Marketing v otázkách a odpovědí – Philip Kotner
Knihu jsem si vybrala jako doplnění do mé již přečtené literatury z tohoto odvětví. Chtěla jsem najít praktické a stručné řešení problémů, se kterými se setkáváme v projektech každý den. Jsem ráda, že se v knize objevila i jiné otázky než na marketing, jako například na snižování cen a vliv politiky na marketing. Navíc se kniha dobře čte, text je strukturovaný jako časopisový rozhovor. Jako problém vidím, že je kniha vydaná před mnoha lety a sám autor se zamýšlí nad vlivem internetu na marketing a média celkově, což je v tuto chvíli vcelku vtipné, když skoro veškerý marketing a svět se přesunul právě sem. Nelíbilo se mi akorát neustálé odpovídání na otázky odkazováním na další knihy.
Otázky, které mě zaujaly:
Co je to vlastně marketing?
Je to věda a umění objevit, vytvořit a dodat hodnotu, která uspokojí potřeby cílového trhu. Identifikuje dosud nevyplněné potřeby a požadavky. Navrhuje a propaguje vhodné výrobky a služby.
Kdy se marketing objevil poprvé?
Jako první biblický příběh, když Eva přesvědčovala Adama, aby snědl zakázané jablko.
Jaké je poslání marketingu?
a) Prodat veškeré produkty společnosti
b) Vytvářet produkty, které uspokojí dosud neuspokojené potřeby cílového trhu
c) Zlepšit materiální úroveň života
Co mohou pracovníci marketingu dělat, aby nedostatek kreativity odstranili?
Buď podpořit kreativitu jedinců pomocí nástrojů a metod (brainstorming,…), nebo přijmout více lidí s kreativním cítěním a nebo si najmout kreativní agenturu.
Jak mají nadřízení své pracovníky povzbuzovat k inovacím?
Toyota používá metodu kaizen, jiné firmy zřizují boxy na nové náměty a tvůrce odměňují finanční odměnou/poctami.
Jak se může z místní značky stát značka globální?
Místní značka musí projít úspěchem nejprve ve své zemi/regionu, než se z ní stane značka globální. Příkladem je mexické pivo Corona, které nejdříve prorazilo na americkém trhu, co nejprve vstoupilo do těch měst v USA, ve kterých byla silná mexická menšina. Následně se rozšiřovalo do severních části Států.
Jak zařídit, aby si značka udržela vedoucí postavení?
Je důležité značku neustále oživovat a přizpůsobovat trhu.
Co tvoří skvělou značku?
Skvělé značky vyvolávají představy, očekávání, přísliby skvělých zážitků. Mají svojí osobnost.
Značka musí vyvolat myšlenky na určité atributy, měla by nabízet jednu nebo více klíčových výhod, můžeme ji přisoudit lidské vlastnosti a měla by vypovídat o hodnotách společnosti.
Jak je to v marketingu s morálkou?
Každá společnosti by si měla uvědomit svoji podnikovou etiku (= interní chování zaměstnanců společnosti) a svoji korporační sociální odpovědnost (= příspěvky, které společnost může vložit do užitečných sociálních kauz).
Které společnosti jsou nejlepším příkladem vzorného marketingu?
IKEA, Starbucks, Sony, Amazon.com, Toyota, Harley Davidson…