Kniha nám dává možnost nahlédnout do interního nastavení nadnárodní společnosti NETFLIX. V knize je kladen velký důraz na zpětnou vazbu, ale konstruktivní, nikoliv takovou za kterou chceme někoho zkritizovat pro vlastní pocit nadřazenosti. Konstruktivní zpětná vazba by se měla komponovat jak z respektu k druhému, a touha pomoci druhému. V takovém případě se konstruktivní zpětná vazba shledává velmi účinnou.
Nestačí si o zpětnou vazbu říct, v NETFLIXU se tomu očekává pravidlem. Pokud si ve společnosti kdokoliv všimne jakéhokoliv pochybení má na to upozornit.
Netflix dává svým zaměstnancům si nastavit svá pravidla, vede je k tomu, aby se naučily být autonomní. To znamená samořídící, samo nastavovací si vlastní cíle, postup. Dává to tak prostor pro rozvoj kreativního myšlení.
Zásady o poskytování a získávání zpětné vazby ve čtyřech bodech
Zásady o poskytování zpětné vazby :
1. Snažte se pomoct (zpětnou vazbu je třeba dávat s dobrým úmyslem)
2. Navrhněte akci (naše zpětná vazba musí cílit na to co by její příjemce mohl dělat jinak)
Zásady o získávání zpětné vazby :
1. Oceňte (Jak mohu dát najevo, že si zpětné vazby cením, přijmout ji s otevřenou myslí )
2. Berte nebo nechte být (Nejsme povinni na základě zpětné vazby jednat, ale přijmout ji)
Dalším podstatným faktorem při poskytování zpětné vazby je, nedávat zpětnou vazbu pokud jsme rozčílení. Protože pokud zpětnou vazbu dáváme naštvaní se dostáváme do situace, kdy zpětná vazba není konstruktivní a proměňuje se tak výměna názoru za střelnici, kdy po sobě začneme zbytečně střílet naše nabité náboje – to znamená agresivní vyměňování názorů a schylování se k urážení což nikam nevede. Důležité je také při poskytování zpětné vazby hovořit klidným hlasem. Je podstatné na zpětnou vazbu reagovat pocitem sounáležitosti.
Díky atmosféře upřímnosti přestává být šéf primárním činitelem, který má za úkol napravit nežádoucí chování zaměstnance. Budou li všichni otevřeně mluvit o tom jaké chování společnosti prospívá a jaké ne, nemusí tak šéf dohlížet úzkostlivě na chování svých zaměstnanců.
Odstraňování kontrolních mechanismů
Zrušte pravidla dovolené – zaměstnanec si může zvolit kdy si zaměstnanec dovolenou vezme.
Hlavním motivem je reforma systému dovolených, která zahrnuje zrušení fixního stanovení počtu dnů dovolené a umožnění zaměstnancům flexibilně volit dovolenou dle svých potřeb a uvážení. Tento krok by měl přinést vyšší míru flexibility a spokojenosti mezi zaměstnanci. Tím pádem se zaměstnanci mohou lépe soustředit na svou práci, neboť nebudou zatíženi stresem z nepoužitých dovolených dnů a budou moci efektivněji plánovat svůj volný čas.
Takovýto přístup rovněž podporuje kultivaci
odpovědnosti a důvěry v pracovním prostředí, kde zaměstnanci sami přebírají
zodpovědnost za své výsledky a čas strávený v práci. Zrušení pevných pravidel
pro využívání dovolené je důležité zdůraznit, že již není požadováno předchozí
schvalování a není očekáváno, že zaměstnanci budou mít představu o počtu dnů
volna.
Je plně v kompetenci zaměstnanců, zda si
vezmou několik hodin, den, týden nebo i měsíc dovolené, a to v souladu se svými
pracovními a osobními potřebami. Je důležité zaměstnance seznámit s vhodným
postojem k využívání dovolené. V tomto ohledu musí vést příkladem i nadřízení,
kteří by měli také pravidelně využívat své dovolené, aby zaměstnanci viděli, že
je to akceptovatelné a není to považováno za negativní.
Co si z knihy odnáším ?
!!Komentáře, které nám nejvíce pomáhají růst jsou z pravidla ty nejbolestivější. !!
!!ŘÍKEJ CO SI MYSLÍŠ A NA NÁSLEDKY NEBER OHLED !!
!! Díky upřímnosti se z vynikajících zaměstnanců stanou špičkový zaměstnanci !!
!!V NETFLIXU se neměří práce tím, kolik v ní času strávíme !!