Proč jsem si knihu vybrala?
Určitě jsme někdy každý z nás slyšel větu „Mluvíš dřív, něž myslíš.“, já jsem to slýchávala dost často a proto mě zajímalo proč tomu tak je a zda-li se to dá nějak změnit. Dle názvu a recenzí jsem si odvodila, že kniha Myšlení rychlé a pomalé, bude moje odpověď na otázku. Dále mě zaujalo, že autor knihy je uznávaný psycholog a ekonom, který dokonce získal Nobelovu cenu za ekonomii, kdy pokud propojíte mysl (chování, emoce..) a ekonomiku (peníze, utrácení, stát..), vždy je zajímavé dozvědět se o dalších tricích, které nás ovlivňují.
Co si z knihy odnáším?
Autor rozdělil myšlení na dva tábory. Systém I a Systém II, já je vidím jako ty dva malé panáčky, co vám sedí na rameni a radí vám, co udělat.
Systém I
Již podle čísla se jedná o dominantnějšího jedince. Hlavním znakem je rychlost a intuice. Díky systému I vykonáváme denní činnosti. Většina našich reakcí na vnější podměty přichází právě odsud. Příkladem zde můžou být rozpálená kamna, kdy náš mozek ví, že pokud bychom na ně položili ruku popálili bychom se. Vycházíme totiž z předchozích zkušeností a úsudku. Neopíráme se vždy o fakta, a proto nám tento systém často způsobuje neplechu, kvůli rychlosti ho často upřednostňujeme i u věcí, kdy bychom se měli zamyslet. Není to však pouze negativní vlastnost, představte si, že je večer a vy jedete autem mezi poli, kdy najednou se na silnici objeví srnka a vy rychle šlápnete na brzdu, právě díky systému I jste nenabourali.
Zkreslení:
Priming – Zážitek či zkušenost z minulosti má dopad na naši reakci nyní. Například pokud vás jako malého pokousal pes (pes – špatná zkušenost), je velká pravděpodobnost, že od každého psa budete čekat, že vás pokouše také.
Haló efekt – tento na sobě pozoruji dost, po prvotním kontaktu s osobou si ji zařadíme do kategorie – hodný, zlý, kámoš.., máme tam následně tuto nálepku po celou dobu, ač to může být zlý člověk, my tomu nechceme věřit.
What you see is all there is – soudíme knihu dle obalu a nezajímá nás realita. Vidíme krásnou ženu, vedle sebe má muže a 2 nádherné děti. První, co nás napadne, že se jedná o dokonalou rodinu. Avšak pravda může být jiná a rodina je jen přetvářka.
Systém II
Bystré jedince již napadlo, že se bude jednat přesně o opak systému I. Tudíž bych ho nazvala starším a rozumnějším bráchou. Hlavními rysy je analytické myšlení, soustředěnost a čas. Nejdříve myslím až poté mluvím.
Abychom využili potencionál pomalého myšlení, jednou z klíčových věcí je věnovat se pouze jedné myšlence/činnosti. Musíme mít všechny kruhy uzavřené, abychom začali používat systém II. Kruhy je myšleno, pokud čtu a chce se mi čůrat, nevěnuji celou svou pozornost čtení, ale část mé pozornosti se věnuje jiné potřebě.
Vliv zde má i nálada, protože pokud jsme šťastní a nic nás netrápí nemáme potřebu podezírat a zkoumat, tudíž je v popředí systém I, ale pokud náš den není zrovna happy a něco se děje, jsme více obezřetní a v tu chvíli má větší přesilu systém II.
Není to však tak, že bychom měli používat pouze systém II, ač to tak možná vypadá, protože pokud bychom každou věc měli rozmýšlet do detailu, nemůže se přece nic stát. Ale není tomu tak, pro naše fungování jsou důležité oba systémy a my je můžeme ovlivnit pouze tím, že si budeme vědomi, jak pracují a kdy se jaký hodí.
Závěr
Kniha se mi docela líbila. Uvědomovala jsem si spoustu svých chyb, které dělám právě díky systému I v závislosti na zkresleních.