Knihu o stylu řízení minutového manažera jsem si vybral, protože jsem na ní dostal doporučení od táty. Část tohoto způsobu řízení používal sám, když se v pozici výkonného manažera nacházel. Kniha je psaná příběhem, proto jsem jí přečetl za necelý den.
Mladík se chce stát dobrým manažerem. Hledá všude možně, ale nachází manažery, kteří jsou orientovaní jen na výsledky nebo jen na lidi. Ani jeden z těchto typů manažerů mu nepřijde dobrý. Jednoho dne se mu podaří najít manažera, který si říká minutový. Sjedná si s ním schůzku. Při prvním setkání mu minutový manažer ukazuje základy jedo stylu řízení podniku. Manažer má na stole cedulku na které je napsáno: “Lidé, kteří se dobře cítí, dosahují dobrých výsledků.” Manažer pak říká, že je efektivní díky tomu, že si dává pozor na kvalitu i kvantitu odvedené práce. Mladíka jeho řízení začne čím dál tím více zajímat a je vyslán za 3 svými podřízenými. Ti mu postupně prozrazují 3 tajemství minutového manažera. Minutové stanovení cílů, minutová pochvala a minutové pokárání. Od všech se mladý muž něco přiučí. Díky svému zapálení a zvídavosti mladíkovi nabídne manažer práci u něj ve firmě. Sám mladík se stane minutovým manažerem a šíří tuto myšlenku řízení dál.
Stanovení a dosažení minutového cíle:
Minutové cíle jsou efektivní, protože si stanovíme něco co je naprosto jasné. Pokud bychom měli nějakou překážku, která by nám tento cíl zamezovala vidět nemáme po čem jít. Jsme v situaci kdy nejsme srozuměni se správným cílem. Lidskou motivací číslo jedna je vazba na výsledky. Minutové cíle jsou tak malými krůčky, že se dají dobře ohodnotit zpětnou vazbou. Vlastně celý přístup minutového manažera je po malých krůčcích u kterých si můžeme být jisti.
Uložení minutové pochvaly:
Minutové pochvaly jsou tak účinné, protože dáváme okamžitou a konkrétní pochvalu. Člověk si pak zapamatuje co udělal dobře. Někteří manažeři chválí své zaměstnance jen tehdy, když se jim povede dosáhnout přesného cíle. Minutový manažer pak chválí i malé krůčky, které vedou k jeho dosažení. To nás dál motivuje k práci.
Minutové pokárání:
První polovina pokárání
Druhá polovina pokárání
Minutové pokárání fungují tak dobře, protože je sdělujeme ihned. Je důležité se nedotknout osoby jako samotné. Poté se káraná osoba nemá potřebu hájit. Je hodnocen její výkon a ne osoba. Minutový manažer si v době, kdy dává pokárání musí být jistý, že káraná osoba přijme jeho zpětnou vazbu. První polovina pokárání je vždy spíše tím, z čeho by se člověk měl bát. V druhé polovině jde spíš o taková menší pochvala. Tyto poloviny však nesmí být zaměněny, protože by se lidi jen demotivovaly.
Minutové řízení je velice zajímavý koncept, ale myslím si že vhodný je jen do některých společností. Za prvé musí mít manažer podřízené, které by se stejným konceptem chtěli řídit sami. Ale pokud je nemá může je pro to snadno nadchnout. Dá jim přečíst tuto knihu. A za druhé bych tento styl řízení viděl jen pro odvětví nějaké firmy. Ne pro celou. Z mého pohledu by si chtel toto řízení vyzkoušet například při BG, kdy máme velmi omezený čas. Fungovaly bychom efektivněji a manažer (Leader skupiny) by měl o všem přehled. Musím si při nějakém projektu vyzkoušet řízení sebe samotného minutovým stylem.