Tuto knihu jsem začala číst především kvůli learning cell na sociální sítě. Zároveň bych chtěla díky těmt znalostem, aktualizovat naší momentální marketingovou strategii v projektu Koňařky, popř. využít znalosti v dalších projektech.
Marketingový plán = dokument, který přehledně na jednom místě shrnuje všechny marketingové aktivity se
- Max.3 stránky pro malou firmu
- Vracejte se k němu
Poslání a vize
Poslání = podstata firmy vyjádřená jednou větou, má dvě roviny, co firma dělá a jaký to má smysl (co děláte a proč)
- zapamatovatelné, jedinečné, přesvědčivé
- poslání je vaše proč
Vize = stav, ke kterému směřujeme
Jak byste se přáli vidět za 3-5let od teď? Pomocí vize si utváříme budoucnost.
- dočasná, proměnlivá, detailní
- písemná, grafická podoba
Produkty
- za co vám zákazníci platí
- sepište, co všechno prodáváte a jaká je vaše základní měrná jednotka
- i služby přetavte do produktu
- soupis produktů by měl zabírat max. 15 řádek u malé firmy
Cíl
- hlavní cíl a cílová skupina - co chceme a kdo je náš zákazník
- jeden hlavní cíl, jímž je určován celý plán
-formulovat za zpětného pohledu (jako bychom ho už dosáhli), měl by být nastaven růstově a ziskově
Cílová skupina
- musíte svého zákazníka znát, co ho zajímá, jak přemýšlí
= ti, kteří jsou ochotni za váš produkt zaplatit reálné peníze
- všímejte si, jak mluví
- demografie, zájmy, majetek, povaha, hodnoty, potřeby, strachy, nákup
- Primární (ideální zákazník) a sekundární cílová skupina (ovlivňují primární např. Rodina)
Strategie
- postup jak se dostaneme k vytyčenému cíli
- všechny marketingové aktivity
1) Strategie dle marketingového mixu
2) strategie dle SWOT analýzy
- vnitřní prostředí – (strength) věci, které můžete ovlivnit
3) strategie dle frameworku see-think-do-care
-podle fázi nákupního rozhodování
See
- náhodný kolemjdoucí nemá v plánu nakuoovat(neútočte na něj a nevyplašte ho), nic o vás neví, nemá k vám žádný vztah, zaměřujeme se na vzbuzení zájmu
Think
- neznamená přemýšlení o zakoupení vašeho produktu, ale jestli vůbec nakoupí, zde ho chceme zaháčkovat (sledování, odběr, zaslání novinek..), bavte je vzdělávejte, přinášejte něco užitečného
Do
-zákazník ví, co chce a je připraven nenápadné i důraznější pobídky k nákupu - slevy atd. (Podpory prodeje)
-soustředění na to aby nakoupil u nás popř. Víc pomoc může speciální nabídka (něco k tomu)
-cross-selling/up selling = místo původně vybraného výrobku nabídněte lepší, dražší model, který lépe vyhovuje jeho potřebám
Care
-o zákazníka je potřeba pečovat (rozmazlování) utvrzování ve správném rozhodování, popř. Zasílání opětovného prodeje
- formulář zpětné vazby, slevové kartičky apod .
Můžete je přimět k jiné akci, např. Doporučit přátelůml
Taktika = Jednotlivé kroky a potřeby, které je potřeba pro naplnění Strategie udělat
Tabulka s kolonkami - úkol, termín, rozpočet, zodpovědnost
Publikační plán = co, kdy, kde budeme publikovat
Rozpočet
Kolik jste ochotni investovat, abyste dosáhli svého cíle? Sem se započítává i vlastní čas.
Kontrola
Pravidelné výsledky, porovnání skutečných výsledků s plánem, upravení plánu/strategie
- sledujte relevantní informace/metriky
- konkrétně si vypište, které parametry, jak často a jakým způsobem budete sledovat
V této chvíli mám své poznatky čistě v teoretické rovině, mohu pouze reflektovat. Chystám se je využít během následujcíích týdnů, slibuji, že do této eseje zpětně doplním poznatky z praxe.
Mohu reflektovat na naše pokusy o jakousi strategii do této chvíle. Naše strategie se skládala spíše z několika metod jako jsou persony, 5P apod. Určili jsme si některé možné aktivity, avšak už vůbec ne cíle, nebo jen v pár oblastech. Nemáme stále stanovenou vizi, ani taktiku. Stejně tak náš rozpočet je dosti chabý.