Marketing v otázkách a odpovědích
Philip Kotler
Proč jsem si knihu vybrala:
Na této knize mě zaujal formát, ve kterém je kniha psána, jak již sám název knihy prozrazuje, formou otázek a odpovědí a autor v ní shrnul opakující se otázky týkající se různých okruhů marketingu, na které se ho v různých souvislostech ptali lidé. Autorovi se také říká „guru marketingu“.
Myšlenky, které mě v knize zaujaly a pojmy, které jsem si zopakovala:
- Hlavní pojmy používané v marketingu – segmentace, zacílení, umístění, potřeby, požadavky, poptávka, nabídka, značky, hodnota, uspokojení, výměna, vyjednávání, vztahy a spolupráce, distribuční kanály, řetězec dodavatelů, konkurence, tržní prostředí a marketingový program
- Klíčové procesy probíhající v marketingu
1. Identifikace příležitostí
2. Vývoj nového produktu
3. Přilákání zákazníka
4. Udržení zákazníka a získání jeho věrnosti
5. Plnění zakázek
- Marketing je nutný přizpůsobit prostředí i dané zemi, není možné praktikovat stejným způsobem, důležité si uvědomit rozdíly v ekonomice, kultuře i politice apod.
- Marketing staví na těchto oborech: ekonomika, psychologie, sociologie, organizační teorie a statistika
Připadá mi, že dobrý marketér by měl znát základy všech těchto vědních disciplín a z velké míry psychologii a ovlivňování – na toto téma mohu jen doporučit knihu Psychologie ovlivňováním.
- Marketing by neměl být ve společnosti samostatným oddělením, ale spíše hnacím motorem obchodní strategie a silou, která zajišťuje, že značka splní očekávání.
- Úlohou marketingu je vytušit dosud neuspokojené potřeby lidí a vytvořit nová a atraktivní řešení.
- Hlavní nástroje marketingu 4P – product, price, place, promotion
- Nepřítelem marketingu je „bleskový“ prodej – není cíl získat si dlouhodobého zákazníka, ale za každou cenu prodat.
Podle autora v dnešním e-světě potřebujeme marketingová oddělení a jak budou vypadat do budoucna? Autor doporučuje do budoucna marketingu osvojení následujících dovedností:
- Dovednosti spojení s budováním značky,
- Dovednosti týkající se databázového managementu a získávání dat,
- Dovednosti z oblasti managementu vztahu se zákazníky,
- Dovednosti týkající se měření zákaznické ziskovosti,
- Dovednosti spojené s public relations a s „ústním“ marketingem,
- A následující body, které si myslím již nejsou relevantní (například kvůli GDPR)
Marketing autor popisuje jako nezbytnou filozofii zajišťující správné pochopení, provedení a uspokojení potřeb zákazníků.
Závěr:
Obecně s tak rychle měnícím se okolím a dnešní dobou jsem nejednou slyšela, že když někdo dopíše knihu o marketingu, mnohdy jsou informace již zastaralé. Formát této knihy se mi líbil, protože odpovídal na otázky dlouho kladené v kontextu marketingu.
Kniha se četla velmi dobře, je plná odborných pojmů týkajících se marketingu, marketingových strategií, nástrojů, plánování, organizace a kontroly. Formát otázek a odpovědí mě nezklamal, domnívám se, že pro mě byl mnohem přínosnější a příjemněji se četl, než formát běžných kapitol a podkapitol o marketingu.