Minutový manažer


1 bod

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 01.12.2020

Minutový Manažer   Kenneth Blanchard, Spencer Johanson

Knihu o stylu řízení minutového manažera jsem si vybral, protože jsem na ní dostal doporučení od táty. Část tohoto způsobu řízení používal sám, když se v pozici výkonného manažera nacházel. Kniha je psaná příběhem, proto jsem jí přečetl za necelý den. 

Mladík se chce stát dobrým manažerem. Hledá všude možně, ale nachází manažery, kteří jsou orientovaní jen na výsledky nebo jen na lidi. Ani jeden z těchto typů manažerů mu nepřijde dobrý. Jednoho dne se mu podaří najít manažera, který si říká minutový. Sjedná si s ním schůzku. Při prvním setkání mu minutový manažer ukazuje základy jedo stylu řízení podniku. Manažer má na stole cedulku na které je napsáno: “Lidé, kteří se dobře cítí, dosahují dobrých výsledků.” Manažer pak říká, že je efektivní díky tomu, že si dává pozor na kvalitu i kvantitu odvedené práce. Mladíka jeho řízení začne čím dál tím více zajímat a je vyslán za 3 svými podřízenými. Ti mu postupně prozrazují 3 tajemství minutového manažera. Minutové stanovení cílů, minutová pochvala a minutové pokárání. Od všech se mladý muž něco přiučí. Díky svému zapálení a zvídavosti mladíkovi nabídne manažer práci u něj ve firmě. Sám mladík se stane minutovým manažerem a šíří tuto myšlenku řízení dál.

Stanovení a dosažení minutového cíle:

  1. ztotožnit se se svými cíly
  2. Stanovit si optimální postup k jejich dosažení
  3. napsat si na každý cíl i postup k jeho dosažení na zvláštní list papíru za použití maximálně 250 slov (abychom si cíl mohli přečíst za jednu minutu)
  4. Při plnění úkolů vedoucích k dosažení stanoveného cíle si tento list stále znovu pročítáme, což nikdy nezabere více jak minutu 
  5. několikrát denně se vždy na minutu zamysleme nad průběhem plnění 
  6. zhodnoťme, zda zvolený postup odpovídá stanovenému cíli


Minutové cíle jsou efektivní, protože si stanovíme něco co je naprosto jasné. Pokud bychom měli nějakou překážku, která by nám tento cíl zamezovala vidět nemáme po čem jít. Jsme v situaci kdy nejsme srozuměni se správným cílem. Lidskou motivací číslo jedna je vazba na výsledky. Minutové cíle jsou tak malými krůčky, že se dají dobře ohodnotit zpětnou vazbou. Vlastně celý přístup minutového manažera je po malých krůčcích u kterých si můžeme být jisti. 


Uložení minutové pochvaly:

  1. řekněte lidem předem, že jim dáte vědět, jak si vedou 
  2. chvalte okamžitě
  3. konkrétně řekněte svým lidem co udělali dobře
  4. Sdělte se jim s tím, jak dobrý pocit máte z jejich práce a jak velký přínos znamenají pro organizaci i spolupracovníky
  5. Chvilka ticha odmeněnému kolegovi pomůže v tom si uvědomit jak dobře se cítíte
  6. popostrčte ho k tomu aby takhle pokračoval dál
  7. Provedeme fyzický kontakt - podání ruky, poplácání po zádech


Minutové pochvaly jsou tak účinné, protože dáváme okamžitou a konkrétní pochvalu. Člověk si pak zapamatuje co udělal dobře. Někteří manažeři chválí své zaměstnance jen tehdy, když se jim povede dosáhnout přesného cíle. Minutový manažer pak chválí i malé krůčky, které vedou k jeho dosažení. To nás dál motivuje k práci. 



Minutové pokárání:

  1. řekneme lidem předem, že je budeme v průběhu jejich práce zcela otevřeně hodnotit jejich výsledky 

První polovina pokárání

  1. pokárání udělíme okamžitě
  2. konkrétně řekneme lidem co udělali špatně
  3. otevřeně řekneme pocity, které to v nás vyvolalo
  4. chvíli se odmlčíme, aby jsme dali najevo jak se 

Druhá polovina pokárání

  1. Podáte jim ruku, nebo jim dotykem dáme najevo, že jste na jejich straně
  2. připomeneme jim, jak si jich ceníme
  3. zdůrazníme, že jich jako osoby si velice vážíme a nic proti nim nemáme. Máme výhrad k výsledkům, které nejsou dostačující.
  4. Sami si pak musíme uvědomit, že když je minutové pokárání u konce tak je opravdu u konce.


Minutové pokárání fungují tak dobře, protože je sdělujeme ihned. Je důležité se nedotknout osoby jako samotné. Poté se káraná osoba nemá potřebu hájit. Je hodnocen její výkon a ne osoba. Minutový manažer si v době, kdy dává pokárání musí být jistý, že káraná osoba přijme jeho zpětnou vazbu. První polovina pokárání je vždy spíše tím, z čeho by se člověk měl bát. V druhé polovině jde spíš o taková menší pochvala. Tyto poloviny však nesmí být zaměněny, protože by se lidi jen demotivovaly. 


Minutové řízení je velice zajímavý koncept, ale myslím si že vhodný je jen do některých společností. Za prvé musí mít manažer podřízené, které by se stejným konceptem chtěli řídit sami. Ale pokud je nemá může je pro to snadno nadchnout. Dá jim přečíst tuto knihu. A za druhé bych tento styl řízení viděl jen pro odvětví nějaké firmy. Ne pro celou. Z mého pohledu by si chtel toto řízení vyzkoušet například při BG, kdy máme velmi omezený čas. Fungovaly bychom efektivněji a manažer (Leader skupiny) by měl o všem přehled. Musím si při nějakém projektu vyzkoušet řízení sebe samotného minutovým stylem.


 




Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 25.01.2021 - 19:49


Hmm... kniha nabádá pokárat hned... při Team Mastery nás učili, že dobré máme pochválit hned a se špatným počkat. Tak se mi to tluče. Taky si říkám, jak moc je efektivní věnovat čas stanovení minutového cíle... Budu ráda, když mi dáš vědět, jak Ti fungoval přenos teorie z knihy do praxe, co se osvědčilo a co ne.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: