Proč jsem si knihu vybral?
Zastávám názor, že ač už je plán pro projekt jakkoliv dobrý, bez dobré prezentace je nám k ničemu. Pokud ostatní nedokážete inspirovat a nadchnout pro své myšlenky, je jedno, jak dobré tyto myšlenky jsou. Naučit se prezentovat je tedy dle mého názoru jedna ze zásadních dovedností úspěšného podnikatele. Konference TED jsou uznávány po celém světě jako jedny z nejlepších řečnických míst, kde můžete inspiraci navnímat a slyšet ty nejlepší řečníky.
V nedávných studiích bylo prokázáno, že strach z prezentování před lidmi je u naší populace jedním z nejčastějších. To mě navedlo k myšlence ještě více posouvat své prezentační dovednosti. A do koho jiného než od těch nejlepších.
O čem kniha je?
Autor knihy Carmine Gallo rozděluje umění prezentace do tří složek:
- emocionální
- originální
- nezapomenutelné
Emocionální
Probuďte v sobě mistra – lidé mohou stěží inspirovat jiné, pokud sami necítí inspiraci. Ve všech jazycích, na všech kontinentech a v každé zemi světa platí, že mluvčí, kteří dávají najevo zápal a nadšení pro své téma, převyšují ostatní jako inspirující vůdci. Nestačí být však pro věc zapálený sám. Musíte se obklopit lidmi, kteří jsou zapálení stejně/podobně. Váš úspěch coby lídra a mluvčího na tom bude záviset.
Naučte se vyprávět příběhy – vyprávějte příběhy, které vám pomohou proniknout k srdcím a myslím lidí. Nejoblíbenější přednášející na TEDu své prezentace začínají osobním příběhem. Pokud tak budete vyprávět osobní příběh plný detailů a obrazovosti, že si vaši posluchači budou představovat, jak v něm vystupují s vámi. Díky příběhům navazujete vztah s obecenstvem rychleji a úderněji.
Povídejte si s posluchači – vytrvale trénujte a osvojte si obsah své prezentace natolik, že jej budete schopni podat tak uvolněně, jako byste si povídali s dobrým kamarádem. Posluchače ve skutečnosti přesvědčíte až poté, co jste s nimi navázali citové spojení a získali jejich důvěru. Pokud váš hlas, gesta a řeč těla neodpovídají tomu, co říkáte, posluchači vašemu sdělení nebudou řídit. Je to, jako byste měli BMW M2 (úžasný příběh), ale neměli řidičský průkaz (podání). To, co lidi často při prezentacích brzdí je fakt, že naše „nervy“ vycházejí z naší žádoucí biologické potřeby být přijímáni. Jak to překonat? Trénujte před lidmi, nahrávejte se a pak se na sebe zpětně podívejte. A to celé dokola. Trénink je základ.
Originální
Naučte mě něco nového – ukažte divákům informace, které pro ně budou úplně nové či neobvyklým způsobem podané nebo které nabízejí svěží a originální přístup k řešení nějakého problému. Vaším cílem je u posluchačů docílit zvyšující se hladiny dopaminu. Dopamin je takové „ukládací tlačítko“ v mozku. Když je během nějaké události nebo zážitku dopamin přítomen, zapamatujeme si to – když dopamin chybí, nic nám v paměti zůstat nechce.
TIP: „Před prezentací se sám sebe zeptejte: ‚Co by si z toho ostatní měli odnést?‘ Pokud si vaši prezentaci někdo poslechne, skutečná zkouška nastává v okamžiku, kdy dotyčný odchází a někdo se ho zeptá: ‚O čem ten člověk mluvil?‘ Chci být tak dobrý, aby na tuto otázku moji posluchači dovedli jasně odpovědět.“ - Dan Pink
Vyrazte divákům dech – přednášející divákům vyrazí dech, když je v jeho prezentaci nějaký šokující, působivý nebo překvapivý okamžik, který je tak dojemný a nezapomenutelný, že si ho diváci budou ještě dlouho pamatovat. Každá prezentace takový okamžik potřebuje. Když totiž mozek detekuje emočně nabitou událost, amygdala do systému uvolní dopamin. Jelikož dopamin významně napomáhá pamatování a zpracování informací, bude tato informace masivněji zpracována. To, jak živě něco prožíváme, předurčuje, jak živě si to budeme později pamatovat – tomu říkáme „emočně zvýrazněná intenzita“.
TIP: Vyvrcholením může být něco tak jednoduchého, jako že k publiku mluvíte ze srdce – bez snímků, bez rekvizit, bez videa, jenom vy.
Odlehčete to – neberte se (ani své téma) příliš vážně. Mozek má rád humor. Umožněte obecenstvu se smát. Humor pomáhá lámat ledy a činí obecenstvo ochotnější naslouchat vašemu sdělení. Také vy vypadáte sympatičtí a lidé mnohem raději uzavírají obchody nebo podporují názory lidí, kteří jsou jim sympatičtí.
TIP: Vyprávějte vtipné osobní příběhy či citáty slavných.
Nezapomenutelné
Držte se pravidla 18 minut – osmnáct minut je pro prezentaci ideální délka (pokud vaše prezentace musí být delší, zařaďte každých deset minut lehkou přestávku – historky, videa, praktické ukázky). Budete-li mluvit příliš dlouho, publikum si najde způsob, jak si od toho, co říkáte, odpočinout. Zároveň je nutno dodat, že dle studií mysl člověka umí krátkodobě zpracovat pouze tři důležité informace. Čím víc položek přibývá, tím méně si toho průměrný člověk zapamatuje. Pro tento problém můžete využít myšlenkovou mapu. (viz. obrázek).
Zapojte smyslové vnímání – všude, kde je možné, používejte v prezentacích obrázky míst textu. Je mnohem pravděpodobnější, že si vaši posluchači vybaví informaci, která byla doprovázena obrázkem, než takovou, ke které byl pouze text. Zrak totiž nade všemi smysly vede. Když informaci pouze uslyšíme, za tři dny si z ní budeme pamatovat deset procent. Přidejte ale obrázek a míra zapamatování stoupne na 65 procent. Obrázek vám tedy pomůže zapamatovat si toho šestkrát více než při pouhém poslechu.
TIP: Zkuste aby vaše prezentace obsahovala velmi málo slov (např. 40 slov na 10 slajdů).
TIP 2: Jedno téma na jeden slajd.
Zůstaňte ve svém pruhu – buďte autentičtí, otevření a upřímní. Většina lidí pozná, když je někdo falešný. Snažíte-li se být někým nebo něčím, čím nejste, nezískáte si důvěru publika.
Kdo by si tuto knihu měl přečíst?
Prezentace před publikem na veřejnosti je jeden ze třech největších obav, které lidé mívají. Tuto knihu by si dle mého názoru měl přečíst každý, kdo chce do budoucna umět prodávat. Ať už sebe nebo své myšlenky. Bez umění prezentace to však nikdy nepůjde.
ATP model
Můj ATP model chci pojmout co nejdůkladněji. Chci se zaměřit na důkladnější nastudování konferencí TED a vyhledávat složky prezentace, které je dělají výjimečné.
Také chci více pracovat na prezentačních dovednostech v rámci TAPu. Rád bych začal pořádat „prezentační prodej myšlenek“ schůzku, kdy bychom si vyhradili koučovací místnost v jedno určité časové okno týdně a nacvičovali zde před sebou prezentace a prodejní dovednosti, které by následně ostatní objektivně hodnotili. Věřím, že by to mohlo spoustě lidem pomoci a kvalita prezentací by se tak rapidně zvyšovala u celé skupiny. Pokusím se to zorganizovat v našem týmu a pokud by zájem nebyl tak velký, nápad bych rozšířil pro celou komunitu. Musím také vymyslet pro to lepší název :)