte v jejich potenciál.
Používejte povzbuzení. Pomozte druhým věřit ve své schopnosti.
Přesvědčte druhé, aby rádi udělali to, co chcete. Udělejte to tak, aby to pro ně bylo motivující a přínosné.