Proč jsem si knihu vybrala
Díky Skill profile jsem zjistila, že mám velké mezery v oblasti marketingu, propagace produktu a branding značky směrem k zákazníkům a potřebovala jsem odpověď vyloženě na některé otázky a tato kniha mi připadala více než výstižná vzhledem k jejímu obsahu.
O čem kniha pojednává
Kniha je vytvořena tak, jak její název napovídá, celá kniha jsou jen otázky, které jsou rozděleny do několika oblastí a na ty autor odpovídá.
Hlavní myšlenky z knihy
Marketing a trhy
Co je to marketing?
Věda a umění objevit, vytvořit a dodat hodnotu, která uspokojí potřeby cílového trhu. Marketing identifikuje dosud nevyplněné potřeby a požadavky. Definuje, měří a vyčísluje rozsah vytipovaného trhu a potencionální zisk. Přesně určuje, které tržní segmenty je společnost schopna lépe obsloužit, navrhuje a propaguje vhodné výrobky a služby. Marketingovou činnost často vykonává určité oddělení uvnitř společnosti. Má to svou dobrou, i špatnou stránku. Dobré je, že toto oddělení sdružuje skupinu vyškolených lidí, kteří se soustředí pouze na otázku marketingu. Špatné je to proto, že by marketingové aktivity neměly být prováděny v izolovaném oddělení, ale měly by se odrážet v každé činnosti dané organizace.
Klíčové procesy v marketingu:
Proč je marketing tím nejlepším způsobem, jak uspokojit individuální potřeby?
Lidé se mohou pokusit své potřeby uspokojit mnoha způsoby včetně krádeží a žebroty. Marketing je způsob, jak nabízet jednu hodnotu výměnou za něco, co chceme získat od druhé strany. Základním pojmem marketingu je výměna. Je to nejrozumnější a svobodný způsob, kterým lze v civilizované společnosti získat zboží
Marketingová strategie
Které marketingové strategie na dnešním trhu fungují nejlépe?
Klíčem k úspěšnému strategickému marketingu je zasycení, umístění a diferenciace. Společnost musí pečlivě vybrat cílový trh, musí vytvořit jedinečné umístění a musí je umět sdělit. Musí také vyvinout různé diferenciace svých nabídek a služeb, aby pro konkurenci bylo obtížné zkopírovat je jako celek. Ještě nedávno byla klíčem k úspěchu v konkurenčním boji vysoká kvalita a dobrá úroveň služeb. Mnoho společností ji totiž postrádá. Nicméně dnes se z kvality a služeb stávají komodity.
Tři nejlepší strategie podle autora:
Společnosti, které inovují tak, že lze snížit životní náklady jako: Ikea, Target, Aldis.
Společnosti, které zvedli kvalitu na vyšší úroveň: Starbucks, Sony.
SOciální cítění: Avon, Ben Jerrys
Marketingové nástroje:
Myslíte si, že vytvoření image silné značky k prodeji výrobků stačí?
Obvykle ne. Zastánci image věří, že silná image značky získá preference i bez přispění ostatních vlivů. Jak jinak lze vysvětlit úspěch MArlboro, než že to způsobila kovbojské image? Jiní si myslí, že se image různých značek začínají podobat a tím značky ztrácí nárok na vysoké příplatky. Klíčem je rozvinout osobitou nabídku, nejen osobitou image. A nabídka může být osobitá ve svých rysech, stylingu, službách, podpoře služeb, zárukách a velké spoustě jiných faktorů, které v očích pozorovatele nářadí jednu nabízenou hodnotu jiné nabízené hodnotě. Já jsem zastáncem vytváření nabídky špičkové hodnoty, a ne pouhého oprašování image.
Marketingové plánování:
Podle čeho poznáte, jestli je marketingový plán dobrý nebo ne?
Na základě své zkušenosti mohu říci, že marketingové plány jsou většinou velmi slabé. Některé z nich jsou příliš zatížený údaji z minulosti a reklamami a postrádají přesvědčivou strategii. Nebo tam nějaká strategie je, ale taková, která absolutně nesouvisí s uvedenou taktikou. Nebo plán obsahuje nerealistické cíle. Nebo jeho autoři požadují nerealistický rozpočet. Nebo kontrola není dostatečná, aby umožnila zpětnou vazbu a revizi plánu. Kdysi si men najala firma IBM, abych provedl audit souboru jejich tehdejších marketingových plánů. Vcelku byly dobré, ale vznesl jsem otázky týkající se velkého množství domněnek a údajů. Když se tak stalo, plány byly poslány zpět k přepracování. U žádného marketingového plánu není zaručeno, že bude fungovat, ale slabé plány téměř jistě fungovat nebudou.
Pocity z knihy
Kniha byla pro mne velice přínosná, vyhovovalo mi, že víte co vás na dalším odstavci čeká a pokud vás daná otázka nezajímala, mohli jste ji přeskočit. Občas bych ale některá témata potřebovala naopak více dovysvětlit a je tak ideální mít k této knize zápisník a zapsat si oblasti, které byste potřebovali více rozebrat.