Metoda Bullet Journal - Ryder Carroll
„Zhodnoťte včerejšek, uspořádejte si dnešek a naplánujte zítřek.“
Metodu Bullet Journal jsem si vybrala kvůli zkoušce z Řízení inovací. Snažila jsem se najít knihu, díky které se na zkoušku připravím a která mi pomůže v určité oblasti se zdokonalit. Tato kniha představuje celistvý návod, jak si začít psát a vytvořit svůj vlastní Bullet Journal deník. Krok za krokem provází jednotlivými částmi, je doplněná o ilustrace, což jsem velice ocenila, protože jsem celý systém lépe chápala. Nechybí ani kapitoly o motivaci, produktivitě, metodách a praktických příkladech z praxe.
Tuto metodu psaní deníku vymyslel muž, který měl ADD (poruchou pozornosti). Velice svým postižením trpěl, protože se během školy a práce nedokázal soustředit na více věcí najednou a o této poruše se v té době moc nevědělo. A tak si svépomocí metodou pokus-omyl vytvořil vlastní agendu v papírovém zápisníku, která kombinovala kalendář, deník, zápisník, seznam úkolů a skicák v jednom. Díky tomu se mu podařilo mít v úkolech a poznámkách pořádek, dokázal plánovat a byl si v práci jistější. Svůj objev poté vyslal do světa, vznikla velká komunita „bullet-journalistů“ a on sklidil velký úspěch. Metodu používají nejenom vrcholoví manažeři, ale i umělci, senioři a studenti, kteří nechtějí žít v jednom velkém zmatku a stresu. Bullet Journal je určený lidem, kteří chtějí mít život pod kontrolou. Pomáhá nám zaznamenávat všechny myšlenky, nápady, úkoly a informace.
Já jsem byla dlouhodobě nespokojená se svým stylem zaznamenávání poznámek, často se mi stávalo, že jsem si napsala na post-it papírek nějaký výraz, který mě zaujal, a pak už jsem ho nenašla. Stejné to bylo s úkoly, které jsem si buď psala do aplikace trello na mobilu, nebo do learning diary, nebo na barevný papírek. Neměla jsem žádný systém a ztrácela jsem se. Hlavně mě to ale rozčilovalo. Protože to byla vždy ztráta času a stres hledat poznámky a důležité informace.
Z teorie z knihy jsem do praxe převedla a vyzkoušela psaní symbolů u poznámek a některé metody. Doporučuji tyto symboly v poznámkách používat všem, osobně v tom mám pak větší přehled a vím, co je poznámka, co úkol a co nápad. Co se týče dalších věcí, které tato metoda nabízí, jako je například měsíční přehled, reflexe a rejstřík poznámek, tak v tuto chvíli řeším, jak propojit learning diary s bullet journalem a jestli vůbec. Musela bych tyto dva deníky spojit buď v jeden velký, nebo přijít na průběh psaní poznámek do obou najednou tak, aby se doplňovaly a byly praktickou pomůckou.
· Úkol: Záznamy, které vyžadují aktivitu
X Splněné úkoly: Aktivita byla dokončena
> Přesunuté úkoly
< Naplánované úkoly
o Události
- Poznámky
! Inspirace
* Priorita
Z knihy si odnáším znovu opakující se pravdu ohledně psaní poznámek rukou. Pocítila jsem, že psát rukou do papírového zápisníku mě uklidňuje a snáze tak formuluji své myšlenky. Zároveň jsem zjistila, že jsem velice rychle ztratila vůbec umění psát, občas po sobě slova nepřečtu a písmo se mi nelíbí. O gramatice raději psát ani nebudu. Také jsem se vrátila k pastelkám a zvýrazňovačům, líbí se mi, když mám text barevný a sem tam nakreslím nějaký graf či vzdělávací obrázek.
5 x proč
Kniha také propojuje několik metod, které můžeme aplikovat do svého bullet-journalu. Jednou z nich je metoda 5 x proč. Konečně jsme ji díky jedné kapitole pochopila. Nejde jen o to se ptát 5 x proč, jde o to si z jednotlivých odpovědí vypsat možnosti řešení, jednu z nich si vybrat a nastavit si cíl a akční kroky.
Gumové kachničky „rubber ducking“
Jedna z vtipných pomůcek je gumová kachnička. Ano, ta žlutá z vany. Když totiž máme nějaký svůj problém vysvětlovat gumové kachničce, musíme se na něj dívat s odstupem, shora a ne z hloubky, prostě tak, aby to pochopila. U této metody píšeme kachničce dopis, který by měl být takto strukturovaný:
Během tohoto popisování problému můžeme přijít na řešení. Tyto otázky my připomínají After Action Review, který využíváme v Tiimiakatemii. Nebránila bych se si některé tyto otázky vyzkoušet nebo spojit s otázkami v AAR.
„Všechno má trhliny, těmi se k nám dostává světlo.“ Leonard Cohen
„Wabi-sabi oslavuje pomíjivost všech věcí, a tím otvírá cestu odpuštění s nekonečnými možnostmi rozvoje.“ – Jedna z kapitol je věnovaná nedokonalosti. Patřím mezi typy lidí, kteří špatně snášejí, když když jim propiska udělá na stránce ošklivou skvrnu, nebo musí v půlce textu měnit pero. Autor doporučuje si v deníku udělat prázdně listy, kde svou nedokonalost přijmeme. Jako tip dává zkusit si své jméno napsat druhou rukou, psát poslepu apod. Své nedostatky máme přijímat se zvědavostí a ne s odsuzováním!
!Pravidlo 10 000 hodin
Člověk se může dostat na světovou úroveň v čemkoliv, pokud tomu věnuje 10 000 hodin soustředěného tréninku.
Formulace cílů
K formulaci našeho cíle a jeho pochopení nám může pomoc tato šablona:
Chci______(co?), abych______(proč?) tím, že______(jak?).
Chci jet na dovolenou, abych nabrala novou energii a inspiraci tím, že nebudu ve stejném prostředí.
Tuto formulaci poté můžeme rozšířit o metodu 5 x proč.
Mentální inventura
Pomáhá nám si určit priority, udělat si v úkolech pořádek a zaměřit se na to, co je pro nás důležité.
Na čem pracuji? Na čem bych měl pracovat? Na čem chci pracovat?
xxx xxx xxx
yyy xy ba
zy yyy ab
Které kroky stojí za námahu zjistíme tak, že si položíme dvě otázky: Je to důležité? Je to nezbytné?
„Zápisník nám slouží jako duševní svatyně, kde může svobodně psát, přemýšlet a zpracovávat podněty.“
„Cílevědomý život je umění činit vlastní rozhodnutí podle toho, kdo jsme, místo abychom se nechali utvářet rozhodnutími jiných.“ Richie Norton
„Když říkáme, že „toho máme moc“, většina z nás má na mysli to, že jsme funkčně zahlcení.“
„Každý den nám hlavou proběhne 50 až 70 tisíc myšlenek. Kdyby každá myšlenka byla slovo, každý den bychom tak napsali jednu knihu.“
„Musíme omezit počet rozhodnutí, kterými se zatěžujeme, abychom se mohli zaměřit na to, co je důležité.“ – B. Obama nosil jen šedé nebo modré obleky, aby se nemusel každé ráno rozhodovat, kterou barvu zvolí. Tvrdil, že denně musí rozhodovat o důležitějších věcech, proto omezil počet denních rozhodnutích.