Doporučuji knihu vlastnit a mít v ní podtržené hlavní pasáže, techniky, abyste se k nim mohli kdykoliv vrátit (alespoň za mě).
Proč jsem si knihu vybrala?
V rámci svého seberozvoje, si chci osvojit dovednost, být úspěšným prodejcem.
Samotný název knihy mi naznačil, že zde najdu návod na to, jak toho dosáhnout.
Zde je pro vás, drazí čtenáři - Návod - Jak mnohem lépe prodávat.
Začíná to pokladem uvnitř nás:
Od začátku mé čtecí kariéry v Tiimi, začíná převaha knih, kapitolami o změně postojů či zaujímáním daného postoje k tomu, abychom dosáhli vytouženého výsledku.
I u prodeje, je klíčové pěstovat určité návyky, způsob myšlení a nastavení mysli. Abychom se stali úspěšnými prodejci, musí být seberozvoj součástí naší profese.
Prodej začíná od nás, protože jsme to my, kteří chtějí mít vliv na druhé. Zkuste si teď představit, jak vypadá ideální člověk, od kterého byste něco koupili? Jak mluví? Jak se k vám chová?
Máte? Teď vám prozradím, jak se vy můžete stát takovým člověkem.
Jaké jsou vaše vaše myšlenky? Pozitivní či negativní? Tím čím krmíme svojí mysl, se projevuje i navenek - v našem postoji, gestikulaci, řeči těla. S negativním postojem se však hůře dosahuje cíle. Proto je nutné myslet o věcech pozitivně, nést zodpovědnost za svůj neúspěch a vědět, že neznamená selhání, nýbrž učící zkušenost.
Jak si vybrat čemu věnovat pozornost? Stanovte si vlastní hodnoty (Jak chci žít? Jaké vlastnosti chci mít?). Nechat je být naším navigátorem k našemu cíli.
Jak být spíše konzultant než prodejce?
Přístup lékaře k prodeji:
Životně důležité části prodeje:
Fungování dobrého prodeje je potřeba, aby každá oblast fungovala. Znát slabé a silné stránky těchto částí, udělat si plán, jak je vylepšit.
Jak identifikovat slabé a silné stránky? - Ptaním se o Zpětnou vazbu. Po ní bychom se měli rozhodnout, v jaké oblasti se chceme zlepšit a co se chceme v dané oblasti naučit.
Jádro prodeje
(U velkých zakázek je důležité bedlivé plánování - vědět jaké má problémy, potřeby)
Při volání jít rovnou k věci - Kdo jsem. Proč volám. Být jasný.
(tzn. Nejdřív se vyptávejte zákazníka, mějte jasno o tom s kým mluvíte - v jaké je pozici, co dělá. Poté až naleznete, co řeší, se zkuste zamyslet zda váš produkt řeší jeho problém. Neprezentujte mu nejdřív váš produkt, pokud nevíte, zda je to vůbec váš potenciální zákazník.
3. Otázky - s otevřeným koncem
-s uzavřeným koncem - když chceme rozhovor zúžit, směřovat k závazku
-otázky se zápornou variací - když si všimneme, že zákazník váhá (př. Jaký z toho máte pocit? Myslíte si…?)
Na co se můžeme zeptat zákazníka při navazování vztahu:
Jak hledat nové zákazníky?
1) Kdo je můj ideální zákazník?
2) Proč můj zákazník kupuje? Jaké výhody hledá? Kterým nevýhodám se chce vyhnout?
Jak udělat účinný prodej?
To co lidé chtějí je pocitové, to co lidé potřebují je logické.
Nabídnout náš produkt tak, že obsahuje to co zákazník chce a potřebuje
Chce používat - Nejprestižnější značku? Aby produkt byl esteticky uspokojivý?
Přesvědčit zákazníka, že váš produkt splňuje, jak jeho pocitové tak i praktické potřeby.
Využívat citově zabarvený slova, která identifikujeme u zákazníka
3 otázky na odkrytí motivy v prodeji
Technika kouzelné hůlky
Kdybych měl kouzelnou hůlku a mohl ji mávnout, jak byste si představoval ideální výsledek svého nákupu?
Umět dobře prezentovat, to co prodaváme.
Co dělat při odmítnutí
Existuje pár důvodů, proč zákazník odmítl:
Cena vs hodnota:
-cítíte, cítili, zjistili, že…
Když se zákazník drží cen nákladů
Zákazník nám musí důvěřovat.
Produkt musí zákazníkovi zajistit maximální výnos (špičkové sportovní vybavení amatérovi neprodáme).
Zákazník si musí produkt dovolit.
Velkoobchod
7 důležitých motorů k úspěchu
Neexistují omezení, která vám brání stát se dobrým prodejcem, kromě těch která si vytvoříte.
Závěr + ATP
Teď jsem vám prozradila tolik tipů, nebudete tomu věřit, ale v knize se skrývá mnohem víc tipů. Akorát jsem si je třeba nestihla při poslechu zapsat. Líbí se mi, jak je kniha napsána prakticky a vše, co se dočtete, můžete vzít a použít.
Praxe s prodejem, mám pouze pár. Co mi pokaždé funguje - je být upřímný a jevit o zákazníka opravdový zájem. Na konci dne z prodeje benefitujete obě strany, proto je pro mě důležité přistupovat k prodeji, s přístupem, že chci zákazníkovi pomoc. Dokonce můj první záměr na zákaznických schůzkách, není prodej, nýbrž poznání zákazníka, jdu se tam sbírat zákazníkovi zkušenosti, které má ze své práce. Až posledních pár minut je prodejních.
Jádrem prodeje, je totiž vztah se zákazníkem.
Jednou z mých slabin, v rámci klíčových kompetencí prodejce - Byla péče o sebe sama. Budu upřímná, s touhle disciplínou jsem zápasila již od prváku. Hlavní problém, bylo moje nastavení, se kterým jsem nastupovala do Tiimi. Chtěla jsem se naučit, jak pracovat v týmu, což v mé utopické představě znamenalo, že jsou všichni spokojení a umíme si vzájemně pomáhat. Až před nedávnem jsem si uvědomila, jak za týmovou spoluprací stojí mnohem více. Když tým rozdělím n jednotlivé části, uvidím, jak se skládá z jednotlivých členů - jedním z nich - jsem i já. I já musím být spokojená a zdravá, aby prosperoval celý tým. Způsob ,,obětuji svoji pohodu pro tým.”, rozhodně není dlouhodobě udržitelný.
Jak se tedy posouvám v péči o sebe sama?
První krok - zašla jsem na koučink ohledně time-managementu a prioritizování. Upravila svůj systém, prioritizace a začala si měřit čas, abych pak mohla vyhodnocovat, které aktivitě věnuji až příliš energie, která aktivita mi ubírá energii a která ji naopak doplňuje. Momentálně jsem ve fázi, kdy mám jeden celý odpočinkový den. Po tomhle kroku - následuje zařazování maličkých aktivit, co mi dělají radost, do každého dne (např. 1x týdně večeře s rodinou či kamarády, procházky venku, plavání….). Takhle postupně si budu budovat balanc ve svém životě.
Plus nevím, jestli si někdo všiml - začala jsem si česat vlasy a častěji se snažím chodit oblečená v něčem jiném než jen mikině.
Další v čem jsem se snažila posouvat, bylo pochopení služby Birthgivingu. Jelikož jse nevěděla, jak konkrétněji produkt pitchnout. Pomohlo mi pak uvědomění, že prodávám svůj tým - všechny dovednosti daných členů a nnaše neotřelé nápady.
A co vy? Co chcete zlepšovat ve svých prodejních dovednostech?