Kniha Nastavení mysli mi přinesla unikátní pohled na to, jak se sebou pracuji. Ač nerada, tak jsem si musela přiznat, že má mysl je často nastavená fixně. Díky této knize mám ale tipy, jak své nastavení mysli změnit.
Teoretické podklady, které jsem se dozvěděla:
· Nastavení své mysli můžeme změnit.
· „Naše vlastnosti jsou jednou provždy dané.“ = fixní nastavení mysli. V knize se uvádí, že nakonec jsou nejlepší ti, kdo na sobě neustále pracují a rozvíjejí se. S tím souhlasím, jelikož jsem i v několika článcích na internetu četla, že samotný talent nestačí, ale je potřeba tvrdá práce a píle. Stejně to mám bohužel i já, když se snažím například něco nakreslit a nejde mi to = nemáš umělecký talent jako ostatní, nezvládneš to = fixní nastavení mysli.
· „Skutečný potenciál člověka je neznámý.“ = růstové nastavení mysli. Nikdo neví, co můžete dokázat po létech tvrdé dřiny. Je tedy třeba být vytrvalý, i když se nám zrovna nedaří.
· Člověk s fixním nastavením mysli ve škole: bojí se neúspěchu, protože neúspěch vyjadřuje jeho hodnotu; nechce zkoušet těžké věci, protože by udělal chybu; chyba znamená, že není dostatečně chytrý; hodnocení ve škole je trvalé = definuje nás, když mi něco nejde samo a musím vyvinout úsilí, tak nejsem dost chytrý; vybírají si snazší úkoly, které určitě zvládnou pro potvrzení vlastní hodnoty.
· Lidé s fixním myšlením mají malou sebedůvěru, kterou si musí pěstovat a chránit si ji. Pro udržení sebedůvěry se soustředí na výsledek = výhru a ne na učení a zlepšení. Nechtějí dělat nic, co by zpochybnilo jejich talent.
· Člověk s růstovým nastavením mysli ve škole: neúspěch bolí, ale nedefinuje nás; z chyby se můžeme učit; velká píle a úsilí neznamenají, že nejsem dostatečně chytrý; chci opravdu porozumět učení, a ne se jen naučit na test; váží si toho co dělají bez ohledu na výsledek = váží si učebního procesu a vědí, jak je důležitý a obohacující.
A jak s tím pracovat v praxi?
· Chvalte za úsilí, ne za výkon. Ale nespokojte se se snahou, která nenese ovoce. Člověk se musí opravdu snažit, a ne to jen předstírat.
· Nechvalte za inteligenci, to totiž podporuje fixní myšlení.
· Berte nezdar jako možnost k poučení a k tomu být lepší. Vytrvejte, i když se vám zrovna nedaří.
· Nehodnoťte. Učte. Je to proces učení.
· Úspěch uspává. Nesmíte usnout na vavřínech.
· Přijímejte výzvy.
· Chápejte snahu jako cestu k mistrovství.
· Poučte se z kritiky.
· Inspirujte se úspěchem druhých.
A na závěr malé AAR, které bychom si podle knihy měli každý večer zopakovat:
„Co ses dnes naučil? Z jaké chyby ses dnes poučil? O co ses dnes hodně snažil?“