Marketingový výzkum
Miroslav Foret, Jana Stávková
Co jsem si odnesl?
Marketingový výzkum je komplexní disciplína, která pramen ze selského rozumu a složité popsaných jednoduchých věcí. Pokud se jde do hloubky je potřeba mít psychologa aby v hloubce pomohl. Na obecné úrovni je pro startupistu nejdůležitější být se zákazníkem. Během výzkumu sbíráme velké množství různých druhů dat, největší problém je aby byly data relevantní. Je několik druhů hypotéz – statistická, nulová a alternativní. Stejně jako je řada vyhodnocovacích metod.
Marketingový výzkum jako proces
Ano je to proces… má několik fází které dobře známé, začíná definováním problému a výzkumného cíle. Pokračuje stanovením hypotéz nebo výzkumných otázek. Dále jsou specifikovány potřebné informace, resp. potřebujeme primární a sekundární data? Potřebujeme interní a externí informace? V jaké formě je potřebujeme? Jakmile máme tyto otázky zodpovězeny, definujeme plán výzkumu. Plán výzkumu zaznamenává to co jsme již definovali a přidává kdy, kde a konkrétně jak informace získáme, to se rozlišuje podle toho jaké informace jsou potřeba, např. interní data společnosti, konkurence, primární data získaná pomocí kvantitativních a kvalitativních výzkumů. Marketingový plán zaznamenává i způsob zpracování dat a jakou formou budou prezentovány.
Co je marketingový výzkum?
Marketingový výzkum vznikl z průzkumu veřejného mínění při prezidentských volbách v 80. letech minulého století. Jedná se o socio-ekonomický proces, který zkoumá vlastnosti a charakteristiky zákazníků a ve vztahu k produktu či službě.
Techniky marketingového výzkumu
První technikou marketingového výzkumu je dotazování. Dotazování je za mě nejsilnější nástroj v early stage startupech, které potřebují zodpovědět základní otázky jejich fungování. Zákazníci jim totiž většinou řeknou skoro všechno co potřebují vědět. Od designu produktu, spokojenosti se službou až po kanály, na kterých by produkt či službu nakupovali. Je důležité formulovat správné otázky, je několik typů to už víme, otevřené, uzavřené, návodné atd. Další technikou je pozorování. Můžeme zkoumat co zákazníci kupují v obchodě. Pro nás je asi důležitější zkoumat třeba web pomocí A/B testování nebo prokliků a google analytics. Poslední formou je experiment, které rozdělujeme do dvou hlavních skupin – laboratorní a teréní.
Hypotéza
Existuje několik druhů hypotéz: statistická, nulová a alternativní. Jejich testování se nazývá verifikace.